Daimler overschaduwt door Tesla

0

Er lijkt geen bovengrens te bestaan voor de koers van het aandeel Tesla. Inmiddels heeft die opnieuw een absoluut hoogtepunt bereikt. De waarde was al verviervoudigd sinds begin dit jaar.

Tesla is nu bijna 300 miljard dollar waard: dat is meer dan Toyota, Volkswagen en Hyundai samen. Afgelopen vrijdag kondigde het bedrijf aan op 22 september ‘battery day’ te houden, waarop het haar nieuwe batterijtechnologie gaat presenteren. Als de rally van het aandeel nog even doorgaat, zal topman Elon Musk 1,69 miljoen aandelenopties toegekend krijgen. Mocht hij die direct uitoefenen en de aandelen verkopen, dan zou hij 2,4 miljard dollar rijker worden. Door de stijging van Tesla’s aandeel werd Musk al de op 6 na rijkste mens op aarde volgens de Bloomberg Billionaires Index.

Of zijn collega topman Ola Källenius van het Daimler concern dit jaar een bonus krijgt, is twijfelachtig. Aandeelhouders zijn namelijk ontevreden over de prestaties van de Duitse onderneming. Maar Källenius belooft beterschap. Die betere prestaties wil hij realiseren door modellen die CO2 uitstoten te dumpen en in plaats daarvan nog meer in te zetten op emissievrije voertuigen. Eind dit jaar zullen er 5 volledig elektrische modellen in het gamma zitten en zal het assortiment 20 stekker hybride uitvoeringen uitvoeringen omvatten, waaronder de EQ A (foto). Daarbij blijft het niet qua ambities: de productie van alle andere voertuigen moet vanaf 2022 in klimaatneutrale fabrieken gebeuren; een overgang die Källenius wil bekostigen met de uitgifte van obligaties. Groene, welteverstaan.

De topman van Daimler mag samen met zijn collega’s de mouwen opstropen. Het hoofdmerk van het autoconcern, Mercedes-Benz, heeft nu 1 elektrische auto in het assortiment en dat is geen doorslaand succes. Ingo Speich van vermogensbeheerder Deka omschrijft deze emissievrije cross-over als “te laat, te duur en te saai”. Hij slaat hiermee de spijker op de kop, want de autoconsument loopt er met een grote boog omheen. Vorig jaar wist Mercedes-Benz in eigen land daardoor niet meer dan 397 exemplaren van de EQ C te slijten.

Beleggers lijken weinig vertrouwen te hebben in Källenius’ welslagen. Het aandeel Daimler blijft rond de 37 euro schommelen. Mogelijk zijn zij teleurgesteld door het feit dat Mercedes-Benz blijft investeren in conventioneel aangedreven modellen, zoals de aanstaande nieuwe S-klasse, al zal die wel in diverse hybride uitvoeringen te koop zijn. Daarmee geeft Källenius geen blijk van zijn voornemen om auto’s die CO2 uitstoten te dumpen. Dat is niet alleen vervelend voor het klimaat, maar Tesla steekt Daimler daardoor nu naar de kroon. Niet alleen op de beurs, maar ook op de straat want afgelopen maand verkocht het bedrijf van Musk in Nederland meer auto’s dan Mercedes: 762 versus 623 exemplaren.

Dat er iets moet gebeuren, staat buiten kijf. Källenius heeft sinds zijn aantreden, mei vorig jaar, amper een kwartaal voorbij zien gaan zonder, al dan niet expliciet, een winstwaarschuwing af te moeten geven. De corona crisis zorgde bovendien voor 20 procent lagere verkopen. In China had Mercedes-Benz in het tweede kwartaal de opgaande lijn weer te pakken en werden aldaar een recordaantal auto’s verkocht, maar het Aziatische land begint zenuwachtig aan het derde trimester. Die zou bij een tweede uitbraak van het corona virus even turbulent kunnen verlopen als de periode januari t/m maart.

Källenius hoopt dat dit niet gebeurt. Hij troost zich met de gedachte dat de autoverkopen dan mondiaal kunnen herstellen. De topman van Daimler is gemotiveerd in zijn strijd tegen de klimaatverandering. Maar of hij ook succesvol zal zijn in het gevecht met Tesla om de gunst van de elektrische auto koper, moet nog blijken. Voor Källenius is dat te hopen, want anders kan hij dit jaar een bonus op zijn buik schrijven.

Reageren is niet mogelijk.