Zoals verwacht: Mazda 3 Turbo komt niet naar Europa

0

In Noord Amerika heeft Mazda de nieuwe 3 met turbomotor voorgesteld: een auto die de overleden MPS evenwel niet doet herleven, want de verkoop beperkt blijft tot de Verenigde Staten, Canada en Mexico.

Vorige maand besteedde Autointernationaal.nl al aandacht aan de komst van de nieuwe Mazda 3 met 2,5 liter grote turbomotor. In het betreffende artikel werd gesteld dat die uitvoering, die een aanvulling vormt op het palet vertrouwde atmosferische Skyactiv motoren, in Europa kansloos zou zijn vanwege de te hoge CO2 uitstoot. Mazda is tot dezelfde conclusie gekomen, want de 2.5 turbo viercilinder met 227 pk vermogen (meer dan 250 pk met het juiste octaangehalte) en vooral een zeer respectabele 420 Nm aan koppel (een van de hoogste waarden in het segment) blijft een exclusief Noord Amerikaans genoegen.

De turbomotor mag dan zeer interessante waarden voor wat betreft vermogen en koppel hebben, zijn achterhaalde versnellingsbak (een 6-traps automaat met koppel omvormer) en de standaard vierwielaandrijving doen hem de das om. Deze ingrediënten leveren namelijk een emissiewaarde op die in Europa onverkoopbaar is. Ondanks dat het getalenteerde onderstel van de Mazda 3 best meer vermogen aan kan dan de huidige 180 pk van de SkyActiv-X uitvoering.

Afgezien van de standaard 18 inch velgen en de zwarte grille ziet de Mazda 3 met turbomotor er discreet uit. De geblazen versie onderscheidt zich voor de rest alleen door een grotere uitlaat, koplampen met LED techniek en specifieke bumpers. Deze Mazda 3 is dus niet de erfgenaam van de extravert aangeklede MPS versie , die nog steeds geen vervolg heeft gekregen. Een turbobenzine model van dit Japanse merk blijft daarmee zeldzamer dan een Europees land zonder tekort op de begroting.

Reageren is niet mogelijk.