Nieuws telex: Fiat presenteert volgende maand derde 500E variant

0

+++ Volkswagen heeft die in de buidel getast om het laatste stukje AUDI te bemachtigen. In deze door financiële malaise gekenmerkte tijden is dat toch wel opmerkelijk. Maar blijkbaar had Volkswagen €237 miljoen over om de laatste 0,36 % aandelen van Audi op de kop te tikken. Met deze transactie is ‘Wolfsburg’ nu officieel volledig eigenaar worden van het merk met de 4 ringen. De wens om alle aandelen in handen te krijgen, is op zich duidelijk, maar waarom Volkswagen juist nu die stap zet, is niet duidelijk. In 1964 werd men voor 50 % eigenaar van Audi. De betreffende aandelen waren toen trouwens afkomstig van Daimler. Tot voor kort had Volkswagen een belang van 99,64 %. Dat is natuurlijk voldoende voor de absolute meerderheid, met alle voordelen van dien, maar toch had men in Wolfsburg de zinnen gezet op de laatste 0,36 %. Om de transactie rond te krijgen, heeft Volkswagen de laatste private aandeelhouders liefst 48 % meer betaald dan de aandelen eigenlijk waard zijn. Dat is zonder twijfel een leuke meevaller voor de personen in kwestie, maar de voordelen voor het autoconcern uit Wolfsburg zijn onduidelijk. Er wordt gespeculeerd dat Volkswagen haar dochter van de beurs wil halen. +++

+++ De organisatie achter de AUTOSALON VAN GENEVE staat op het punt om failliet te gaan. De jaargang 2021 van de tentoonstelling is in ieder geval definitief afgelast. De organisatie heeft nog tot september de tijd om een oplossing te vinden voor de financiële problemen. Sandro Mesquita, directeur van de Zwitserse autosalon, heeft tegenover de rechtbank verklaard “dat er momenteel geen gesprekken plaatsvinden met de overheid, ondanks onze verzoeken”. Op 5 juni keurde het parlement van het kanton Genève een lening goed van €15,7 miljoen aan de organisatie van de autosalon met het idee dat men daarmee de financiële verplichtingen na zou kunnen komen en om budget te hebben voor de organisatie van de 2021 editie van de show. Maar dat was duidelijk niet genoeg. Uit onderzoek zou namelijk gebleken zijn dat 73 % van de autofabrikanten heeft laten weten niet van plan te zijn volgend jaar naar Genève te komen. Dat heeft ook te maken met onzekerheden rondom de reismogelijkheden in 2021. Talloze journalisten van over heel de wereld zouden het evenement niet mogen bijwonen wegens gezondheidsrisico’s. Mesquita benadrukt dat er naar andere financieringsmogelijkheden worden gekeken “want voor ons is een lening niet noodzakelijk de beste oplossing”. Hij meent dat de organisatie liever zou hebben dat investeerders “kapitaal inbrengen”. “Maar voor het zo ver is, zullen we eerst heel ons model moeten herzien en onze statuten moeten aanpassen”, aldus de directeur. Dat klinkt weinig geruststellend voor het voortbestaan van de autosalon die in pre Corona tijden jaarlijks 600.000 bezoekers trok. Het organisatiecomité komt op 22 juni samen om te beslissen over de toekomst. Bovengenoemde lening moet eind 2037 terugbetaald zijn, maar dat lukt natuurlijk alleen als er sprake is van een solide verdienmodel. Gaan wij dit 120 jaar oude en niet te missen evenement verliezen? +++

+++ De RDW heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek gedaan naar de veiligheid van afschermingen in auto’s om verspreiding van het CORONA VIRUS in onder andere taxi’s en bedrijfsbussen tegen te gaan. Daaruit blijkt dat afscherming tussen de bestuurder en bijrijder onveilig is. Naar aanleiding van het onderzoek en de risicoanalyse heeft het ministerie besloten om het advies van de RDW over te nemen. Voor het gebruik van afschermingen heeft het ministerie besloten dat: 1) Het plaatsen van afschermingen in de lengterichting tussen de bestuurder en de bijrijder wordt verboden, dit vanwege de risico’s op het gebied van verkeersveiligheid. 2) Het plaatsen van afschermingen in de breedterichting tussen de zitrijen is wel toegestaan, mits aan diverse voorschriften op het gebied van veiligheid wordt voldaan. Die zijn: A) Een goede werking van zaken als airbags en veiligheidsgordels mag niet worden gehinderd. B) Er mag geen sprake zijn van nadelige invloed op het zicht, door schittering, vertekend beeld, of gebrekkig ontwasemen. C) Het moet mogelijk blijven de auto snel te verlaten. D) Het materiaal van de afschermingen mag geen invloed hebben op lichamelijk letsel bij een aanrijding (bijvoorbeeld door versplintering van de afscherming). E) De afschermingen moeten deugdelijk bevestigd zijn en mag niet los op de zitplaats rusten, maar moet ook eenvoudig te verwijderen zijn. De RDW heeft een aparte opdracht ontvangen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over de afschermingen in bussen. Hierover volgt eind juni een nader advies aan het ministerie. Tevens benadrukt de RDW dat het geen oordeel kan vormen over de mate van bescherming tegen het coronavirus. De RDW heeft in het advies alleen de voertuigveiligheid van de afschermingen beoordeeld. +++

