Lamborghini laat autotentoonstellingen voortaan links liggen

0

Lamborghini ziet geen brood meer in de traditionele autoshows. In plaats daarvan wil de Italiaanse sportwagenspecialist zich focussen op kleinere en exclusieve evenementen die specifiek voor de doelgroep bestemd zijn.

De Sián FKP 37 is daarom vermoedelijk de laatste auto uit Sant’Agatha Bolognese die nog op een traditionele autotentoonstelling werd voorgesteld. Lamborghini wil voortaan alleen nog maar exclusieve evenementen voor klanten, potentiële klanten en VIPs organiseren. “Klassieke shows waren een kans om nieuwe modellen en technologieën onder één dak te presenteren, maar internet en sociale media hebben de rol daarvan fundamenteel veranderd”, zegt Katia Bassi, hoofd van Marketing and Communications bij de Italiaanse autobouwer. “Lamborghini moet bovendien aan haar klanten denken. Die willen exclusiviteit en persoonlijk, direct contact met zowel onze auto’s en onze medewerkers”.

Voor dergelijke privé-evenementen kan Lamborghini een select gezelschap van potentiële klanten uitnodigen. De kans is dan groter dat zij naderhand een bestelling zullen doen. Bovendien kan het merk dan bewerkstelligen dat zij de volledige aandacht krijgt. Op een traditionele autotentoonstelling moet die gedeeld worden. Dat is, naast de steeds hogere stand kosten, de hoofdreden waarom steeds meer automerken de klassieke shows links laten liggen.

Lamborghini gaf eerder dit jaar al aan de 2020 editie van de autosalon van Genève, die uiteindelijk niet doorging, over te zullen slaan. Maar het besluit om de Zwitserse show over te slaan, stond dus niet op zichzelf. Bassi (foto): “Wij hebben besloten niet meer aan tentoonstelling deel te nemen omdat wij steeds sterker geloven dat het belangrijk is om een ​​persoonlijke relatie met de klant te hebben. Traditionele autoshows passen niet bij die filosofie”.

Lamborghini gebruikte de afgelopen jaren de autoshows met een internationale karakter om een nieuw model te presenteren. Zo werd de autosalon van Genève veelvuldig als podium gebruikt voor de lanceringen, zoals die van de Gallardo Concept S, de Veneno en de Murciélago. In Parijs debuteerde jaren terug de Estoque en Asterion. Op de 2019 editie van de IAA in Frankfurt trok Lamborghini vorig jaar september nog het doek van bovengenoemde Sián FKP 37 waarvoor de Italiaanse autobouwer de kopers van de hyper sportwagens liet invliegen (dat was niet al te begrotelijk, want de oplage is slechts 63 exemplaren groot).

Lamborghini sluit niet uit dat zij wel aanwezig zal zijn op specifieke evenementen waar de directe doelgroep van Lamborghini te vinden is, zoals het Goodwood Festival of Speed (gaat dit jaar overigens ook niet door) en het Concours d’Elegance Pebble Beach. Daarnaast blijven de Italianen eigen race-evenementen organiseren. Kopers van een exclusieve auto eisen vandaag exclusiviteit. Zij willen niet in de openbare ruimte (en dat is een beursvloer) een nieuw model voorgeschoteld krijgen terwijl het plebs in hun nek staat te kwijlen. De doelgroep wenst, in een klein comité, de volledige aandacht. Voor hem of haar én voor de auto.

Reageren is niet mogelijk.