Fisker: Magna Steyr zegt ja, Volkswagen zegt nee

0

Fisker gaat in zee met Magna Steyr voor de productie van de Ocean, een elektrische SUV. , de Ocean, in productie te laten gaan. Een leverancier voor het benodigde platform heeft het bedrijf evenwel nog niet rond. Met Volkswagen kon namelijk geen akkoord worden bereikt over het gebruik van diens MEB architectuur.

De fabriek van Magna Steyr is gevestigd in het Oostenrijkse Graz. Daar rollen onder meer de Mercedes G-klasse, BMW 5-serie Touring en het sportwagenduo BMW Z4 plus Toyota Supra van de band. Met elektrische auto’s heeft Magna Steyr ook ervaring, want in Graz wordt ook de Jaguar I-Pace gebouwd. Voor dit merk assembleert Magna Steyr ook de E-Pace. Fisker hoopt in de komende maanden een definitieve deal te kunnen sluiten over de productie van de Ocean in Graz.

Fisker wil met de begin dit jaar onthulde Ocean een wereldspeler op de internationale automarkt worden. Daarom wil het bedrijf de elektrische SUV op diverse locaties laten bouwen, verspreid over diverse landen. Voor verkoop van de Ocean op de Europese markt gaat dat waarschijnlijk dus Oostenrijk worden. Andere productielocaties zijn de Verenigde Staten en China. Op al deze markten hoopt Fisker flinke verkoopaantallen te gaan realiseren. Lokale productie kan dan belangrijk zijn om de kosten in de hand te houden. In Graz moet de productie van de Ocean in 2022 van start gaan.

Met de Ocean hoopt Fisker het leven van de Tesla Model Y zuur te maken. De SUV heeft een 80 kWh accupakket en kan daarmee ongeveer 480 km afleggen op één lading. Uiteraard maakt een flinke dosis sportieve prestaties onderdeel uit van het pakket van een dergelijke elektrische auto: de topversie moet in 2,9 seconden naar 96 km/h (60 mijl) kunnen accelereren. Daar heeft de Model Y niet van terug, want die heeft een halve tel langer nodig voor deze sprintklus. Ook met het prijskaartje denkt Fisker voorbeeld Tesla slapeloze nachten te kunnen bezorgen. De Ocean wordt namelijk enkele duizenden euro’s goedkoper dan de Model Y (reken voor Nederland evenwel op een instaptarief boven de 60.000 euro). Voor dit bedrag krijg je dan de versie met voorwielaandrijving. Voor ‘AWD’ moet worden bijbetaald.

Qua uiterlijk slaat de Ocean een andere weg in dan zijn beoogde directe concurrent, al doet het interieur van de Fisker wel denken aan het repertoire van Tesla. Maar wellicht maakt het bedrijf van Musk zich helemaal geen zorgen over de debutant in het segment voor elektrische auto’s. Fisker heeft namelijk nog geen leverancier gevonden van het benodigde platform. Er was gehoopt op een akkoord met Volkswagen over het gebruik van diens MEB architectuur, maar de 2 partijen konden het tot nu nog niet eens worden over de voorwaarden. Dat is een tegenvaller voor Fisker. Overigens is het een mysterie hoe de nieuweling op de automarkt bovengenoemde sprinttijd denkt te realiseren, want het MEB onderstel voorziet maximaal in een systeemvermogen van 306 pk. Daarmee zit je niet in 2,9 seconden op 96 km/u …

Het MEB platform gaat Volkswagen zelf gebruiken voor haar ID.3 en ID.4. Ook de Audi Q4 e-Tron Sportback, de Cupra el-Born en de Skoda Enyaq iV zullen op dit onderstel gebaseerd gaan worden, evenals een middenklasser van Ford. Later volgen er nog diverse andere Volkswagen modellen. Het idee is dat met grootschalige toepassing van het MEB platform er schaalvoordelen gerealiseerd kunnen worden. Deze kostenbesparing kan vervolgens worden doorgegeven aan de autoconsument in de vorm van scherpe prijzen. Fisker dacht ook van die schaalvoordelen te kunnen profiteren, maar voor Volkswagen is dat dus geen uitgemaakte zaak.

De onderhandelingen met Volkswagen zijn uiteraard enorm belangrijk voor Fisker. Het plan was om de deal eind juli rond te hebben. Het is inmiddels augustus en er is nog steeds geen akkoord. Fisker en Volkswagen konden het tot nu toe namelijk niet eens worden. Maar in september zullen de gesprekken voortgezet worden, dus wat niet is, kan nog komen. Ondertussen zal Fisker ook in gesprek blijven met andere fabrikanten en leveranciers, zo laat een woordvoerder weten. Het is inderdaad niet slim om je afhankelijk te maken van één enkele mogelijke leverancier.

Volgens de planning van Magna Steyr moeten de eerste exemplaren van de Ocean in het vierde kwartaal van 2022 van de band rollen. Fisker heeft nog een hoop huiswerk te doen om dat voor elkaar te krijgen. Desalniettemin kijkt het bedrijf ook al verder. Vorige week kondigde Fisker namelijk 3 andere nieuwe modellen aan. Die moeten naast de Ocean in het gamma komen. Het gaat om een cross-over, een sport sedan en een pick-up. Auto’s ontwerpen kan bedrijf oprichter Henrik Fisker namelijk als geen ander. Maar de overschakeling van een designstudio naar een zelfstandige autofabrikant gaat hem heel wat minder goed af. Overigens betekent een productie start in de laatste maanden van 2022 dat de daadwerkelijke leveringen pas een jaar later kunnen beginnen. Tegen die tijd heeft Tesla vermoedelijk al weer een verbeterde versie van de Model Y klaar …

Op zich was Henrik Fisker er al heel vroeg bij als het gaat om (deels) elektrische auto’s. Hij presenteerde in 2008 de Karma: een zeer smakelijk ogende stekker hybride sportsedan die met diverse kinderziektes zijn eigen graf groef. Met minder haast en meer ontwikkelingstijd had Fisker het wellicht wel gered. Maar ook met de Ocean lijkt de ontwerper grote spoed te hebben. Als Fisker zich wil meten met Tesla (en Volkswagen), dan zou hij moeten weten dat je beter één auto goed in de markt kan zetten dan vier half (zoals gezegd wordt er ook gewerkt aan een cross-over, een sportsedan en een pick-up). De Kever heeft alleen een succes kunnen worden doordat men zich in Wolfsburg op dit model focuste. En hoeveel de reputatie van Tesla op het gebied van kwaliteit niet smetteloos is, laat dit bedrijf zich niet gek maken door nu overhaast een opvolger voor de Model S op de markt te brengen.

Tijdens een presentatie begin dit jaar gaf Hnerik Fisker (foto) aan dat hij tussen 2022 en 2027 liefst 1 miljoen auto’s aan de man wil brengen; een bijzonder ambitieus aantal voor een fabrikant die het vak eigenlijk nog moet leren. Tesla (en Volkswagen) hebben niet zonder reden veel langer nodig gehad om hun eerste 1 miljoen auto’s te produceren. Dat is niet zonder reden. Het is zeer de vraag of Fisker ook de kunst van een bescheiden, maar solide marktstart verstaat …

 

Reageren is niet mogelijk.