Overtuigend Yaris alternatief: test Renault Clio E-Tech Hybrid

0

Waarom de korte test?

Twee decennia na de eerste Japanse golf leent Renault zich eindelijk voor het spel van de hybride door een variant van zijn superster aan te bieden, namelijk de Clio in een versie met dubbele motor (benzine én elektrisch) genaamd E-Tech. Kan het Franse automerk, vanuit een buitenstaanderpositie waar zij niet aan gewend is, de referenties in de betreffende categorie naar het tweede plan verwijzen?

Carlos Ghosn, de voormalige baas van de Renault Groep, is lange tijd terughoudend geweest met hybride aandrijflijnen. Hij omschreef ze als een “nichemarkt” en investeerde in het eerste decennium van deze eeuw liever in diesels, om vervolgens een radicale te maken naar volledig elektrische aandrijving vanaf 2010 en deze te presenteren als de “ultieme technologie”. Sindsdien is er heel wat water onder de brug door gestroomd en is de alliantie met Nissan in alle opzichten van richting veranderd. Vanaf dit jaar vinden we in het assortiment van het automerk met het wybertjeslogo benzine, diesel en 100% elektrisch, maar ook voor het eerst hybride in de vorm van de Clio E-Tech.

Eerder kon al een prototype worden getest, die zijn status eer aan deed door nog niet helemaal fijn geslepen te zijn, maar vandaag probeer ik de definitieve productieversie. Die zal het op de automarkt moeten opnemen tegen de nieuwste modellen van Toyota en Honda, die nu 2 decennia ervaring in het veld hebben en zojuist verbeterde versies van hun hybride aandrijf technologie hebben geïntroduceerd: de veelzijdige, volledig opnieuw ontworpen Yaris Hybrid en Jazz e:HEV. Deze Japanners staan klaar om de nieuwkomer een lesje te leren.

 

Wat voor auto is het?

Technisch gezien wordt het loodvrije deel geleverd door een 4 cilinder 1,6 liter Nissan motor die opereert volgens de Atkinson cyclus en 91 pk ontwikkelt. Dit blok werkt samen met een 48 pk sterke elektrische collega die zijn stroom uit een Hitachi lithium/ion batterij van 1,2 kWh haalt. Een dynamo/starter van 20 pk zorgt ook voor het ontsteken van de benzinemotor en het opladen van de accu’s tijdens het remmen en vertragen.

Tot nu toe is dit een vrij klassiek recept, maar ondanks dat Renault laat op het hybride feestje arriveert, wil dat nog niet zeggen dat de Fransen zich hebben neergelegd bij het kopiëren van Japanse referenties. Originaliteit komt in de vorm van de transmissie: Toyota is altijd de kampioen van de planetaire tandwieltrein (CVT) geweest, Honda is onlangs in versnellingsbak gestapt met een vaste overbrenging en Renault koos voor een automatische zesversnellingsbak met klauwen en zonder koppeling; een uiterst complexe keuze met 15 mogelijke combinaties, waarvan het ontwerp is geïnspireerd door de ervaring van het automerk in de Formule 1. Dit type transmissie maakt het mogelijk om de interne wrijving te verminderen en om de compactheid te optimaliseren.

Met een totaal van 140 pk, is de Clio E-Tech momenteel de krachtigste hybride auto in het B segment. Accelereren van 0 tot 100 km/u kost hem 9,9 seconden. Daarmee is hij iets minder snel dan de TCe 130 EDC versie van de Clio. Maar daar staat een veel lager gemiddeld verbruik van 4,3 liter per 100 km en een gunstigere emissiewaarde van 96 gram CO2/km( volgens de WLTP norm) tegenover: de genoemde benzineversie consumeert 5,7 liter en stoot 130 gram uit. Maar het is vooral in de stad waar de hybride Renault milieuwonderen verricht, want daar zou de Clio E-Tech tot 80 procent van de tijd elektrisch kunnen rijden, wat leidt tot een vermindering van het benzineverbruik met 40 procent vergeleken met een conventionele verbrandingsmotor.

Alleen een scherp oog kan deze Clio E-Tech Hybrid onderscheiden van zijn volledig thermische zussen. Daarvoor dient men te kijken naar de achterbumper (opnieuw ontworpen om de uitlaatpijp), naar specifieke logo’s en naar blauwe biezen waarmee de Renault optioneel aan de persoonlijke smaak kan worden aangepast.

Dezelfde observatie geldt voor het binnenwerk van de Clio E-Tech Hybrid. Daar zien we een volledig identieke presentatie met ook hier de uitzondering van de toevoeging tegen meerprijs van blauwachtige panelen. Verder zijn er slechts een paar extra knoppen. Zodra je de Renault start, zal je ontdekken dat ook het 7 inch digitale instrumentarium een andere presentatie heeft en dat er enkele specifieke menu’s en animaties op het centrale scherm zijn. Omdat de vijfde generatie Clio werd ontwikkeld om een hybride aandrijflijn te ontvangen, hoefde er geen concessie te worden gedaan aan de interieurruimte.

Het plaatsen van de batterijen gaat echter wel ten koste van de opbergmogelijkheid onder de vloer van de kofferbak, wat het laadvolume verkleint van 391 liter naar 301 liter (en van 1.069 naar 979 liter met neer geklapte rugleuning).

 

Is het wat?

