Volgens de Duitse Wegenwacht zijn deze auto’s (niet) pech gevoelig

0

De Duitse Wegenwacht, onderdeel van de automobilistenclub ADAC, geeft elk jaar een overzicht van de modellen die het minst en meest gevoelig zijn voor pech. Voor de Toyota Aygo, BMW X1 en Audi A6 moest het minst vaak worden uitgerukt, maar met een 10 jaar oude Mercedes-Benz E klasse kan je beter nog vandaag dan morgen een lidmaatschap bij een pechhulpdienst afsluiten.

Vorig jaar rukte de Duitse Wegenwacht ruim 3,7 miljoen keer uit. Dat leverde de ADAC een berg aan cijfermateriaal op. De hulpdienst houdt namelijk nauwkeurig bij voor welke modellen zij op pad moest. Zo ontstaat er elk jaar een overzicht van de auto’s die nagenoeg pechvrij blijven en een zwarte lijst van modellen die regelmatig met een mankement aan de kant van de weg komen te staan.

Binnen de categorie kleine auto’s bleek de Toyota Aygo het betrouwbaarste model, gevolgd door de Volkswagen Fox. De Smart Fortwo en Forfour waren zeker niet storingvrij. Dat geldt ook voor de Fiat 500. Bij de ietsje grotere modellen bleken er verschillende ‘winnaars’. Onder meer de Audi A1, de Citroën C3, de Fiat Punto, de Honda Jazz, de Mazda CX-3, de Mini Hatch, de Mitsubishi Space Star, de Peugeot 2008, de Renault Captur, de Suzuki Vitara en de Toyota Yaris. Eigenaren van deze auto’s hoefden relatief weinig een beroep te doen op de diensten van de ADAC. Die hield daardoor voldoende tijd over om bezitters van een Hyundai i20 of Opel Meriva uit de brand te helpen.

In de compacte middenklasse (C segment) zit je met een gerust hart in een Audi A3, Audi Q3, BMW 1 Serie en BMW X1. Ook de Mercedes-Benz modellen A klasse en B klasse hebben een goede bouwkwaliteit, net als de CLA en GLA. Hyundai neemt revanche op de slechte score van de i20 met de Tucson. Dat blijkt ook een betrouwbare auto te zijn, net als de Mitsubishi ASX, de Skoda Rapid en de Volkswagen Beetle. De Nissan Qashqai en de Kia Ceed bleken de slechtste jongetjes van de klas. Sterker nog: de Koreaan bleek de minst betrouwbare auto van allemaal te zijn. Bij de grotere middenklassers (D segment) scoren de Audi modellen A4, A5 en Q5 goede rapportcijfers, evenals de BMW 3-serie, 4-serie en X3.

In het hogere Executive segment viel de Mercedes-Benz E klasse in negatieve zin op. De landgenoten Audi A6 en BMW 5-serie blijken daarentegen modellen te zijn die slechts incidenteel kampen met panne. De ADAC werd overigens het meest gebeld voor accuproblemen. In meer dan 40 procent van de gevallen bleek dat de reden voor pech onderweg (of voor de deur). Bij 17 procent van de hulpaanvragen ging het om motorproblemen en in 10 procent van de gevallen was er iets mis met de elektronica.

De Nederlandse Wegenwacht weigert informatie vrij te geven over het aantal pechgevallen per automodel, maar in Duitsland doet zusterorganisatie ADAC met haar ‘Gele Engelen’ daar dus niet moeilijk over. De gegevens zijn overigens gebaseerd op auto’s die zijn geproduceerd tussen 2010 en 2017. Het kan dus zijn dat bijvoorbeeld Kia met de Ceed haar leven gebeterd heeft. De podiumplaatsen van de per saldo meest betrouwbare auto’s waren voor de Toyota Aygo, de Mini Hatch en de BMW X1. Op de pechstatistiek van de ADAC kan overigens niet helemaal blind worden gevaren omdat een aantal automerken tegenwoordig een eigen pechservice heeft, waardoor het aantal hulpverzoeken flink lager is.

Reageren is niet mogelijk.