Opel gaat DS 4 bouwen

0

Opel zal op korte termijn de nieuwe Mokka presenteren. Met de productie van de tweede generatie heeft het Duitse automerk evenwel geen bemoeienis, want die zal in Frankrijk plaatsvinden in een Peugeot fabriek. Maar op zijn beurt mag Opel vanaf halverwege volgend jaar in Rüsselsheim de nieuwe DS 4 gaan bouwen. Dit model zal worden gebaseerd op het EMP2 platform van moederbedrijf PSA, net als de toekomstige Astra. Die zal eveneens in Rüsselsheim het levenslicht gaan zien. Bundeling van de productie betekent schaalvoordelen en dus een efficiënte benutting van de productiecapaciteit.

Opel heeft al sinds haar debuut als autofabrikant een fabriek in het Duitse Rüsselsheim. Formeel is het de hoofdvestiging van het merk, maar op dit moment ziet alleen de Insignia daar het levenslicht. Tot voor kort liep daar ook de Zafira van de band. Aanvankelijk waren er plannen om de productiecapaciteit in Rüsselsheim te benutten voor de bouw van een 7-persoons SUV model die boven de Grandland X in het gamma zou moeten komen, maar dat plan is afgeschoten. PSA denkt dat het verschijnsel ‘SUV’ over zijn hoogtepunt heen is. De tegenvallende belangstelling voor een directe concurrent van deze theoretische nieuwe Opel, de Seat Tarraco, lijkt dat vermoeden inderdaad te bevestigen.

De volgende generatie Astra zal zoals gezegd ook in Rüsselsheim gebouwd gaan worden. Die debuteert eind 2021 en verschijnt het jaar daarop in de showrooms. De Astra wordt momenteel nog in het Britse Ellesmere Port en in het Poolse Gliwice gebouwd. PSA wil in ieder geval een deel van de productie naar Rüsselsheim verplaatsen. Die fabriek aldaar is van grote symbolische en historische waarde voor Opel. Of de Britten de nieuwe Astra ook mogen gaan bouwen, hangt af van de uitkomst van de Brexit onderhandelingen.

De DS 4 wordt het Franse premium alternatief voor de Audi A3 Sportback, BMW 1-serie en Mercedes-Benz A-klasse. Hij wordt onder andere leverbaar in een stekker hybride uitvoering. Het besluit om Opel de productieorder voor de DS 4 te gunnen was al genomen voordat de Franse overheid ging eisen dat PSA (en Renault) de fabricage van auto’s zoveel mogelijk in eigen land moeten concentreren.

Reageren is niet mogelijk.