BMW plaagt voor de laatste keer met iX3

0

BMW heeft alweer een nieuwe plaagafbeelding de wereld in gestuurd van haar volledig elektrische iX3. Die zal zich op 14 juli eindelijk in vol ornaat tonen.

Nog even geduld en dan gaat eindelijk het doek van de elektrische variant van de X3. BMW kondigde de komst van dit model al in 2018 aan middels de presentatie van een conceptversie. De autofabrikanten wilde zo voorkomen dat men helemaal met lege handen zou staan op het moment dat Audi haar e-Tron presenteerde, Mercedes-Benz de EQ C en Porsche Taycan. Die zijn inmiddels al (geruime tijd) te koop. Op de iX3 moeten wij nog steeds wachten, maar sinds de presentatie van de conceptversie zijn we al redelijk wat te weten gekomen over het model.

In productievorm wordt ide iX3 aangedreven door een 286 pk sterke elektromotor. Zijn batterij heeft een capaciteit van 80 kWh en dat is voldoende voor 440 kilometer actieradius (gemeten volgens de WLTP norm). Deze plaagafbeelding laat de voorkant van de iX3 zien. Daarop is duidelijk zichtbaar dat hij een andere grille krijgt dan de benzine, diesel en stekker hybride versies van de X3 (namelijk een dicht exemplaar met blauwe accenten). Met deze elektrische SUV gaat BMW niet alleen de concurrentiestrijd aan met bovengenoemde landgenoten, maar ook met Tesla (Model X én Model Y), Jaguar (I-Pace) en Volvo (dik uitgeruste XC40 Recharge P8).

BMW is inmiddels in China begonnen met de productie van de iX3. Hoog ligt het tempo nog niet omdat de Duitsers direct vanaf dag 1 de kwaliteit op orde willen hebben. De Nederlandse BMW importeur hoopt de eerste exemplaren nog dit jaar aan de klant de kunnen afleveren om zo te kunnen profiteren van de lagere bijtelling. Die is weliswaar in 2021 ook nog gunstig, maar toch minder aantrekkelijk dan dit jaar. Autointernationaal.nl verwacht dat de iX3 wat goedkoper wordt dan de Audi e-Tron en de Mercedes-Benz EQ C. Voor een auto met een enigszins banaal uiterlijk (want afgeleid van een SUV die al bijna 3 jaar op de markt is) is dat natuurlijk ook wel zo verstandig.

Het is nog niet bekend of BMW gaat leveren met software waarmee bepaalde functies aan- of uitgezet kunnen worden. Eerder experimenteerde Tesla daar al mee. Klanten kunnen dan achteraf (tegen betaling) extra functies toevoegen. Theoretisch is het ook mogelijk om de capaciteit van de accu te vergroten en daarmee het rij bereik, maar dat is niet de kant die BMW op wil. Wel is het mogelijk om met het nieuwe Operating System 7 er voor te kiezen om bijvoorbeeld adaptieve cruisecontrole of verwarmde stoelen te gebruiken. Dat kan ook voor een korte periode zijn, bijvoorbeeld tijdens de vakantie.

Hoe BMW het precies gaat toepassen, is nog onbekend. Vermoedelijk komt de autofabrikant met abonnementen die je voor een bepaalde tijd kunt afsluiten. Wil je de functie niet meer, dan kan deze ook uitgeschakeld worden. Het lijkt dus een flinke nieuwe melkkoe voor BMW te worden. Toch brengt het in eerste instantie meer kosten met zich mee voor de autofabrikant. Immers, alle functies moeten sowieso ingebouwd worden, ongeacht of de eigenaar van de BMW ze wel of niet gebruikt. Voordeel is echter dat de productiekosten verlaagd kunnen worden omdat er nu geen uitrusting verschillen meer zijn.

Vooral op de tweedehandsmarkt kan de mogelijkheid om bepaalde functies via de software toe te voegen ideaal zijn voor BMW, aangezien de nieuwe eigenaren dan voor andere diensten kunnen kiezen dan de oorspronkelijke gebruiker. Dat geld gaat dan rechtstreeks naar de Duitse autobouwer. Vermoedelijk zullen er nog veel automakers volgen. Zo zijn er ook speculaties dat Ford het systeem in 2021 in een aantal modellen wil gaan toepassen. Als het flink geld oplevert, kan het ook de andere autofabrikanten wakker schudden.

Reageren is niet mogelijk.