Facelift Porsche Panamera: evolutie aan de buitenkant, revolutie onder de motorkap

0

Porsche is bijna klaar om de volgende evolutie van de Panamera te onthullen. Het betreft een facelift en geen volledig nieuw model, maar de bijgewerkte liftback biedt enkele grote verrassingen onder de motorkap. Ik ging naar Stuttgart om het te ontdekken voor een buitengewone perslancering.

Elke dag zijn de bewakers van het hoofdkantoor van Porsche getuige van een parade van zeldzame, krachtige en dure auto’s, tot het punt dat zelfs een 911 Speedster hen een beetje koud laat. Zelf arriveerde ik aan boord van een 2-zitter met een handmatige versnellingsbak die ze niet gewend waren te zien: een Renault Kangoo dCi bestelwagen (ik had geen zin om te vliegen).

Ik had bijna de hoop opgegeven om op het hoofdkantoor van Porsche kennis te kunnen maken met een nieuw model. Perslanceringen zijn door de pandemie namelijk volledig veranderd. Maar gelukkig, na een paar telefoontjes, ging de slagboom eindelijk open en kon ik mijn bescheiden bestelwagen naast een Panamera Sport Turismo prototype met een licht gecamoufleerde voor en achter kant parkeren. Deze grote liftback heeft in mijn aanwezigheid nooit zijn masker afgezet, maar het is wat er onder de motorkap zit dat telt. Porsche breidt het gamma namelijk uit met een derde stekker hybride model, de 4S E-Hybrid, en met een niet geëlektrificeerde Turbo S die het bestaande topmodel vervangt.

Het overbruggen van de kloof tussen de 4 E-Hybrid en de Turbo S E-Hybrid is logisch, vooral als men zich realiseert dat de stekker hybride modellen meer dan 50 procent van de Panamera verkopen in Europa voor hun rekening nemen. Bedoeld voor diegenen die de 4 E-Hybrid ‘te koud’ en de Turbo S E-Hybrid ‘te warm’ vinden, ontvangt de 4S E-Hybrid een 560 pk sterke aandrijflijn waarbij gebruik wordt gemaakt van een dubbel geblazen 2,9 liter V6 en een elektromotor die wordt aangedreven door een lithium/ion batterij van 17,9 kWh. De andere 2, reeds bestaande, stekker hybride uitvoeringen krijgen straks ook deze accuset. Zij hebben nu nog een batterij van 14,1 kWh.

De nieuwe Turbo S uitvoering weerspiegelt de inspanningen van Porsche om de prestaties van zijn modellen te verbeteren. “We hebben meer vermogen nodig”, legt Arno Bögl, directeur motorontwikkeling van de Panamera, uit. Zijn team installeerde daarom een dubbel geblazen 4,0 liter V8, die goed is voor 621 pk en 820 Nm, tussen de voor spatborden. Die is gekoppeld aan een 8-traps automatische transmissie en een vierwielaandrijving. Om die cijfers in perspectief te plaatsen: de Panamera Turbo die nu door de Turbo S met pensioen wordt gestuurd, gebruikt dezelfde V8, maar bood de bestuurder ‘slechts’ 550 pk en 770 nm. Dat is een geweldige verbetering. Ik stelde de onvermijdelijke vraag: komt deze motor ooit in de Cayenne? Het blok past natuurlijk gemakkelijk in de grote SUV, maar Porsche wil geen commentaar geven en de optie dat er een Turbo S versie van de Cayenne in de pijplijn zit dus ook niet bevestigen of ontkennen. Wordt vervolgd.

Voor de kennismakingsdag met de vernieuwde Panamera waren er 4 auto’s en 4 ingenieurs beschikbaar voor 4 journalisten. Mondmaskers zijn verplicht en de demonstratiemodellen weden regelmatig gedesinfecteerd omdat dat nodig is om van het ene prototype in een ander exemplaar over te kunnen stappen. De anderhalve meter afstand worden gerespecteerd. Bovendien vindt de presentatie van de vernieuwde Panamera in de buitenlucht plaats en niet in een afgesloten kamer. Ik begin de dag op de Autobahn aan boord van een Turbo S. In het begin is er geen sprake van mijn kruissnelheid af te stemmen op die van een helikopter omdat het tempolimiet beperkt is tot 120 km/u wegens wegwerkzaamheden. Maar aan de horizon gloort het licht en als ik Stuttgart achter mij laat, toont de Panamera zijn bereidheid om hoge snelheden te bereiken en daar vervolgens (volledig onaangedaan) te blijven: 230 km/u, 240 km/u, 250 km/u en nog steeds sterk accelererend. Het was een kort genoegen, want de testploeg neemt een afslag die mij naar de rand van het Zwarte Woud zal leiden.

