BMW iNext droogt op tot iX5

0

Nog niet zo lang geleden heeft BMW de iX3 gepresenteerd. Die zal op afzienbare termijn gezelschap krijgen van deze iX5. Het introduceren van 2 volledig elektrische SUV modellen in een relatief kort tijdsbestek lijkt misschien niet zinvol, maar er zit wel degelijk logica achter.

De iX5 is namelijk uit heel ander hout gesneden dan de iX3. De laatste is namelijk een verbouwde X3; een SUV waaraan je goed kan zien dat die alweer bijna 3 jaar op de markt is. De optische wijzigingen die de elektrische versie heeft ondergaan (dichte grille, speciale velgen die de luchtweerstand verminderen en dus de actieradius verhogen) maken hem er niet knapper op. Op de chauvinistische thuismarkt zal het ook niet helpen dat de iX3 in China wordt gebouwd. Reken er maar op dat Duitse autojournalisten staan te trappelen om de bouwkwaliteit aan een grondige inspectie te onderwerpen. En dat elk scheef zittend paneel breed zal worden uitgemeten.

Nee, dan de iX5. Dat is feitelijk de productieversie van de uit 2018 daterende iNext conceptstudie. De iX5 is niet alleen een klasse groter, maar ook een generatie moderner. Ook niet onbelangrijk: hij zal in Duitsland worden geproduceerd, in Dingolfing om precies te zijn. Dat maakt hem voor chauvinisten even aantrekkelijk als de Mercedes-Benz EQ C en de toekomstige EQ E Shooting Brake (de Audi e-Tron wordt in België gebouwd, maar ach, dat is om de hoek en de bouwkwaliteit lijdt daar niet onder, zo weten wij inmiddels). Dat de iX5 uit heel ander hout gesneden is dan de iX3, blijkt ook uit de actieradius. De laatste moet na 459 kilometer aan de stekker, maar zijn grotere en modernere broer komt op een volle acculading tot 700 kilometer ver. Daarmee kan de iX5 zich meten met de dieselende SUV modellen van het merk die een globaal even groot rij bereik hebben. Maar die kunnen qua sprintvermogen niet tegen het elektrische familielid op. De iX5 heeft namelijk slecht 4 seconden nodig om de 100 km/u aan te kunnen tikken.

Hoewel het uiterlijk van de iX5 officieel nog geheim is, gunt BMW ons nu toch al een blik op de grille van de elektrische SUV. Dat is wel zo prettig, want die vergeet je niet zomaar. De grille wordt namelijk net zo groot als het omstreden exemplaar van de nieuwe 4-serie Coupé. Eigenlijk is die bij de iX5 niet nodig voor de luchtdoorstroming, maar voor de herkenbaarheid blijft het element toch behouden. De vorm (en over het formaat) zal wel weer voer voor discussie zijn! Toch zit de grille er niet puur de show. Hij heeft wel degelijk een functie. De grille wordt namelijk het oog van de SUV. Feitelijk is er dus sprake van een rijdende cycloop. Achter de grote, samengesmolten nieren plaatst BMW namelijk cameratechnologie, een radar en andere sensoren. Daarmee kan de iX5, dat een zeer futuristisch en innovatief interieur krijgt, zelfstandig rijden op niveau 3. Dit betekent dat men in bepaalde omstandigheden de handen van het stuur zal kunnen afhalen.

 

Geen inductie laden

BMW heeft een tijdje geëxperimenteerd met inductie laden, maar daar wordt nu alweer de stekker uit getrokken. De zogeheten Wireless Charging modules maakten het mogelijk dat men de accu van een (deels) elektrische BMW kon ‘bijvullen’ door de auto boven een plaat te rijden. Dit laadsysteem is vergelijkbaar met dat voor tandenborstels en smartphones. Best handig, want uitstappen om de laadkabel aan te sluiten zou daarmee tot het verleden behoren, evenals de kans dat men tijdens deze handeling vieze handen zou krijgen. Maar er waren ook nadelen. Zo duurde het laden via het Wireless Charging principe in vergelijking met gebruik van een laadkabel bijna 1 uur langer. Daarnaast was het systeem erg duur (3.330 euro). En meer betalen voor een langere laadtijd, dat wil er bij de autoconsument niet in.

