BMW lanceert elektrisch modellenoffensief

0

BMW was er begin dit decennium vroeg bij met de lancering van de i3 en i8. Maar beide modellen voldeden niet aan de verkoopverwachtingen en er ontstond in München ruzie over de koers: pas op de plaats maken voor wat betreft de lancering van nieuwe elektrische modellen of er vol tegenaan blijven gaan. BMW koos voor de eerste strategie en dat leidde tot het vertrek van diverse ervaren managers die vonden dat het merk gas moest blijven geven bij de uitbreiding van het gamma van emissievrije personenwagens.

Anno 2020 staan alle neuzen in München weer dezelfde richting op. Gemotiveerd door het succes van Tesla en door de inhaalslag die de landgenoten Audi en Mercedes-Benz inmiddels gemaakt hebben, weet BMW dat zij er vol tegenaan moet om de concurrentiestrijd niet te verliezen. De iX3 is een eerste, halfslachtige (want afgeleid van een bestaand model) poging om het gamma aan elektrische modellen uit te breiden, maar in 2021 start het offensief echt. In 2025 wil BMW liefst 9 elektrische modellen in haar gamma hebben. Dat moet de autofabrikant uit München het marktleiderschap verschaffen in het segment voor premium emissievrije personenwagens. In 2021 bijt de i4 de spits af, maar daarna volgen onder andere de i5 (de grijze sedan op de computertekening) en de i7, plus een hele serie hoge elektrische auto’s met de typeaanduiding ‘iX’. De eerste daarvan is de productieversie van de conceptstudie iNext, die als iX5 op de markt komt. Topmodel bij de reeks aan hoge elektrische modellen wordt de iX7.

Dochter Mini wordt bij het offensief niet vergeten. Voor dit merk zijn minstens 2 elektrische modellen gepland. Op groepsniveau wil BMW in de komende 10 jaar liefst 4,6 miljoen auto’s verkopen zonder verbrandingsmotor. Dat is dus 460.000 stuks gemiddeld per jaar oftewel meer dan een vertienvoudiging van de huidige afzet. In 2019 verkocht BMW namelijk 42.249 exemplaren van de i3. Naast bovengenoemde modellen, staat er momenteel ook een volledig elektrische versie van de volgende generatie X1 op de tekentafel (als iX1). Verder is BMW druk bezig met het productierijp maken van een soortgelijke uitvoering van de 3-serie. Die is primair voor de Chinese markt bestemd en zal veel techniek met de i4 delen.

Voor wat betreft het merk BMW zou je dus tot op zekere hoogte kunnen zeggen dat er sprake is van emissievrije variaties op bekende modelthema’s. Maar voor Mini is de aanpak anders. Deze dochter zal namelijk, naast de bestaande Hatch Electric, een tweetal elektrische SUV modellen krijgen. Die zullen worden gebaseerd op de iX1 en de volgende generatie iX3. Die komen boven de stekker hybride versie van de Countryman in het gamma. BMW zal zelf ook vol blijven inzetten op dergelijke plug-in modellen. Van dit type auto’s willen de Duitsers in de komende 10 jaar liefst 2,4 miljoen exemplaren verkopen.

Al met al wedt BMW op 5 paarden, want naast volledig elektrische en stekker hybride modellen, zal men in München ook blijven investeren in auto’s met een benzine of diesel motor. Verder gelooft BMW ook in het toekomstpotentieel van waterstofaandrijving. Dat wedden op meerdere paarden is nodig omdat topman Oliver Zipse van mening is dat de transitie naar emissievrij rijden niet in elke wereldregio even vlot verloopt.

Reageren is niet mogelijk.