Test: Ford Kuga overtuigt als PHEV beter dan Opel Grandland X

0

Elektrisch rijden heeft de toekomst. Bij auto’s zonder verbrandingsmotor is volgens sommigen de actieradius evenwel nog een dingetje. Liever speelt men op veilig en dan komen stekker hybride modellen in het vizier bij de consument. Die kan dergelijke auto’s eigenlijk ook niet meer ontgaan omdat het aanbod gestaag groter wordt. Vers van de metaalpers is de derde generatie Ford Kuga. Die verleidt met een voor stekker hybride begrippen scherpe prijsstelling. Kan de Opel Grandland X Hybrid daar tegenop?

De Kuga waar wij het over hebben, is de 225 pk sterke PHEV uitvoering. Net als bij de Toyota RAV4 fungeert een relatief grote (2,5 liter) atmosferische benzinemotor als basisunit. Het is dus tevergeefs zoeken naar een compact Ecoboost blok. De zogeheten Duratec krachtbron is goed voor 165 pk en werkt volgens de Atkinson cyclus (met als voordeel een hogere efficiëntie). Hij wordt geassisteerd door een elektromotor van 61 pk die zijn stroom uit een accu van 14,4 kWh haalt.

De stekker hybride Grandland X is er in 2 smaken. Topmodel is de krachtige Hybrid4 versie van 300 pk met vierwielaandrijving. Voor wie toe kan met minder vermogen en/of enkel voorwiel aandrijving, is er de gewone Hybrid. Die doet het zonder tweede elektromotor, maar kan dankzij zijn 1,6 liter turbobenzinemotor nog steeds rekenen op een systeemvermogen van 225 pk. Opladen van de Opel kan met 7,4 kW. Dit betekent dat hij bij een openbare terminal (of Wallbox) in slechts 2 uur weer boven jan is. De Kuga kan dat niet zo snel. Kopers van deze stekker hybride SUV moeten zich tevreden stellen met een lader van 3,7 kW. Dat betekent minimaal 3 uur en 20 minuten aan een Wallbox).

De imposante Kuga is het meest gezinsvriendelijk. Met zijn 4,61 meter is de Ford een van de grootste SUV modellen in zijn segment en flirt qua formaat zelfs met exemplaren die 7 zitplaatsen hebben. De royale maatvoering betekent dat hij veel ruimte biedt, ondanks de aanwezigheid van stekker hybride techniek. Met 575 liter is zijn kofferbak bijvoorbeeld aanzienlijk groter dan die van de Grandland X, die na een PHEV te hebben ondergaan zijn bagageruimte capaciteit ziet smelten van 515 tot 390 liter. Bovendien kantelt de achterbank van de Kuga, wanneer deze is neergeklapt, de rugleuning horizontaal omhoog, dit in tegenstelling tot die van zijn rivaal. Op de tweede zitrij hebben passagiers in de Ford meer ruimte (hoewel het verschil niet groot is) en hun bank is bovendien verschuifbaar (op de ST Line uitvoering). Dat maakt de Ford uitstekend geschikt voor gezinnen.

Qua design zou je niet zeggen dat de Opel zijn techniek deelt met zijn neven en nichten van de PSA Groep. De Grandland X is niet meer een van de nieuwste aanbiedingen in zijn segment en wordt hier verslagen door een rivaal die zeker stoerder oogt. Hij mag dan wat minder ruim zijn dan de Kuga, op zich is er met zijn bewoonbaarheid niks mis. Bovendien heeft hij comfortabeler meubilair dan de Ford. Voorin laat de Grandland X zien een echte Germaan te zijn, met een meer verfijnde, vrijwel perfecte ergonomie. Het centrale scherm van Grandland X geeft gemakkelijk toegang tot alle functies. Het design van zijn dashboard is ook wat moderner. Een paar onderdelen verraden de verwantschap met de Peugeot 3008, maar dat is niet perse een slechte zaak. Al met al zorgt de Grandland X niet voor een revolutie in het genre, maar de verfijnde sfeer werkt. En de Duitse kwaliteit is er.

Het moet gezegd dat de Kuga op dit gebied geen bijzondere inspanningen levert. Het zondigt ook door te veel knoppen op het stuur te hebben en het bedieningselement van de airconditioning is te laag geplaatst. De sfeer aan boord is vriendelijk gezegd ‘klassiek’, al heeft de Ford wel een digitaal instrumentarium (niet beschikbaar voor de Grandland X) en een ST Line afwerking met sportieve accenten (rode stiksels op de stoelen en het stuur) geven de Kuga wat jeu. Toch maakt de Ford een wat naargeestige indruk en de indeling van zijn dashboard is niet erg modern.

In stekker hybride uitvoering beginnen de prijzen van de Grandland X en de Kuga bij respectievelijk 44.849 euro en 36.125 euro. Een aanzienlijke kloof, maar die wordt snel overbrugd door de uitrusting die Opel extra levert. In de hier geteste gaan de 2 rivalen nek en nek: voor bovengenoemd bedrag levert Opel de Grandland X als Innovation. Om daar de Ford qua uitrusting daar enigszins in de buurt te laten komen, is er gekozen voor de Kuga ST-Line X die kost 41.495 euro.

