In detail: de vernieuwde Ford F-150

0

Je zou het niet verwachten aangezien de F-150 bij ons niet in de officiële prijslijst staat, maar de grote Amerikaanse pick-up van Ford is al jarenlang de bestverkochte ‘auto’ ter wereld. Die status heeft hij vooral te danken aan zijn immense populariteit in eigen land, de Verenigde Staten. Daar is de F-150 al 43 opeenvolgende jaren de best verkochte auto, al is het strikt genomen (volgens de wet) een ‘lichte’ vrachtwagen. Vorig jaar sleet Ford alleen al in Noord Amerika bijna 900.000 stuks.

Wanneer die minstens 5,32 meter lange kolos een facelift ondergaat, dan is dat dus groot nieuws. In het kader van de update neemt de F-150 nog meer afstand van zijn rustieke oorsprong en wordt hij leverbaar met ultramoderne techniek. Uiterlijk veranderd er niet veel, maar dat is ook niet nodig bij een auto die al jarenlang een groot verkoopsucces is. ‘Never change a winning team’. De F-150 concurreert met de Ram 1500 (de nummer 2 in de verkoopstatistieken), de Chevrolet Silverado, de GMC Sierra, de Toyota Tundra en de Nissan Titan.

Esthetisch blijven de veranderingen ten opzicht van de pre-facelift editie beperkt. Veel verder dan nieuwe, verticaal georiënteerde koplampen (met LED strips rond de kijkers die dienst doen als dag verlichting) gaan de wijzigingen niet. De grille (die over de gehele breedte wordt doorkliefd door 2 dikke, verchroomde stroken) is voortaan voorzien van actieve kleppen die gesloten kunnen worden om de luchtweerstand te verminderen. Ford biedt liefst 11 verschillende designs aan.

Van achteren is de vernieuwde Ford vooral te herkennen aan de vereenvoudigde LED lichtunits. In de laadklep is in koeienletters de modelnaam F-150 gestanst. Afgaande op de zijkant zou je bijna denken dat het hier niet slechts om een facelift gaat, maar om een nieuwe generatie van de F-150. Ieder paneel is namelijk opnieuw ontworpen. Maar de pick-up staat nog op het oude platform. Voor nagenoeg de complete carrosserie is gebruik gemaakt van aluminium.


Onderhuids zijn de wijzigingen ingrijpender. Zo zal de vernieuwde pick-up in het kader van het ADA (Active Drive Assistant) systeem verkrijgbaar zijn met autonome rij functies op ‘niveau 3’ zodat de bestuurder tijdens het rijden op de snelweg zijn handen vrij heeft. Een camera houdt intussen in de gaten of hij wel op blijft letten. Dit ADA systeem werd onlangs al aangekondigd voor de Mustang Mach-E. Sensoren helpen om een kruispunt over te steken zonder op een andere auto te knallen. De Active Driving Assistant komt overigens pas later beschikbaar.

Het nieuwe SYNC4 infomediasysteem met een scherm diameter van 12,3 inch is met internet verbonden zodat de auto zijn leven lang ‘via de lucht’ kan worden geüpdatet. Het grote display is standaard vanaf de XLT uitvoering. De versie lager op de prijsladder moeten het doen met een 8,0 inch scherm. Het 12,3 inch display kan verdeeld worden in 2 vakken, zodat navigatie en muziek tegelijk bediend kunnen worden.

Omdat het gros van de F-150 eigenaren veel tijd doorbrengen in hun F-150, kan de selectie pook voor de automaat worden weg geklapt in de massieve midden tunnel. Vervolgens kan men een soort bureaublad uitklappen om er een laptop op te zetten, of een dienblad van een fastfood restaurant met daarop een hamburger, frites en een milkshake. Ford noemt deze optie “Interior Work Surface”. Tegen meerprijs kan de vernieuwde F-150 worden geleverd met Max Recline stoelen, die een bijna volledig vlakke positie kunnen aannemen wanneer de rugleuning naar achteren wordt versteld. Daardoor kan men in de pick-up slapen. Onder de achterbank plaatst Ford desgewenst een kluis voor waardevolle spullen.

De F-150 wordt vaak gebruikt als werktuig door aannemers. Daarom kan men optioneel in de laadbak een zogeheten Pro Power Onboard paneel met diverse stroomaansluitpunten krijgen, waarmee vermogens van 2 kW (standaard) tot liefst 7,2 kW (tegen meerprijs) kunnen worden gegenereerd. Werklui kunnen daar elektrische apparatuur tot 2 kW op aansluiten. Zelfs het opladen van een elektrische auto is mogelijk. Of om 28 koelkasten tegelijk van stroom te voorzien. De achterklep is voorzien van een geïntegreerd liniaal, een houder voor mobiele apparaten, vakjes voor potloden en een bekerhouder.

De topmotor is een hybride op basis van de dubbel geblazen 3,5 liter V6. Die krijgt assistentie van een in de 10-traps SelectShift automaat geïntegreerde, 48 pk sterke elektromotor. De benodigde stroom is afkomstig van lithium/ion batterijen met een capaciteit van 1,5 kWh. Het systeemvermogen van de tot PowerBoost gedoopte aandrijflijn communiceert Ford nog niet (net zomin als het verbruik), maar de fabrikant belooft alvast wel dat deze hybride versie de krachtigste pick-up op de markt zal zijn. Dit betekent dat hij tot 5.450 kilo mag trekken. Ford verklapt ook dat de hybride F-150 een rij bereik van 1.127 kilometer heeft. De andere aandrijfvarianten communiceert het Blauwe Ovaal nog niet, maar reken op een 2,7 of 3,5 liter grote V6 en een 5,0 liter V8. Die motoren draaien allemaal op benzine. Het is niet duidelijk of de vernieuwde F-150 wederom met een dieselmotor te bestellen zal zijn.

Natuurlijk komt de F-150 weer beschikbaar in diverse lengtevarianten, met of zonder dubbele cabine. Het zal niet lang meer duren voordat ook de nieuwe Super Duty broertjes worden gepresenteerd, in de categorieën F-250, F-350, F-450, F-550 en F-600. Over een Raptor variant wordt nog met geen woord gerept, maar die volgt hopelijk later. Ford praat al een tijdje over een volledig elektrische variant van de F-150, maar die laat nog even op zich wachten. De vernieuwde pick-up zal komende herfst leverbaar worden. Prijzen maakt Ford nog niet bekend. In Nederland zit de F-150 niet in het officiële levering gamma, maar wel de kleinere Ranger. Gelukkig zijn er genoeg bedrijven die er eentje voor jou willen importeren.

 

Reageren is niet mogelijk.