Prijsindicatie BMW iX3

0

Autointernationaal.nl kan een concrete prijs indicatie geven voor de nieuwe BMW iX3. De volledig elektrische SUV komt 440 kilometer ver op een volle acculading (gemeten volgens de WLTP norm). Zijn batterij is 74 kWh groot en het duurt iets meer dan een half uur om hem voor 80 procent op te laden.

Met 286 pk en 400 Nm sprint de achterwiel aangedreven iX3 in 6,8 seconden naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is begrensd op 180 km/u, net als bij alle modellen van Volvo. De iX3 kan worden herkend aan de dichte grille, de speciale velgen en diverse aerodynamische carrosserieaanpassingen om de luchtweerstand te verminderen. Hij komt naast de reguliere X3 en diens stekker hybride variant in het gamma. BMW denkt de iX3 in Nederland aan te kunnen bieden voor circa 75.000 euro. Daarmee wordt hij duurder dan de Tesla Model Y, maar daar staat een hoogwaardigere en luxueuzere interieurafwerking tegenover.

Met de i3 en i8 was BMW er qua aanbod van elektrische modellen vrij vroeg bij, maar dat waren geen van beide volumemodellen. De iX3, die eind dit jaar op de markt verschijnt, moet dat wel worden. Ook van de i4 heeft BMW hoge verkoopverwachtingen. Die arriveert eind 2021 in de BMW showrooms. Deze volledig elektrische versie van de nieuwe 4-serie Gran Coupé kan 600 kilometer ver komen op een volle acculading en sprint in 4 seconden naar 100 km/u. Dit in vergelijking met de iX3 superieure prestatieniveau (en grotere actieradius) zal tot uitdrukking komen in een flink hogere prijs. Reken op minimaal 95.000 euro. De definitieve prijs van de iX3 wordt halverwege juli bekendgemaakt door BMW.

Beide nieuwe elektrische BMW modellen hadden afgelopen maart de show moeten stelen tijdens de autosalon van Genève, maar het corona virus gooide toen roet in het eten. Als alternatief is het duo nu gepresenteerd in een speciale afgesloten ruimte bij de Nederlandse BMW importeur. Daarmee heeft ons land een heel bijzondere wereldprimeur. Het is de eerste keer dat de iX3 en de i4 (in conceptvorm) buiten Duitsland getoond worden. Pieter Nota, verkoopdirecteur bij BMW zegt hierover: “Nederland is echt een laboratorium voor ons”.

Eind 2021 heeft de BMW Groep, als alles volgens plan verloopt, 5 elektrische auto’s in de prijslijst staan: de i3, de Mini Electric, de iX3, de i4 en de productieversie van de iNext conceptstudie (een grote SUV). De autofabrikant uit München denkt daarmee een voorsprong te kunnen nemen ten opzichte van de concurrenten Audi en Mercedes-Benz. Nota laat weten dat ondanks de corona crisis er niet beknibbeld zal worden op investeringen in elektrische aandrijftechnologie. BMW zal in de periode tot 2025 voor 30 miljard euro investeren in onderzoek en ontwikkeling.

Hiermee speelt de autofabrikant in op de ‘Green Deal’ oftewel het klimaatakkoord van Parijs. Sommige concurrenten pleiten vanwege de corona perikelen voor versoepeling van de regels in dit plan, maar BMW is van mening dat de harde afspraken om de uitstoot van auto’s te reduceren, stad moeten houden. “Anders creëer je een ongelijk speelveld”, aldus Nota. “Want daarmee benadeel je fabrikanten die volop hebben geïnvesteerd in schone aandrijftechnologie.

Nederland is qua moderne mobiliteit een voorbeeld voor BMW, zo benadrukt Stefanie Wurst, de Duitse die sinds september 2018 de scepter zwaait bij de importeur vestiging. Zij laat weten tevreden te zijn over de eerste verkoopresultaten van de afgelopen maart gelanceerde Mini Electric. Die zal dit jaar 20 procent van de merkverkopen in Nederland voor zijn rekening nemen. Wurst meldt ook dat 90 procent van de X5 klanten voor de stekker hybride uitvoering kiest. “Als wij het hebben over het jaar van de waarheid voor elektrisch rijden, dan is dit het”.

Reageren is niet mogelijk.