Hyundai investeert in vervoer via de lucht

0

Een divisie van Hyundai, Hyundai Air Mobility (UAM) genaamd, gaat samen met het Brits mobiliteitsbedrijf Urban-Air Port de ontwikkeling van infrastructuur voor zogeheten Urban Air mobiliteit versnellen. Het betreft een transportsysteem om mensen en vracht van A naar B te brengen.

In het kader van de samenwerking zullen Hyundai Air Mobility en Urban-Air Port gaan investeren in de ontwikkeling van een prototype op ware grootte voor een elektrisch ‘vliegtoestel’ dat verticaal kan opstijgen en landen. Dergelijke apparaten heten in vakjargon eVTOL, en in gewone mensentaal vliegende auto’s. Het doel is om daar vervolgens demonstraties mee te gaan geven. Hiervoor heeft Hyundai een intentieverklaring getekend met Britse 2 steden, te weten West Midlands en Coventry.

Met innovatieve lucht mobiliteit wil Hyundai bijdragen aan de ontwikkeling van steden van de toekomst. De Zuid-Koreaanse autofabrikant gaat hiervoor in de komende 5 jaar 1,5 miljard dollar investeren. Dat geldbedrag is niet alleen bestemd voor bovengenoemde eVTOL, maar ook voor een ondersteunende infrastructuur (inclusief een mini vliegveld) die de milieukritiek toets kan doorstaan. Hyundai denkt dat de markt voor vervoer via de lucht over 20 jaar circa 1,5 biljard euro groot zal zijn.

Het mini vliegveld dient op het bestaande transportsysteem van een stad aangesloten te worden. Urban-Air Port is gespecialiseerd in de ontwikkeling van ‘vliegende voertuigen’. Samen willen zij een transportdienst voor korte afstanden in stedelijke gebieden gaan aanbieden. Het kan hier bij gaan om zogeheten ‘on-demand’ vluchten (voor individuele personen of groepen), maar ook lijndiensten zijn denkbaar. Of vliegende taxi’s. Om het transport van ‘A’ naar ‘B’ te kunnen verzorgen, dienen op beide locaties hubs te komen waar passagiers kunnen in/uitstappen en waar vracht kan worden in/uitgeladen.

Doel is de druk op de verkeersinfrastructuur op de grond te verminderen. De samenwerking tussen UAM en Urban-Air Port zal worden geleid door Pamela Cohn. Zij heeft een militaire en luchtvaart achtergrond. Urban-Air Port heeft al ervaring met de bouw van zogeheten Vertiports, waar vliegende voorwerpen verticaal kunnen landen en opstijgen. Het verschil met locaties die zijn ontwikkeld voor helikopters is dat de kosten lager zijn en het ruimtebeslag 60 procent kleiner. Dit betekent dat de VertiPorts ook op smalle locaties gevestigd kunnen worden. De kosten kunnen daarbij met modulaire materialen in de hand worden gehouden.

Zowel in West Midlands als Coventry komen levensgrote VertiPorts voor demonstratiedoeleinden. Het idee is dat stadsbesturen vanuit heel Europa aldaar worden uitgenodigd om kennis te maken met het proefproject en hen te interesseren voor dergelijke aanvulling op het bestaande transportsysteem. Urban-Air Port heeft geen exclusief samenwerkingscontract met Hyundai. Dit betekent dat er ook zaken gedaan kan worden met bestaande fabrikanten van vliegtuigen die verticaal kunnen landen en stijgen, zo laat CEO Ricky Sandhu weten.

Dat Hyundai haar mobiliteitsbasis wil verbreden door ook te kijken naar vervoer via de lucht, werd afgelopen januari al duidelijk op de CES beurs in Las Vegas. De Koreaanse firma presenteerde daar een blauwdruk voor de nieuwe UAM divisie. Hyundai heeft in dit kader al een strategische alliantie met Uber. Samen gaan zij vanaf 2023 in de Verenigde Staten de ‘S-A1’ testen, een privévliegtuig. “Hyundai bouwt nu auto’s, maar die zullen in de toekomst nog maar de helft van de omzet gaan uitmaken. De rest wordt ingevuld met privévliegtuigen (30 procent) en robots (20 procent).

Hyundai Motor executive vice voorzitter Euisun Chung wil hiermee zijn bedrijf omvormen van autofabrikant tot een aanbieden van mobiliteitsdiensten die passen in bestaande landschappen. Om een en ander vorm te geven heeft de Koreaanse onderneming ook talent aangetrokken dat in het verleden werkervaring opgedaan heeft bij de NASA.

Reageren is niet mogelijk.