Primeur: rijden met de Mazda MX-30

0

Waarom de korte test?

Niemand kan nog om de elektrische auto heen. Zeker de fabrikanten niet. Maar wat voor soort elektrische auto moet het dan zijn? Exemplaren met een grote accu en een groot bereik hebben over het algemeen geen goede ecologische balans. Ook zijn zij relatief zwaar en prijstechnisch in het nadeel. Mazda pakt het daarom anders aan: zij voorziet haar eerste volledig elektrische model, de MX-30, van een bescheiden accupakket. En zegt van productie tot recycling op de echte CO2-uitstoot te letten.

Het resultaat is een elektrische auto die, althans in theorie, klimaatvriendelijker is dan een zuinige diesel uit dezelfde voertuigklasse. En dat is niet vanzelfsprekend. Experts gebruiken vaak de metafoor van de “CO2 rugzak”. En die is aanvankelijk voller bij een elektrische auto dan met een conventioneel voertuig met een verbrandingsmotor. Met name de productie van de batterij, die honderden kilo’s weegt, laat een aanzienlijke ecologische voetafdruk achter op onze planeet. Maar hoe langer de elektrische auto op groene stroom rijdt, hoe minder die rugzak gaat wegen. Waardoor er, gemeten over de hele levenscyclus van het voertuig, toch sprake zou zijn van een groener plaatje.

 

Wat voor auto is het?

Mazda zegt met de MX-30 (MX staat voor ‘Mazda Experimental’; een lettercombinatie die gereserveerd is voor modellen die “uit de toon vallen”, zoals de MX-5) een intelligent compromis te bieden: met een gewicht van iets meer dan 300 kilo is de 35,5 kWh batterij die voor een C segment model (4,40 x 1,80 x 1,676 meter) geen overdreven zware jongen. Het rij bereik van iets meer dan 200 kilometer is echter niet bepaald recordbrekend. En dat ‘mag’ ook niet, want Mazda zegt: met name een elektrische auto moet echte ecologische voordelen bieden en geen schone schijn spelen. Dat betekent dus geen zwaar accupakket, want dat vergt het delven van ‘onnodig’ veel grondstoffen en zorgt ook voor extra slijtage van de remmen plus banden. De doelgroep die daar bij past: mensen die met de auto naar het werk rijden, forenzen die niet meer dan zo’n 60 kilometer van hun werkplek wonen en consumenten die veel in de stad reizen. Theoretisch zou het afzetpotentieel groot moeten zijn, want gemiddeld rijdt de automobilist slechts 48 kilometer per dag.

Mazda koos voor een eigenzinnig design met zogeheten zelfmoord deuren en een brede, doorlopende grille. De daklijn loopt naar achter af en er zijn forse beschermstukken rond de hoekige wielkasten. Het interieur van de MX-30 past ook bij de groene aandrijving: de materialen die daar worden gebruikt, zijn onder meer gerecyclede materialen die afkomstig zijn van oude PET flessen. Waar sommige fabrikanten hout gebruiken, is in de elektrische Mazda kurk te vinden. Dit geeft de sfeer van lichtheid, wat ook tot uiting komt in de optisch zwevende middenconsole. Het exterieurdesign oogt ook puristisch: de carrosserievorm ziet eruit als een combinatie van coupé en compacte SUV. De ontwerpers hebben volledig afgezien van een vaste B stijl, wat de MX-30 een bijzonder open en gastvrije uitstraling geeft.

 

Is het wat?