 

Controle over batterijen

Nu het wereldwijde wagenpark steeds meer elektrisch wordt, moet er worden nagedacht over een milieuverantwoorde productie de recycling van de batterijen. BMW, dat vorige maand bekendmaakte de beloning van haar topmanagers afhankelijk te gaan maken van de progressie die zij op het gebied van vergroening van de bedrijfsactiviteiten boeken, zegt dat in 2022 te kunnen garanderen. Hiertoe zal de hele productieketen onder een strenge controle worden geplaatst. Om die reden wil BMW zo min mogelijk met onderaannemers werken. Hiertoe zal in 2022 een eigen fabriek voor de productie en recycling van batterijen de deuren openen. Die komt in Parsdorf nabij München te staan. BMW wordt daarbij geholpen door Northvolt, een Zwitsers batterijproducent, en Umicore, een Belgische specialist in deze materie, om de montagelijnen van de fabriek te bouwen.

 

Geen verbrandingsmotoren

Na de tegenvallend verkopende i3, die zijn tijd te ver vooruit was, zegt BMW gegeten en gedronken te hebben voor wat betreft aparte elektrische modellen. Daarom is de iX3 ‘gewoon’ een variant van de X3 en zal de i4 worden afgeleid van de nieuwe 4-serie Gran Coupé. Maar uitzondering op de regel is de iX5. Die zal alleen in volledig elektrische vorm leverbaar worden. Versies met een benzine of diesel motor zijn niet gepland, ook niet in stekker hybride vorm. Toch denkt BMW niet dat de autoconsument op korte termijn massaal zal overstappen op modellen met een volledig elektrische aandrijflijn. Dergelijke personenwagens vindt men in München namelijk niet voor iedereen geschikt. Wie vaak en veel rijdt, zal volgens BMW ook in de toekomst beter bediend zijn met een model waarin een benzine of diesel motor zit. Er wordt weliswaar rekening gehouden met een daling van de verkoop van auto’s die gebruik maken van een fossiele brandstof, maar in München ziet men na enkele jaren een stabilisatie van de afzet. Stekker hybride versies zullen een steentje bij gaan dragen aan verlenging van de levenscyclus van modellen met een benzine motor. Daarmee kan men in de stad die een milieuzone hanteren wel degelijk emissievrij rijden. Tegelijkertijd bieden zij de mogelijkheid om snel lange afstanden af te leggen. Dat houdt dergelijke auto’s volgens BMW ook op de langere termijn aantrekkelijk. Theoretisch geldt dit voordeel ook modellen met een diesel motor als basisunit, maar die zijn alleen voor Europa interessant en bieden een kleinere CO2 winst. Daarom zal BMW anders dan Mercedes-Benz niet in deze aandrijfvorm investeren. Stekker hybride auto’s met een benzine motor als basisunit zullen in München echter nog jaren worden doorontwikkeld, met als doel een steeds groter elektrisch rij bereik en een gestaag kleinere CO2 uitstoot. Op deze manier denkt BMW (ook) in de toekomst te kunnen voldoen aan de gestaag strenger wordende emissie eisen van de Europese Unie.

 

Waterstof

BMW heeft te kennen gegeven in 2022 te willen starten met de verkoop van een model op waterstof. De primeur voor deze brandstofceloplossing is weggelegd voor de X5. BMW vindt de dure techniek namelijk vooralsnog alleen voor de grotere modellen van het merk interessant. Maar wees niet verbaasd als in 2022 blijkt dat niet de X5 als basis gebruikt zal worden voor een waterstofuitvoering, maar de iX5. Die leent zich misschien nog wel meer voor de dure techniek.

Reageren is niet mogelijk.