Diesel is ook in Duitsland niet meer te redden

0

De vraag naar personenwagens met een dieselmotor daalt in Duitsland aanzienlijk. Ook bij onze oosterburen begint deze brandstofsoort als aandrijfoptie achterhaald te worden.

In juli waren dieselauto’s goed voor slechts 29,2 procent van het aantal registraties van nieuwe personenwagens, zo meldt branchedeskundige Ferdinand Dudenhöffer. Zelfs inclusief de zeldzame hybride voertuigen op basis van diesel, komen ze niet verder dan 32,5 procent. Dergelijke lage waarden werden voor het laatst opgetekend in 2009, toen de slooppremies van de Duitse overheid voornamelijk de aankoop van kleine auto’s hadden bevorderd, die destijds voornamelijk werden aangedreven door benzinemotoren.

Dudenhöffer ziet geen argumenten voor een trendbreuk, al zijn er inmiddels technische oplossingen gevonden voor de zwaar bekritiseerde vervuilende emissiewaarden van dieselauto’s. Zelfs onder de ooit trouwe zakelijke klanten heeft de diesel aan belang verloren: het verkoopaandeel in dit marktsegment is gedaald van 77 procent van alle nieuwe bedrijfswagens begin 2015 tot 45 procent nu (of 51,6 procent inclusief de hybride varianten met extra elektromotoren).

Terwijl de hybride varianten fiscaal gunstig zijn, verdwijnt het kostenvoordeel van de diesel, zo waarschuwt Dudenhöffer. Het brandstoftype is nog steeds in het voordeel ten opzichte van premium benzine, maar de geplande extra CO2-heffing zal het prijsverschil verkleinen. “De diesel is simpelweg te duur geworden vanwege zijn CO2-balans. Daarom wordt het modeltype waarvoor geen businesscase meer is”, zegt Dudenhöffer. “De diesel, inclusief de hybride varianten, is de duidelijke verliezer”, zegt de wetenschapper.

Lagere aantallen betekenen ook hogere kosten per individueel exemplaren, die sowieso al aan de prijs zijn vanwege de complexe uitlaatgasreiniging. Dudenhöffer: “De uitfaseringsfase voor diesel is begonnen”. Zo kondigde autofabrikant Volvo enige tijd geleden aan niet langer te investeren in een nieuwe dieselgeneratie. Bij kleine auto’s speelt de dieselaandrijving door de hoge kosten geen rol meer. Toyota is ook gestopt met de levering van oliegestookte personenwagens, al is deze speler opportunistischer aangezien de Land Cruiser nog wel in dieselvorm te koop is.

Reageren is niet mogelijk.