Minder pitten, meer pit: prijs vergelijking Range Rover D300

0

Er zijn niet veel auto’s meer die nog verkrijgbaar zijn met een 8 cilinder dieselmotor onder de kap. De Range Rover wel. Dat was niet onlogisch, want in zijn segment moet deze SUV ondanks een hoog gewicht immers voor vlotte prestaties kunnen zorgen. Maar de V8 dieselmotor sneuvelt nu toch. Er komt een nieuwe 6 cilinder lijn unit voor in de plaats. Die is lichter, kleiner en krijgt (een beetje) elektrische ondersteuning.

De oude 4,4 liter V8, die goed was voor 339 pk, wordt daarmee bedankt voor de bewezen diensten. Zijn opvolger heeft een longinhoud van 3,0 liter en is door Jaguar Land Rover zelf ontwikkeld. De 6 cilinder unit maakt deel uit van de Ingenium motorenfamilie van de Britten. Technisch gezien is de 3,0 liter een anderhalf keer zo groot 2,0 liter blok. Die heeft 4 cilinders. Jaguar Land Rover gaat de nieuwe krachtbron voor nagenoeg alle modellen met in lengterichting geplaatste aandrijflijn leveren, maar de primeur is voor de Range Rover.

Het 6 cilinder blok is (grotendeels) van aluminium vervaardigd. Daardoor weegt hij 80 kilo minder dan de V8 die nu van zijn welverdiende rust mag genieten. Volgens Jaguar Land Rover kent zijn opvolger bovendien betere manieren (lees: een meer geraffineerde loop cultuur). De 3,0 liter gaat geleverd worden in 2 versies die beiden voldoen aan de Euro 6d emissienorm: 300 pk en 650 Nm (bij 1.500 tot 2.500 toeren) of 350 pk en 700 Nm (bij 1.500 tot 3.000 toeren). De introductie van de nieuwe dieselmotor valt samen met de 50ste verjaardag van de Range Rover.

Een 48 volt milde hybride systeem met starter/generator recupereert energie tijdens het remmen of uitrollen en geeft bij het accelereren een duwtje in de rug, al noemt Land Rover hierbij geen waarde voor het extra vermogen en koppel. Maar duidelijk is dat de dieselmotor hiermee wordt ontlast. De oliegestookte Range Rover zou mede daardoor 13 procent minder CO2 uitstoten dan de V8 versie. Maar dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat de grote SUV ook écht zuinig is. Met een gewicht van meer dan 2,5 ton mag men nou eenmaal geen wonderen verwachten. Dit betekent dat de CO2 uitstoot alsnog een forse 259 gram/km bedraagt (gemeten volgens de WLTP norm). Vlot zijn de nieuwe oliegestookte Range Rovers wel: de 300 pk versie zit in 7,8 seconden op 100 km/u en haalt maximaal 209 km/u. Voor de D350 bedraagt de sprinttijd 7,1 tellen. Ter vergelijking: de Range Rover met de V8 dieselmotor had voor de acceleratieklus 7,3 seconden nodig. Minder pitten betekent dus meer pit. De prijs van de Range Rover D300 is vastgesteld op 152.229 euro.

Land RoverBMWMercedes-Benz
Range Rover X7GLS
D300M50d400d 4Matic
152.229 euro161.436 euro128.597 euro

De Range Rover blijft leverbaar als 400 pk en 550 Nm sterke P400 met 3,0 liter 6 cilinder lijn benzinemotor. Die sprint in 6,3 tellen naar 100 km/u. Stekker hybride rijden kan in de 404 pk en 640 Nm sterke P400e. Die heeft een 2,0 liter 4 cilinder benzinemotor onder de kap. Dankzij een 13 kWh groot accupakket kan de stekker hybride Range Rover 40 kilometer elektrisch afleggen. Rap is de P400e uitvoering met een sprinttijd van 6,4 seconden ook. Aan de andere kant van het motorenspectrum bevinden zich de 2 vermogen versies van de 5,0 liter compressor V8. De eerste is 525 pk en 625 Nm sterk (P525) en brengt de Range Rover in 6,4 tellen naar 100 km/u. De tweede en sterkste variant is goed voor 565 pk en 700 Nm. Met deze krachtcentrale heeft de grootste Land Rover in 5,4 seconden de snelheidsmeter op 100 km/h staan.

De Range Rover is voortaan onder meer verkrijgbaar in 3 nieuwe speciale uitvoeringen: Westminster Edition, Westminster Black Edition en SVAutobiography Dynamic Black. De laatste is uitgerust met de 565 pk sterke V8 en zijn carrosserie is gespoten in Santorini Black Gloss. Deze SVAutobiography Dynamic Black staat op 22 inch lichtmetalen wielen en is niet alleen van buiten, maar ook binnenin tot in de kleinste nisjes in het zwart uitgevoerd.

