Er moeten snel maatregelen worden genomen om de verkeersveiligheid in Nederland na de corona crisis te waarborgen. Dat staat in een rapport van de Mobiliteitsalliantie, die voorspelt dat het vervoer in Nederland nooit meer hetzelfde zal zijn.
Het rapport wordt deze week overhandigd aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). Geadviseerd wordt onder meer om meer fietspaden en knooppunten aan te leggen. De Mobiliteitsalliantie bestaat uit 25 partijen, van werkgeversorganisaties tot openbaar vervoer bedrijven en de fietsersbond.
Volgens de alliantie zullen mensen vaker de auto gaan nemen om openbaar vervoer te mijden. Als het verplicht thuiswerken wordt opgeheven, zal het auto- en fietsvervoer naar verwachting drastisch toenemen. Het treingebruik zou 13 procent kunnen dalen, terwijl vóór de crisis nog een stijging werd verwacht.
De Mobiliteitsalliantie vreest dat de kans op ongelukken verder zal toenemen. Uit onderzoek van adviesorganisatie Roland Berger blijkt dat de kans op verkeersongevallen tijdens de corona crisis met 30 procent is toegenomen. Dat komt bijvoorbeeld omdat meer mensen de motor of de fiets nemen. Volgens de onderzoeken is die verschuiving blijvend.
In het rapport wordt geadviseerd om waar het kan thuis te werken en de spits te mijden. Mensen zullen naar verwachting massaal de auto of fiets nemen, en daardoor neemt de kans op ongelukken toe. Ook door de toename van kwetsbare tweewielers.
Opvallend is dat het gebruik van snelwegen inmiddels alweer bijna op het gebruikelijke niveau is, ook al staan er geen files. “Vorige week was 92 procent van het normale autoverkeer op de weg aanwezig”, zegt ANWB-directeur Frits van Bruggen. “Er zijn geen files omdat we gespreid hebben gereisd”. Als mensen straks weer in de spits richting kantoor gaan, zal het volgens de Mobiliteitsalliantie over zijn met die relatieve rust. De groep benadrukt dat zij niet om extra geld vraagt, maar wel om aanpassingen in het verkeer.
