Kia komt met Koreaans Ami en Twizy alternatief

0

De corona pandemie doet de auto-industrie op zijn grondvesten schudden. Dagelijks zijn er nieuwsberichten over bezuinigingen, noodhulp en ontslagen. Ja, menig autoproducent wordt door de gekelderde autoverkopen in zijn voortbestaan bedreigd. Maar anderen zien minstens net zoveel kansen. Eén daarvan is Kia.

In China sloeg het corona virus als eerste toe, maar dat land loopt nu ook voorop bij het herstel. Het valt op dat veel werknemers, nu kantoren en fabrieken weer hun deuren openen, het openbaar vervoer links laten liggen. Zij achten de besmettingskans in een volle bus, trein of metro te hoog. In plaats hiervan wordt er de voorkeur gegeven aan een eigen auto. Het gebruik hiervan is gestegen van 34 procent naar 65 procent; bijna een verdubbeling dus. Tegelijkertijd daalde het vervoeraandeel van bussen, treinen en metro’s van 56 procent naar 24 procent.

Ook voor Nederland wordt een vervoerverschuiving richting een besmettingsvrij alternatief voor het openbaar vervoer voorzien. Dat is nu al zichtbaar in de verkopen van occasions, die niet of nauwelijks hebben geleden onder de corona pandemie. Uit onderzoek in opdracht van de Bovag blijkt dat 175.000 reizigers met het openbaar vervoer een eigen auto willen kopen. En dat zullen dan niet voormalige leasebakken met een Audi, BMW of Mercedes logo zijn. “De vraag die nu ontstaat, zit aan de onderkant van de markt voor gebruikte auto’s”, zo laat een woordvoerder van de Bovag weten.

Kia ruikt daardoor nieuwe verkoopkansen. Want niet iedereen zal tevreden zijn over de aangeschafte occasion, bijvoorbeeld over verborgen gebreken. Daardoor zal er vraag ontstaan naar nieuwe, zeer goedkope auto’s. Een budgetmodel van Kia kan dan erg aantrekkelijk zijn, zeker als daar 7 jaar garantie op zit. Daarom wordt er in Zuid Korea nu hard gewerkt aan een model onder de Picanto. Daarvan zijn 2 versies gepland. Eentje voor het zogeheten L6 segment waarvoor geen rijbewijs nodig is maar waarvan de topsnelheid begrensd is op 45 km/u (à la de nieuwe Citroën Ami). De andere is van het L7 type. Daarvoor heb je wel een roze pasje nodig, maar de topsnelheid ligt dan hoger.

Emilio Herrera, de Chief Operating Officer van Kia in Europa, wil beide segmenten gaan bedienen met een ontwerp dat veel meer volwassen is dan de Renault Twizy dat feitelijk weinig meer is dan een overdekte motorfiets. Voor de L6 doelgroep komt er een 2-persoons model. Het L7 segment zal worden bediend met een 4-zitter. In beide gevallen is er sprake van elektrische aandrijving. De verwachte actieradius bedraagt 80 tot 150 kilometer. De nieuwe Kia modellen zijn vergelijkbaar met de Brommobiel producten van Aixam en Ligier, maar dan robuuster. Prijzen zijn nog niet bekend, maar Kia zal ongetwijfeld goed kijken naar de Dacia Spring. Daarvoor geldt een richtprijs van 15.000 euro. De Spring heeft echter een grotere actieradius (200 kilometer) en is ook een klasse groter. Indien Kia de prijs van haar alternatief beperkt kan houden tot 10 mille voor de 4-persoons L7 versie, dan kan zij volop gaan scoren bij consumenten die anders voor een goedkoper occasion zouden gaan …

Reageren is niet mogelijk.