Amsterdam wordt strenger voor dieselauto’s

0

Amsterdam wordt binnenkort nog minder toegankelijk voor oudere dieselauto’s. De milieuzone wordt namelijk uitgebreid en gaat dan ook gelden voor personenwagens.

Amsterdam heeft momenteel al een milieuzone, maar die is alleen bedoeld voor vrachtverkeer, bestelauto’s en taxi’s. Die mogen het gebied (rondom de binnenstad tot aan de A10) niet betreden als ze niet aan de minimale emissienormen voldoen. Momenteel mogen bestelauto’s die gebouwd zijn na 1 januari 2000 er nog in, maar dat verandert. Ook worden personenwagens gaan er regels gelden: vanaf 1 november ogen er alleen nog dieselexemplaren de stad in rijden indien de motor het predicaat Euro4 of hoger heeft. Concreet betekent dit dat oliegestookte personenwagens van vóór 2005 dan niet meer Amsterdam in mogen.

Daarnaast wordt de milieuzone ook uitgebreid. Aan de noordkant houdt die nu nog op bij het IJ, maar vanaf november gaat de zone ook gelden voor het stadsdeel ten noorden van het IJ, tot aan de A10. Op de website van de gemeente wordt gemeld men dat vanwege de corona crisis nog niet direct gaat handhaven, maar vanaf maart 2021 kunnen bestuurders wel een boete verwachten als zij de milieuzone betreden met een dieselauto die aldaar niet toegestaan is. Dit geldt ook voor particulieren. Automobilisten hebben dus tot 1 maart 2021 om te wennen aan de nieuwe regels.

“Houd hier ook rekening mee als u overweegt een oudere diesel te kopen. De emissieklasse wordt weergegeven in een cijfer van 0 tot en met 6. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner het voertuig. De emissieklasse is na te kijken op www.milieuzones.nl , zo laat de gemeente Amsterdam weten. Niet alleen een deel van Amsterdam-Noord valt straks binnen het gebied waar beboet kan gaan worden, maar ook 7 grote (voormalige) bedrijventerreinen. In Amsterdam geldt een premie van 500 euro voor wie zijn oude diesel naar de sloop brengt.

Reageren is niet mogelijk.