Er werd zoals gezegd gereden in een prototype dus het interieur was een cocktail van standaardonderdelen en rode knoppen, diverse draden, behuizingen en andere apparatuur die ingenieurs gebruiken bij hun tests. De portofoon naast de passagiersstoel zal zeker niet standaard zijn. Van tijd tot tijd worden er door de meerijdende ingenieur barse waarschuwingen in het Duits gegeven. Maar na ongeveer 50 kilometer verandert hij van taal en toon en zegt hij mij in het Engels de volgende rechts te nemen. Het is tijd om de Turbo S uitvoering in te ruilen voor een 4S E-Hybrid versie. Dit is wanneer ik mij realiseer dat ik word gevolgd door een Volkswagen Transporter met 2 mannen aan boord. Het zijn geen fotografen die op zoek zijn naar de primeur: zij zijn verantwoordelijk voor het compleet desinfecteren van de testauto’s. Ik benut deze pauze om de ingenieurs die de ploeg vergezellen te ondervragen. Bögl vertelt mij dat de 4S in de eerste plaats is ontworpen als een ‘nuchter’ en efficiënt model en niet om overweldigde prestaties te leveren. Hij voegt eraan toe dat de nieuwe variant voortborduurt op de vele lessen die Porsche de afgelopen jaren heeft geleerd over stekker hybride techniek.

Na ongeveer een kwartier vertrekken wij weer en bereiken een weg die door een dicht bos slingert (en die zich uitstekend zou lenen voor een heuvelklim evenement). Het is duidelijk dat de 4S E-Hybrid onder deze omstandigheden niet zo comfortabel is als de Turbo S, maar hij presteert opmerkelijk goed. Hij stuurt nauwkeuriger in bochten dan de Panamera Turbo S E-Hybrid omdat er minder gewicht op de voorwielen druk en hij komt dankzij de vermogenswinst veel sneller vooruit dan de 4 E-Hybrid uitvoering. Zijn reflexen zijn snel en de tussen de motor en de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor injecteert direct koppel om lineaire acceleratie te bieden. De 4S E-Hybrid verandert van persoonlijkheid als ons konvooi aankomt in de buitenwijken van Dobel; een dorp omgeven door velden. De batterij is voor 75 procent opgeladen en dus kon de V6 worden uitgeschakeld via een druk op een knop op het stuur om aldus van de Panamera een elektrische sedan te maken die niet meer geluid maakt dan een Taycan. Vanwege de werking stilte wordt hij niet opgemerkt door toeristen die op een terras van de zon en van een ​​spätzle genieten. In de tijdsduur van 2 happen en een slokje missen zij hun kans om als eerste de volgende evolutie van de Panamera op Instagram te laten zien. Porsche stelt voorzichtig dat het nog te vroeg is om precieze technische gegevens te communiceren, dus ik ken het elektrische rij bereik van de 4S E-Hybrid niet. Bögl zegt dat zijn team het stekker hybride systeem blijft ontwikkelen. Maar, zo voegt hij er aan toe, zijn doel is om de emissievrije actieradius met 30 procent te vergroten, wat in theorie neerkomt op een totaal van ongeveer 60 kilometer.

Wanneer het tijd is om zelf de lunchen, bekijk ik de buitenkant van de prototypes die op de parkeerplaats geparkeerd staan van dichtbij. Het valt mij op dat er geen tekort is aan camouflagemateriaal. Het is dus moeilijk te zeggen wat Porsche esthetisch heeft veranderd, maar wat zeker is, is dat de vernieuwde Panamera eruitziet als … een Panamera. De facelift is discreet: de lichtunits voor en achter zijn opnieuw ontworpen, de bumpers hebben een ander ontwerp en de licht strip op de achterklep is nu uit één stuk, in plaats van 2 delen zoals bij de voorgaande editie. In het kader van de facelift komen er ook 2 nieuwe kleuren op het palet en worden er 3 extra velg designs aan de keuzemogelijkheden toegevoegd. Porsche verzekert mij dat er volgens de klanten niet veel aan het ontwerp mocht worden veranderd. Het is binnenin hetzelfde liedje, waar het stuur een nieuw ontwerp heeft en het infomediasysteem sneller is dan voorheen en over een verbeterde spraaksturing beschikt. Draadloos Apple CarPlay is beschikbaar, maar er is nog geen Android Auto. Het touchscreen is 12,3 inch groot.

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Sinds de geboorte van de eerste generatie Panamera in 2009 heeft deze Porsche indruk gemaakt op klanten en journalisten door de combinatie van comfort, prestaties en technologie. Zijn volgende evolutie vindt in deze lijn plaats. Porsche lijkt gebruik te hebben gemaakt van zijn vaardigheden om het gamma uit te breiden met meerwaarde biedende uitvoeringen en het overbodige daarbij te vermijden. Het was in dit kader bijvoorbeeld uitgesloten om een ​​drift modus te ontwikkelen. De Panamera is volgens Porsche namelijk van nature al speels genoeg. Bovendien is het primaire resultaat van een drift modus het verbranden van bandenrubber.

Deze 2 nieuwe varianten van de Panamera worden in het najaar onthuld, waarschijnlijk op internet. Ik zou daarna de mogelijkheid moeten krijgen om meer tijd achter het stuur door te brengen en om een volledig oordeel te vellen. Wat de rest van de Panamera familie betreft: ik heb vernomen dat het basismodel in mechanisch opzicht niet zal veranderen, maar dat de GTS een V8 van 480 pk krijgt, in plaats van de 460 pk die hij vandaag biedt.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (9)
    7.7

Reageren is niet mogelijk.