Zodra de versnellingsbak in de D modus staat, scheurt de Clio E-Tech soepel en zonder geluid te maken weg, wat voor een aangename indruk zorgt. Je hebt het gevoel achter het stuur van een Zoé te zitten, maar dan zonder diens kunstmatige geluid. Het hybride systeem zorgt voor een volledig transparante manier van jongleren tussen de motoren en kan ze zelfs tegelijkertijd laten draaien in geval van sterke prestatieverzoeken, tenzij jij de EV modus hebt ingeschakeld. In dat geval is de topsnelheid begrensd tot 75 km/u. De bestuurder kan kiezen uit 3 modi, van Eco tot Sport, om zo het beste van de 2 motorwerelden te selecteren.

Het My Sense systeem helpt om een uitstekend compromis tussen efficiëntie en prestaties te vinden. Ten slotte zorgt de B modus er voor dat het energieterugwinning wordt verhoogd wanneer de voet van het gaspedaal wordt opgetild, wat bijna hetzelfde effect heeft als activering van het rempedaal, ook al is het niet mogelijk om helemaal te stoppen. Het remenergie recuperatie systeem is echter een beetje te krachtig om het comfortabel buiten de stad te gebruiken en omdat je de knop moet indrukken om van de D modus naar de B modus te gaan, kan het niet gemakkelijk worden gebruikt als rem middel.

Ook als je slechts minimaal het spel van milieuverantwoord rijden meespeelt, kan je gemakkelijk de officieel aangekondigde benzineverbruik van 4,3 liter per 100 km benaderen, of het zelfs nog beter doen omdat ik tijdens de test een respectabele 3,8 liter heb behaald zonder daar al te veel moeite voor te doen. Onder normale omstandigheden en zonder er speciale aandacht aan te besteden, is een verbruik van minder dan 5 liter benzine per 100 km slechts een formaliteit, en dat alles in stilte en comfort. Het is een aantrekkelijk laag verbruik, maar het ligt wel boven wat je kunt bereiken achter het stuur van de uitgaande Toyota Yaris Hybrid.

Maar diens Franse concurrent revancheert zich buiten de stadsgrenzen met een grotere veelzijdigheid op heuvelachtige secundaire wegen en op de snelweg, waar je snel de brullende grenzen van de Japanse eCVT transmissie bereikt en waar de Clio zeer homogeen blijft. De Renault biedt ook een aangenamere dynamische aandrijving, met overtuigende acceleratie en snel herstel dankzij de gunstige koppelkarakteristiek. Het is evenwel niet genoeg om van de Clio E-Terch een sportwagen te maken, ondanks de erfenis van de Formule 1 ervaring die het Franse automerk de afgelopen jaren heeft opgedaan. Dat komt door de slechte communicatieve vaardigheden van de besturing, het 80 kilo hoge overgewicht in vergelijking met de Clio TCe 130 EDC (1.258 kilo), de trommelremmen aan de achterkant waar Renault stug aan vast houdt en door de onderstel afstelling die comfort voorop stelt.

De prijzen van de Renault Clio E-Tech beginnen bij 22.990 euro voor de Zen afwerking en lopen op tot 28.490 voor de top uitvoering Initiale Paris. Daarmee is de hybride versie even duur dan de TCe 130 EDC versie. Je betaalt wat meer aan wegenbelasting en misschien ook aan verzekeringspremie, zodat je even moet rekenen of je die extra kosten kan terugverdienen met het lagere benzineverbruik.

Als Zen is de Clio standaard voorzien van een digitaal instrumentarium, verkeersbordenherkenning, een rijstrook assistent, volledige LED techniek voor de voor & achterlichten, cruise controle met snelheidsbegrenzer, elektrische plus verwarmde spiegels, handmatige airconditioning en het Easy Link multimediasysteem met 7 inch scherm. In Intens afwerking, waaraan een prijskaartje van 24.990 euro hangt, voegt daar parkeersensoren achter, sleutelloos ontgrendelen & starten, elektrisch inklapbare spiegels, automatische airconditioning en 16 inch lichtmetalen velgen aan toe.

 

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De 2 voor de hand liggende concurrenten van de Renault Clio E-Tech zijn de Toyota Yaris Hybrid en Honda Jazz e:HEV die dit jaar allebei vernieuwd zijn. De 3 modellen lijken over het algemeen gelijk te scoren in termen van interieurruimte en bagagevolume, maar de Honda beschikt over een belangrijke troefkaart op het gebied van moduleerbaarheid dankzij de opklapbare zitting van de achterbank. De Toyota zal ongetwijfeld de trofee van efficiëntie behouden, maar het is de Renault die domineert qua prestaties dankzij een vermogen van 140 pk. Voor de prijs van de 'kaalste' Clio E-Tech krijg je echter een Yaris van het tweede uitrusting niveau. Op zijn beurt biedt de Fransman het Intens tenue voor het tarief van de meest simpele Jazz.

Renault is misschien een beginneling als het gaat om hybride aandrijving, deze Clio E-Tech maakt een perfect gerijpte indruk met een indrukwekkende algehele consistentie en homogeniteit op alle soorten wegen. Toegegeven, het is minder sober dan de kampioen in het veld die Yaris heet, maar het benzineverbruik is nog altijd bescheiden en het verschil met de Toyota wordt gecompenseerd door superieure prestaties. Bovendien is de interieurruimte behouden gebleven, zijn de prijzen concurrerend en is het comfort zondermeer in orde dankzij de stille werking van de hybride aandrijflijn. Die goede eigenschappen compenseren het feit dat je achter weinig sexy trommelremmen krijgt. Deze Renault kan dus zonder twijfel uitgroeien tot een toekomstige bestseller dankzij de combinatie van de dynamiek van de TCe 130 uitvoering met de dorst van de dCi 85 versie (22.890 euro als Zen, maar handgeschakeld).

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    7.9

Reageren is niet mogelijk.