Ford Kuga beschikt als ST-Line X : standaard over een 12,3 inch digitaal instrumentarium. Daarnaast is er voor wat betreft het infomediasysteem compatibiliteit met telefoons en behoort opladen via inductie ook tot de mogelijkheden. Die laatste voorziening is ook op de Opel Grandland X aanwezig, evenals navigatie, automatische airconditioning met 2 temperatuur zones, automatisch grootlicht en parkeersensoren voor & achter. Bij de Kuga kan je een stapel rij hulpmiddelen krijgen in pakketvorm voor 1.300 euro (Assistance Pack; inclusief dode hoek bewaking, camera’s voor en achter, adaptieve cruise controle en botswaarschuwing).

Behalve de adaptieve cruisecontrol (kost 500 euro extra) is al deze uitrusting standaard op de Grandland X. Je hoeft dus niet voor een extra pakket te betalen, hetgeen het prijsverschil tussen beide SUV modellen verkleint. Maar de Kuga kan worden voorzien van een aantal verfijnde opties, zoals een verwarmde achterbank (samen met voorstoelen en stuur voor 700 euro) en een Head-up display (1.650 euro inclusief volledige LED verlichting). Ook zullen de gebruikskosten van de Ford lager uitvallen omdat hij zuiniger is (het gemiddelde benzineverbruik kwam tijdens de test uit op 6,5 liter per 100 km); de Opel verstookte gemiddelde 7,8 liter (oorzaak is de minder slimme hybride technologie, waardoor de batterij niet altijd optimaal wordt benut).

Op papier zouden de batterijen van beide stekker hybride modellen hen in staat moeten stellen om meer dan 50 km in de volledig elektrische modus af te leggen. Maar zoals al eerder tijdens de individuele test van de Grandland X bleek, heeft de Opel moeite om de 40 km te overschrijden. Ter vergelijking: zijn rivaal van Ford komt bijna 70 km ver; een verschil dat niet alleen door de accucapaciteit kan worden verklaard. (13,2 kWh voor de Grandland X tegen 14,4 kWh voor de Kuga). Je zou denken dat de zwaardere Ford met zijn CVT minder efficiënt zou zijn, maar het tegendeel is waar. Zijn elektrische rij bereik van 70 km is binnen het segment een record en zal eigenaren van de Kuga in staat stellen om maximaal emissievrij ritten te maken. Keerzijde van de Kuga is dat hij zich het langzaamst laat opladen.

Men kan aan boord van de SUV modellen met de verschillende rij modi de elektronica alles laten beheren, de batterij opladen of een stroom back-up maken. Qua prestaties is de Opel in het voordeel met een halve seconde kortere sprinttijd naar 100 km/u. Ook tussentijds het tempo herstellen gaat hem beter af. De Grandland X profiteert ook van een meer dynamische wegligging. De Kuga nodigt niet echt uit om hem op zijn staart te trappen omdat de CVT voor het bekende effect zorgt: de opdracht om krachtig te accelereren gaat onvermijdelijk gepaard met een onaangenaam hoog toerental, ondanks dat het niveau van geluidsisolatie in de Ford op zich goed is.

Op een bochtig traject weten beide zwaargewichten (ongeveer 1.800 kg) zich redelijk goed staande te houden. De wegligging is solide en zowel de Ford als de Opel zijn redelijk aangenaam om mee onderweg te zijn, dankzij geruststellende rijeigenschappen voor zowel de Grandland X Hybrid als de Kuga PHEV. Maar feit is dat de Opel het snelst van koers verandert dankzij een scherpere besturing. Hij biedt ook een beter filtratieniveau; een gevolg van het overtuigendere compromis tussen comfort en wegligging. In de stad vertonen beide stekker hybride SUV modellen zo hun tekortkomingen: een weinig vergevingsgezinde vering en een moeilijk doseerbaar rempedaal in de Kuga, en een enigszins schokkende aandrijflijn in de Grandland X, waardoor die zich minder vloeiend laat rijden.

 

Conclusie

Sober, duurzaam in elektrische modus, ruim en praktisch: de Kuga PHEV vinkt alle juiste vakjes aan, die nogal eens leeg gelaten worden door zwaardere en duurdere stekker hybride SUV modellen. Al met al is er sprake van een zeer goede balans en zijn lage instapprijs (36.195 euro voor de Trend uitvoering) maakt hem ook voor particulieren interessant. De Grandland X beschikt over kwaliteiten die hem in dit duel op zich niet kansloos maken: hij heeft een rijkere uitrusting en een wegligging van zeer goed niveau. Maar de stekker hybride aandrijflijn van de PSA Groep doet zijn werk minder goed. Verder is deze versie vanwege de fors kleinere bagageruimte duidelijk minder praktisch dan de Grandland X uitvoeringen met een verbrandingsmotor.

Reageren is niet mogelijk.