Ondanks dat Mazda met de MX-30 nieuw terrein betreedt, maakt de technologie een goed gerijpte en volwassen indruk tijdens het rijden. In 9,7 seconden accelereert de elektrische Japanner vanuit stilstand naar 100 km/u. Je hebt het gevoel vlotter te accelereren. Hij haalt een topsnelheid van maximaal 140 km/u (elektronisch begrensd). Het onderstel is strak en sportief afgesteld, zodat ik tijdens mijn proefrit door het achterland van Leverkusen met veel plezier over de bochtige wegen kon rijden. Op de snelweg voelt deze elektrische auto zich echter niet thuis en zeker niet op de linkerbaan. Maar de MX-30 is niet traag: de e-Skyactiv motor ontwikkelt een vermogen van 145 pk en een maximumkoppel van 271 Nm. Dat zorgt er voor dat de Mazda bij het accelereren een levendige indruk maakt. Doordat de accu compact en relatief licht is, is het gewicht niet buitensporig. De MX-3- weegt 1.620 kilo, maar het voelt eerder aan als 1.300 kilo. Korte bochtjes, lange bochten met golvend wegdek, snelle lastwisselingen: de Mazda slikt alles standvastig en stabiel. Deze balans, het solide onderstel en de vlotte besturing zorgen dat dit een van die zeldzame elektrische auto’s is die ook vermakelijk is als het niet alleen rechtuit gaat. Met 143 pk gaat de MX-30 van 0 naar 100 in 9,7 seconden. De remkracht kan je zelf instellen met de flippers achter het stuur. Er is keuze uit 5 standen, van veel tot weinig recuperatie van remenergie. Met het verminderen van de remwerking wordt ook de pedaal respons scherper. Zogeheten e-GVC Plus techniek, oftewel Mazda’s Torque Vectoring systeem, verdeelt de kracht tussen de voorwielen. Dat gebeurt allemaal heel doeltreffend, logisch en natuurlijk. Deze eerste poging van het Japanse automerk met een volledig elektrische auto verdient een pluim!

Met een 50 kW snelle lader heb je binnen 30 minuten een voor 80 procent volle accu; voor die incidentele keren per jaar dat jij toch op een dag meer dan 200 kilometer aflegt. Over rij bereik gesproken: de voorspelde actieradius van mijn testauto bleek, over een route met veel binnendoor wegen en een toefje snelweg, tot op een paar kilometer accuraat. Hij maakt een cool geluidje als je het rechter pedaal bedient. En er zit een versie aan te komen met de coolste ‘range-extender’ ooit: een klein wankelmotortje

De elektrische MX-30 is state of the art op het gebied van elektronica. Het proactieve veiligheidsconcept van Mazda vormt de basis voor continue verbetering van veiligheidssystemen om er voor te zorgen dat het wegverkeer zo ongeval vrij mogelijk is. Naast een geavanceerde noodremassistent (SBS), die nu ook helpt om botsingen op kruispunten te voorkomen, assisteren nieuwe technologieën om het voertuig op koers te houden, zelfs op wegen zonder rijstrookmarkeringen. Aan boord zijn alle entertainmentelektronica en internetmogelijkheden aanwezig die een must zijn voor steeds meer klanten. De meeste zaken zijn zelfs standaard.

Als debuterende First Edition (33.990 euro) beschikt de MX-30 over 18 inch lichtmetalen velgen, adaptieve LED koplampen, een 8-voudig elektrisch verstelbare bestuurder stoel (passagier zetel 6-voudig), automatische airconditioning, display projectie op de voorruit, een digitaal instrumentarium, een TFT kleurenscherm van 8,8 inch met bediening via de centrale HMI Commander en radar gestuurde cruise controle. De 5 mille duurdere Luxury biedt de volgende extra’s: sleutelloze toegang, een geluidsinstallatie van Bose met 12 speakers, een 360 graden camera, een schuif/kantel dak, een automatisch dimmende buitenspiegel aan de bestuurderskant, ruitenwisser ontdooier, een 150 Watt aansluiting, stuurwiel verwarming, een Driver Monitor, Smart Brake Support achter, Front Cross Traffic Alert en Traffic Jam Assist. Het laatste systeem maakt het mogelijk om de MX-30 tot een snelheid van 55 km/u min of meer autonoom in de file te laten rijden.

 

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

Deze vanaf september leverbare Mazda is perfect als tweede auto voor mensen die een benzine, diesel of hybride model voor de deur hebben staan voor langere ritten, of voor degenen die liever lange afstanden afleggen met de trein of het vliegtuig. De MX-30 is altijd praktisch: de voorstoelen zitten comfortabel en de kofferbak van 370 liter kan dankzij de lage rand gemakkelijk worden geladen (maar achterin is hij aan de krappe kant). Ook is deze elektrische auto zeer betaalbaar.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (29)
    5.1

Reageren is niet mogelijk.