Belgische automarkt in juli: Bijna business as usual

0

Afgelopen maand werden bij onze zuiderburen 44.532 nieuwe personenwagens op kenteken gezet. Dat registratiecijfer is slechts 1,3 procent lager dan dat van juli 2019. Brancheorganisatie Febiac reageert dan ook positief op het begin van het tweede halfjaar. Het aantal registraties is al bijna terug op het niveau van voor het uitbreken van de corona crisis. In het licht van de conjunctuur is dat een bemoedigend resultaat.

Afgelopen maand trok Volkswagen in België de meeste klanten. Dit merk leverde 4.627 auto’s af. Volkswagen had daarmee ruim 10 procent van de markt in handen. Renault nam de tweede plek voor zijn rekening met 4.125 registraties en BMW nestelde zich eveneens op het podium met 3.738 eenheden. Daarna volgen Peugeot, Audi en Mercedes met respectievelijk 3.172, 2.972 en 2.821 verkopen. In juli werd de Belgische automarkt hoofdzakelijk gedragen door particuliere klanten en niet door de zakelijke sector.

De gecumuleerde jaarcijfers blijven evenwel nog fors achter bij die van 2019. Over de eerste 7 maanden gemeten is er sprake van een krimp van 26,6 procent. Er waren 261.137 kentekenregistraties, tegenover 355.598 in dezelfde periode van 2019. Het zal heel moeilijk worden om die achterstand nog in te lopen, al kan op basis van het in juli behaalde resultaat ook geconcludeerd worden dat vrees voor een nog grotere afzetkrimp ten opzichte van vorig jaar niet gerechtvaardigd is. Eind juni bedroeg het verschil namelijk nog 30,2 procent. De kloof verkleint dus.

Sinds januari is Volkswagen marktleider in België, gevolg door BMW, Renault, Peugeot en Mercedes. Renault deed afgelopen maand in België uitstekende zaken. Het Franse automerk verkocht in juli namelijk 12,6 procent meer voertuigen dan in juli 2019. De nummer drie, BMW, was echter de grootste winnaar. Dat merk kende namelijk een afzettoename van liefst 67,0 procent ten opzichte van vorig jaar.

 

Reageren is niet mogelijk.