+++ Vanwege COVID-19 grijpen wij vaker naar de flacon handzeep. Dat is qua gezondheid verstandig, maar de ingrediënten zijn agressief voor het interieur van de auto. “Handzeep is een product waarvan wij het gebruik al een paar jaar zien toenemen, dus wij testen het al langer”, aldus Mark Montgomery, die werkzaam is in het Materials Technology Centre van Ford in Europa. “Zelfs het meest onschuldig lijkende product kan problemen veroorzaken wanneer het in aanraking komt met oppervlakken in de auto. Vooral middelen als handzeep, zonnelotions en anti-insecten sprays kunnen schadelijk zijn”. Maar hoe hou je het interieur van jouw auto dan corona virusvrij? “Let bij het reinigen vooral op onderdelen die vaak worden aangeraakt, zoals het stuur, de handgrepen, de versnellingspook, knoppen of aanraak schermen, de hendels voor ruitenwisser en richtingaanwijzer, armsteunen en de knoppen voor de stoelverstelling”, zegt Jenny Dodman, die een medische functie heeft bij Ford. “Ook veiligheidsgordels moeten hoog op de checklist staan. Die zit om je heen en krijgt waarschijnlijk de volle laag bij eventueel gekuch en niespartijen”. Ford adviseert om bij het schoonmaken producten die bleekmiddel, waterstofperoxide of ammoniak bevatten te vermijden. Deze kunnen schade toebrengen aan de antireflectie en antivingerafdruk behandeling die de autofabrikant heeft uitgevoerd. +++

+++ In Groot-Brittannië krijgen ELEKTRISCHE auto’s speciale nummerborden en voorrechten. De maatregel is bedoeld om de verkoop van dit soort personenwagens te stimuleren. Komend najaar wordt het speciale nummerbord ingevoerd. Zij zijn voorzien van een groene streep aan één kant. Dat moet de herkenbaarheid van elektrische auto’s vergroten, hetgeen het voor lokale overheden makkelijker maakt om bepaalde voorrechten te verlenen aan de bestuurders, zoals goedkopere parkeerplaatsen. Het Verenigd Koninkrijk streeft er naar om de CO2 uitstoot in 2050 te reduceren naar nul. Eerder zegde de Britse overheid een miljoenenlening aan Jaguar Land Rover toe voor de bouw van een fabriek waar elektrische auto’s geproduceerd kunnen worden. De Britse Johnson maakt daarnaast bijna €13,5 miljoen vrij om onderzoek naar emissievrije technologie te financieren, zoals naar minder vervuilende manieren om de accu’s voor elektrische voertuigen op te laden. +++

+++ EURONCAP gaat noodhulp gidsen bundelen in een app. Doel is om daarmee na een botsing betere veiligheidsomstandigheden te creëren. In de app Euro Rescue zijn de noodhulp gidsen van autofabrikanten gecombineerd, waardoor reddingswerkers inzittenden snel kunnen helpen bij een ongeval. Volgens EuroNCAP gaat het bij de veiligheid van auto’s niet alleen om de bescherming van de inzittenden, maar ook om de situatie na een botsing. Doordat auto’s robuuster en complexer zijn geworden, en steeds vaker een elektrische krachtbron hebben, is het belangrijk dat hulpverleners weten wat zij wel en niet kunnen doen op de plaats van het ongeval. In de app, die gratis is, staat informatie over de plaatsing van componenten, zoals airbags en voorspanners. +++

+++ Bij FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES keert de productie in de fabrieken in Italië langzaam maar zeker weer naar het oude niveau. Daardoor rolt ook de Panda, die afgelopen week 40 kaarsjes mocht uitblazen, weer in hoog tempo van de band in Pomigliano d’Arco. Het gaat om ongeveer 800 eenheden per dag van de Italiaanse volksauto. Ook in het Poolse Tychy is de productie van de 500 en de Ypsilon hervat. In Melfi zal intussen vanaf eind deze maand een tweede assemblagelijn operationeel worden. Die is bestemd voor de Jeep Compass, inclusief diens stekker hybride variant. Door de installatie van de tweede assemblagelijn zijn er 1.400 personeelsleden extra werkzaam in de fabriek in de regio Basilicata. Fiat zal op 4 juli een derde versie van haar elektrische 500E presenteren. Inmiddels hebben wij al kunnen kennismaken met de rijk uitgeruste, maar prijzige Cabrio en 3-deurs La Prima editie. +++

