Tesla Model 3 zorgt in Duitsland voor slapeloze nachten

0

Uit interne data van Tesla blijkt dat Europese kopers van een Model 3 voorheen vooral in een auto van Duitse makelij reden.

Het grootste aandeel in het Europese klantenbestand van de Tesla Model 3 hebben Volkswagen Golf rijders. Dat is op zich verrassend, want in de showroom is deze Duitse compacte middenklasser afgerond slechts half zo duur als de elektrische Amerikaan. Maar steeds meer autoconsumenten zijn bereid om verder te kijken dan hun aanschafkostenneus lang is en om de totale uitgaven per gereden kilometer in hun berekeningen mee te nemen. Het gaat hierbij om zaken als wegenbelasting, reparatie / onderhoud en ‘brandstof’. Daarnaast is er in diverse Europese landen sprake van een massieve overheidsstimulering van de transitie naar elektrisch rijden. Verder denkt Tesla dat autoconsumenten in toenemende mate klimaataspecten meenemen in hun aankoopbeslissing.

Het gevolg is dat bijna de helft van de Model 3 rijders voorheen in een auto uit een lagere klasse reed. Bijvoorbeeld een personenwagen uit het C segment, dat aangevoerd wordt door de Volkswagen Golf. Op Europees niveau trekt de Tesla ook veel voormalige Audi A3 rijders en in Duitsland staat de BMW 1-serie in de top 5 van modellen die sinds de lancering van de Model 3 relatief veel klanten hebben verloren. Dit Duitse automerk moet zich sowieso zorgen maken, want ook huidige 3- en 5-serie rijders lijken niet bestand te zijn tegen de elektrische verleidingen van de Tesla. Het is de vraag of de BMW i4 deze exodus kan stoppen want die wordt veel duurder dan de Model 3. In München had men zijn centen dus beter kunnen investeren in een opvolger van een volledig elektrische variant van de 1-serie, oftewel een i1.

Want dit betreft snijdt de verdediging van Volkswagen met de ID.3 meer hout. Dit model zal ook Golf rijders lokken, maar de autofabrikant houdt die klant op merkniveau tenminste wel binnenboord. Met name de duurdere uitvoeringen van de ID.3 kunnen qua actieradius een alternatief zijn voor de Model 3. Uit het onderzoek van Tesla blijkt ook dat ruim 8 procent van de kopers van haar elektrische instapper voorheen in een ander emissievrij type auto reed. Met name de Nissan Leaf wordt dan genoemd. Dit verschijnsel verklaart waarom het succes van de tweede generatie van deze elektrische Japanner tegenvalt. Nissan lijkt goed in staat om te innoveren (dat deed zij ook met de eerste editie van de Qashqai), maar de autofabrikant verliest daarna snel haar voorsprong waardoor de concurrentie er alsnog met de buit vandoor gaat. In het segment voor elektrische auto’s is dat dus Tesla met de Model 3.

Reageren is niet mogelijk.