Nieuwe terreinwagen: Ineos Grenadier

0

De wereld is een nieuw automerk rijker. Dit keer geen speler die zijn geluk gaat proberen met een elektrisch model, maar Ineos Automotive. Die gaat het avontuur zoeken met de Grenadier. De terreinwagen van het oude stempel komt in 2021 op de markt.

Ineos is een multinational die actief is in de petrochemie en de oliesector. Het concern heeft 22.000 mensen in dienst, verdeeld over 34 divisies, 183 productie locaties en 26 landen. Ineos is eigendom van de Brit Jim Ratcliffe en Formule 1 kijkers zouden het bedrijf kunnen kennen als sponsor van Mercedes-AMG. De omzet van het concern bedroeg vorig jaar 54 miljard euro, terwijl de brutowinst uitkwam op 5,3 miljard euro. Ratcliffe kan zich dus wel een nieuwe, (dure?) hobby veroorloven.

Ratcliffe (foto) sponsort meer sportactiviteiten. Zelf houdt hij van rijden in extreem terrein. Voor hem moet het een doorn in het oog geweest geweest zijn dat in 2016 de Defender uit productie ging zonder dat er een opvolger klaar stond. Blijkbaar waren de terreinwagens van de concurrentie niet robuust genoeg, dus besloot hij zelf maar een alternatief voor de Land Rover te bouwen. Daarvoor richtte Ratcliffe in 2017 de divisie Ineos Automotive op. Als projectleider voor de ontwikkeling van de terreinwagen nam hij Dirk Heilmann in dienst, die zich omringde met experts van Bentley, Daimler, Ford, Jaguar Land Rover, Lotus, Tesla en Volkswagen. Tegelijk sloot Ratcliffe contracten met vooraanstaande toeleveranciers: BMW voor de motoren, ZF voor de versnellingsbakken, Magna-Steyr voor productie-adviezen plus de ophanging, Gestamp voor het ladder chassis en Carraro voor de assen. In Estarreja (Portugal) verrijst een assemblagehal waar onder meer diverse chassis- en carrosseriedelen vandaan zullen komen.

In Wales wordt momenteel de laatste hand gelegd aan een fabriek die in eerste instantie werkgelegenheid zal bieden aan 200 personen en op langere termijn aan 500 mensen. Daar zal de Grenadier geassembleerd gaan worden. Het is overduidelijk dat de door Ratcliffe aangestelde ontwerper Toby Ecuyer zich voor zijn terreinwagen heeft laten inspireren door de oude Land Rover Defender. Al hoort bij dit soort auto’s de vorm natuurlijk altijd de functie te volgen, waardoor het aantal designopties beperkt is. De ontwerpers van de Grenadier beweren echter bij hoog en laag dat hun inspiratiebron eerder de Willys GP (Jeep) uit 1940 is, vanwege diens veelzijdigheid van een Zwitsers zakmes. Ecuyer geeft toe dat hij zich voor het design van de terreinwagen heeft laten inspireren door modellen als de Jeep Wrangler, de Mercedes-Benz G-klasse, de Toyota Land Cruiser én de Land Rover Defender. Dat zijn allemaal auto’s die ontworpen zijn volgens de filosofie ‘functie boven vorm’. “Een slimme keuzes, want daardoor zal de vormgeving niet snel verouderen”, aldus Ecuyer.

Over de technische specificaties van de nieuwe terreinwagen doet Grenadier nog geen mededelingen, maar de motoren zijn afkomstig van BMW. Het betreft 6 cilinder units in benzine en diesel vorm. De automaat van ZF heeft 8 versnellingen. Er is sprake van permanente vierwielaandrijving en de differentiëlen kunnen worden vergrendeld. De Grenadier is dus geen ‘schaap in wolfkleren’, maar een robuust ogende terreinwagen die daadwerkelijk zijn mannetje kan staan in avontuurlijke situaties. Net als de Defender (‘90’ en ‘110’), wordt hij leverbaar met een korte en een lange wielbasis. Daarnaast kunnen wij een pick-up versie met dubbele cabine verwachten. In de laadbak past een Euro pallet. De Grenadier heeft een nuttig laadvermogen van 1 ton en kan 3,5 ton slepen. Op de vlakke voorste wielkasten kan men zitten en de terreinwagen is rondom voorzien van stroomaansluitingen voor de montage van extra lampen of waarschuwingslichten.

Ratcliffe belooft dat de Grenadier onderhoudsvriendelijk en makkelijk te herstellen is. Zo zijn de koplampen en de achterlichtunits links en rechts verwisselbaar en is het interieur ontworpen om met een drukspuit schoongemaakt te kunnen worden. Er komen veel accessoires beschikbaar om die cabine naar eigen smaak in te richten. Standaard is de Grenadier behoorlijk kaal. Het is aan de klant om de terreinwagen aan zijn (professionele?) noden en behoeften aan te passen. Als doelgroep worden door Ratcliffe boswachters, uitbaters van wintersportoorden, de brandweer en andere hulpverleners in moeilijke omstandigheden genoemd. Maar er mee gaan winkelen in de Amsterdamse P.C Hooft straat kan natuurlijk ook. Vooralsnog is exclusiviteit aldaar voor deze zeldzame Grenadier verzekerd. En hij is van alle gemakken voorzien. De Grenadier krijgt een modern interieur met zaken als een infomediasysteem dat onder meer Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt. Ook wat veiligheidssystemen betreft moet de debutant in het terreinwagen segment volledig voldoen aan de actuele eisen.

De Grenadier moet eind 2021 in productie gaan. Het is de bedoeling dat er in het eerste volledige verkoopjaar circa 20.000 à 25.000 exemplaren gebouwd gaan worden. Aangezien het nu nog 18 maanden voor de lancering is, zijn de prijzen natuurlijk nog niet bekend. Aan een distributienetwerk wordt momenteel gewerkt. Om dat uit de grond te stampen, is Mark Tennant, die meer dan 25 jaar actief is in de auto-industrie, aangesteld als commercieel directeur. Prototypes van de Grenadier worden op dit moment getest, volgens Ratcliffe in de meest onherbergzame gebieden ter wereld, en zullen meer dan 1,8 miljoen kilometer afleggen voordat het licht op groen wordt gezet voor de productiestart.

Ineos Automotive pakt dus de draad van het oermodel Defender op. De hoekige, rudimentaire en robuust ogende alleskunner heeft een veel lager lifestyle gehalte dan de door Land Rover ontwikkelde opvolger. De Grenadier is vernoemd naar de gelijknamige bar in Londen waar het idee om deze terreinwagen te ontwikkelen ontstond. Tennant noemt als belangrijkste afzetmarkten het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië, Zuid-Afrika en Duitsland. Maar de Grenadier zal overal verkocht gaan worden. Nederland is in de eerste helft van 2022 aan de beurt. Voor ons door de BPM gestuurde land zal ongetwijfeld de ‘grijs kenteken’ versie het meest interessant zijn.

Reageren is niet mogelijk.