Mazda CX-3 maakt comeback als Sport Selected

0

Mazda heeft afgelopen maand geen enkel exemplaar van de CX-3 weten te slijten. En op jaarbasis is de afzet van deze cross-over na 5 maanden met meer dan 99 procent gedaald. Wat is er mis met de CX-3?

Nou eigenlijk niet zoveel (afgezien van het feit dat het geen ruimtewonder is). Wel is er natuurlijk sprake van interne concurrentie met de CX-30 die een generatie jonger is en niet onoverkomelijk veel duurder. Maar met het oog op de per 1 januari jl. aangescherpte emissienormen heeft Mazda de laatste exemplaren van de ‘oude’ CX-3 eind vorig jaar op kenteken gezet. Die voorraad werd begin dit jaar met korting verkocht, waarna de cross-over uit de prijslijst verdween en het boek voor dit model tijdelijk gesloten werd.

Maar volgende maand wordt het CX-3 boek weer geopend. Dan staat er namelijk een vernieuwde versie van deze Mazda in de Nederlandse showrooms. De update en rentree op de automarkt vindt plaats met een speciale versie, de Sport Selected, die vanaf nu al te bestellen is in een gelimiteerde oplage  van 300 stuks. De belangrijkste wijziging betreft cilinder uitschakeling op de Skyactiv-G motor. Door deze toevoeging is de CO2 emissie verlaagd van 149 gram naar 140 gram/km, resulterend in een groener energielabel C.

De Mazda CX-3 is vanaf juli tijdelijk alleen beschikbaar als handgeschakelde Sport Selected voor een prijs van 25.990 euro in de kleuren Arctic White, Jet Black, Deep Crystal Blue, Machine Gray en het populaire Soul Red Crystal (zie bovenste foto). Hij is standaard voorzien van 18 inch lichtmetalen velgen, privacy glas, stoelverwarming vóór, automatische airconditioning, een licht & regen sensor en een 7 inch multimediasysteem. Apple Carplay en/of navigatie zijn als optie verkrijgbaar.

Vierwielaandrijving (op de Skyactiv-G 150 AWD uitvoering) en dieselaandrijving (in de vorm van de Skyactiv-D 116) komen niet meer beschikbaar voor de CX-3. Luxueuzere uitvoeringen, de kleur Polymetal Gray (zie tweede foto) en versies met een 6-traps automaat worden eind 2020 verwacht. Meer informatie hierover volgt later dit jaar. De CX-3 wist zich in Europa te positioneren als het op één na populairste model in het gamma van Mazda (na de CX-5). Ook in Nederland was de cross-over populair met inmiddels bijna 10.000 verkochte eenheden sinds de introductie in 2015. Vanaf juli kan die draad weer worden opgepakt.

Reageren is niet mogelijk.