 

Range Rover Sport

De 6 cilinder dieselmotor wordt ook leverbaar in de Range Rover Sport. Met de toevoeging van de 2 vermogen versies van de nieuwe 6 cilinder dieselmotor bestaat het aanbod nu uit 7 aandrijfopties. Naast de D300 en D350 kan de Range Rover Sport namelijk ook opteken voor de P300 (4 cilinder 2,0 liter benzine), P400 (6 cilinder 3,0 liter benzine met milde hybride techniek), P400e (4 cilinder benzine stekker hybride), de P525 (V8 compressor) en P575 (idem). Van dit sextet is de Range Rover voor Nederland het aantrekkelijkst als P400e. Je hebt dan 300 pk uit een 2,0 liter motor en 143 pk dat afkomstig is van een elektrische collega. Het systeemvermogen bedraagt 404 pk. Qua akoestisch genot is het zeker niet de leukste aandrijflijn, maar met een prijs van 134.201 euro wel de scherpst geprijsde Range Rover Sport. Men kan er 40 kilometer elektrisch mee rijden dankzij een 13,1 kWh grote lithium/ion batterij. Met de Mode 3 laadkabel is de batterij in minder dan 3 uur volledig opgeladen.

Er is meer nieuws over de Range Rover Sport de melden. Land Rover introduceert namelijk een aantal nieuwe varianten: de HSE Silver, de HSE Dynamic Black, de HSE Dynamic Stealth en de SVR Carbon Edition. Het viertal is standaard voorzien van zaken waarvoor anders bijbetaald moet worden kunnen dus in zekere zin worden aangemerkt als actie modellen. De opties die nu bij de prijs zijn inbegrepen, zijn zaken als een panoramisch dak, 21 inch velgen en een Meridian geluidsinstallatie.

De namen van de 4 varianten spreken voor zich. Bij de Range Rover Sport HSE Dynamic Black zijn bijvoorbeeld diverse details van de carrosserie en in het interieur in het zwart uitgevoerd. De topversie SVR Carbon Edition heeft de 575 pk variant van de 5,0 liter V8 compressor motor onder de kap. Dit blok is maximaal goed voor 700 Nm aan koppel. Dat is voldoende kracht om de Range Rover Sport in 4,5 seconden naar 100 km/u te brengen en om hem een topsnelheid van 283 km/u te verschaffen. Allerlei zaken, zoals delen van de bumper, de motorkap, de grille en de luchtinlaten, zijn van koolstofvezel vervaardigd. Zijn wielen zijn 22 inch groot.

In een later stadium wordt de Range Rover Sport ook leverbaar als D250. Deze motorversie is 249 pk sterk en geeft tussen de 1.250 en 2.250 toeren zijn maximum koppel van 600 Nm vrij. Als gemiddeld dieselverbruik geeft Land Rover 8,4 liter per 100 km op. Daarmee is hij even (on)zuinig als de D300 uitvoering. De Range Rover verstookt als D300 iets meer, namelijk 8,6 liter. Hij sprint met deze machine in 7,4 tellen naar 100 km/u. De D300 vervangt ook de 275 pk en 625 Nm sterke SDV6 dieselmotor; een V6 die de Range Rover in 7,9 seconden aan een snelheid van 100 km/u hielp en waarmee de SUV een gemiddeld verbruik van 9,0 liter per 100 km mee realiseerde. De nieuwe lijnunit is dus zowel krachtiger als efficiënter dan het blok dat hij vervangt. Als D250 gaat de Range Rover Sport 115.444 kosten.

Land RoverAudiBMWJeepMaserati
Range Rover SportQ8X6Grand CherokeeLevante
D25045 TDI QuattroxDrive40d3.0 CRD SDiesel
115.444 euro126.880 euro109.049 euro114.190 euro123.681 euro

De Range Rover Sport zit in D350 uitvoering in 6,8 seconden op 100 km/u. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt 9,1 liter per 100 km. De Range Rover is met 9,2 liter marginaal minder zuinig. Met de V8 noteerde het vlaggenschip van Land Rover een gemiddeld verbruik van 10,6 liter per 100 km (Range Rover Sport: 10,5 liter) en de sprint naar 100 km/u nam zoals gezegd 7,3 tellen in beslag (Range Rover Sport: 7,2 tellen). Voor beide modellen geldt dus dat de verhouding tussen verbruik en prestaties verbeterd is.

Overigens is er ook ander nieuwe over het Engelse SUV duo te melden. Zo worden zowel de Range Rover als de Range Rover Sport uitgerust met de nieuwste versie van het Pro Touch Duo systeem dat nu ook raad weet met Android Auto en Apple Carplay. Ook kan het SUV duo worden geleverd met Carbon Air Ionization; een systeem dat voor schonere lucht in het interieur moet zorgen.

 

Reageren is niet mogelijk.