+++ JAGUAR LAND ROVER (JLR) zit zwaar in de rode cijfers. In het eerste kwartaal van dit jaar is er een verlies geleden van een half miljard pond oftewel €560 miljoen. Over het hele boekjaar, dat op 31 maart afliep, eindigde JLR daardoor voor €472 miljoen in het rood. De jaaromzet bedroeg bijna €25,77 miljard. Om het bloeden te stoppen, is het contract van nog eens 1.100 tijdelijke arbeidskrachten opgezegd. Vorig jaar kondigde JLR al 5.000 ontslagen aan. Ook worden de investeringen op een laag pitje gezet. De besparingen worden daarmee opgevoerd tot €5,6 miljard. De doelstelling lag aanvankelijk bij €4 miljard. “De onderneming keerde terug naar winstgevendheid met een verbeterde kasstroom in het tweede en derde kwartaal. Ook was er sprake van een groei met dubbele cijfers bij de verkopen in China en van een verbeteringen aan de kostenkant dankzij het Project Charge programma. Voordat de Covid-19 pandemie opstak, verwachtten wij dat deze trends in het vierde fiscale kwartaal zouden aanhouden, met een winst over het hele boekjaar als resultaat”, zo schrijft JLR in haar jaarbericht. Door het corona virus werden er in de laatste 3 maanden van het boekjaar echter bijna 31 % minder auto’s verkocht dan een jaar eerder, namelijk 109.869 exemplaren. Jaguar leverde 42,6 % in en Land Rover 26 %. In april en mei had JLR ook een negatieve kasstroom van bijna €1,7 miljard. In 2 van de 3 Britse fabrieken en in de nieuwe faciliteit in Slowakije, rollen inmiddels weer auto’s van de band, hoewel niet op volle capaciteit. De fabriek in Castle Bromwich blijft echter tot zeker september gesloten. Daar zien normaliter de XE, XF en F-Type het levenslicht, maar die laten zich lastig slijten. Gelukkig zijn de eerste hersteltekenen vanuit China bemoedigend. In mei werden er daar weer meer auto’s verkocht, namelijk 8.068 exemplaren (+ 4,2 %). Een ander lichtpuntje is dat de meest recente modellen van JLR het internationaal goed doen. In het afgelopen boekjaar was er sprake van een kwart hogere verkopen bij de nieuwe Range Rover Evoque en 40 % meer bestellingen voor de Jaguar I-Pace. Op basis van die resulaten heeft JLR ook hoge verwachtingen van de nieuwe Land Rover Defender. Deze terreinwagen noch de I-Pace rollen echter niet in Britse fabrieken van de band. Dat is gelukkig anders voor de modellen die de SVO divisie heeft ontwikkeld. Daarvoor constateert JLR een groeiende interesse. De zogeheten Special Vehicle Operation afdeling wil daarom in de toekomst stekker hybride modellen lanceren. Die zijn schoner en stiller, zonder noemenswaardig minder vlot te zijn, met als gevolg dat een groeiend aantal klanten die aandrijflijn prefereert. JLR zal echter niet snel afscheid nemen van de geliefde 8 cilinder modellen. Die zullen de komende jaren centraal blijven staan in het gamma. Ondanks een toenemende vraag naar ‘groene’ modellen, is de V8 de motor waar de meeste klanten naar vragen. Bovendien verdient JLR daar (nu) het meeste geld mee; euro’s die het merkenduo kan investeren in ‘oplossingen voor morgen’. Wel zal het huidige V8 blok, dat afkomstig is van Ford, op afzienbare termijn worden ingeruild voor een soortgelijke motor van BMW. +++

+++ MERCEDES-BENZ heeft de leveringslijst van de A klasse ingekort. De 160d instapdiesel (met bescheiden 95 pk / 240 Nm sterke 1,5 liter 4 cilinder motor) is niet meer leverbaar. Ook zet Mercedes-Benz een streep door de vierwiel aangedreven benzineversie A 220 4Matic (met 190 pk / 350 Nm sterke 2,0 liter motor). Deze uitvoering is ook verwijderd uit de prijslijst van de A klasse Limousine. +++

Reageren is niet mogelijk.