Nieuw gezicht voor Opel Grandland

0

Peugeot zal in oktober de vernieuwde 3008 presenteren. Omdat appels nooit ver van de boom vallen, betekent dit dat ook een facelift voor de technisch identieke Opel Grandland X aanstaande is. De vernieuwde SUV symboliseert de wederopstandig van het Duitse automerk, dat ook in corona tijden winstgevend wist te blijven.

De vernieuwde Grandland zal waarschijnlijk in juni 2021 worden voorgesteld, met een productiestart zodra het fabriekspersoneel 3 maanden later als het personeel van de fabriek in Eisenach terug is van vakantie. In het kader van de facelift verliest de SUV de letter ‘X’ in zijn typeaanduiding. De nieuwe Mokka heeft dezelfde modelnaam wijziging ondergaan en de verwachting is dat de bijgepunte Crossland in de toekomst ook zonder ‘X’ door het leven zal gaan.

Bij de vernieuwde Grandland mag met recht gesproken worden van een facelift, want de SUV krijgt het verse ‘Vizor’ familiegezicht aangemeten oftewel een neuspartij in Mokka stijl. Het betekent dat de grille en de LED koplampen voortaan één geheel vormen, hetgeen voor een rustigere uitstraling zorgt. De neuspartij komt wat meer rechtop te staan, maar dat zal geen negatieve gevolgen hebben voor de luchtweerstand, integendeel. De bumpers krijgen een gespierder voorkomen. Achter het nieuwe front zullen wij de bekende motoren tegenkomen. Dit betekent een 1.2 Turbo 3 cilinder van 130 pk als basisunit, een 4 cilinder benzine alternatief met 180 pk uit 1,6 liter en stekker hybride variant van de laatste motor met naar keuze 225 pk (voorwielaandrijving) of 300 pk (vierwielaandrijving). Dieselen zal ook na de facelift kunnen in de 130 pk sterke 1.5 CDTI.

Opel heeft de eerste helft van het jaar ondanks de corona pandemie afgesloten met winst. De Duitse dochter (waaronder ook het Britse merk Vauxhall valt) is er in geslaagd om 110 miljoen euro bij te dragen aan de ​​bedrijfswinst van het overkoepelende PSA concern. Dat komt overeen met een operationele marge van 2 procent. Philippe de Rovira, de chief financial officer van PSA, spreekt, gegeven de ongunstige omstandigheden, van een “uitstekend resultaat”. Opel wist winstgevend te blijven door geen auto’s meer met hoge korting te slijten aan bijvoorbeeld verhuurbedrijven. Daardoor zijn de verkopen sterk gedaald. In eigen land werd Opel in de registratiestatistieken niet alleen ingehaald door Skoda, maar in juni ook door Renault. Op Europees niveau is het marktaandeel gesmolten tot 3,8 procent. Begin vorig jaar stond Opel nog op 5,6 procent.

Daarmee is Opel de laatste tijd één van de slechtst presterende volumemerken. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland (waar het in juli 45 procent minder auto’s verkocht; geen enkel binnenlands automerk behaalde zo’n slecht resultaat) en andere Europese landen (in de hele marktregio daalde de afzet in de eerste jaarhelft met ruim 56 procent). Carlos Tavares, topman van het overkoepelende PSA concern, ziet vanaf 2021 evenwel licht aan het einde van de tunnel.

Opel kan volgens hem vanaf 2021 een wederopstanding gaan beleven. “Opel beleeft momenteel een moeilijke tijd wat marktaandeel betreft”, geeft Tavares toe. Dat ligt volgens hem aan het verdwijnen van een reeks modellen die deels “niet winstgevend” waren, een criterium dat bij de baas van PSA doorslaggevend is. Opel had, mede door de vele kortingen die werden verleend, volgens hem te veel een ‘goedkoop’ imago gekregen.

“Ik ben zeer tevreden over de prijsontwikkeling bij Opel. Wij zitten nu bijna op het niveau van het referentiemerk binnen de PSA Groep. Dat konden wij ons een paar jaar geleden niet voorstellen”. Ook zijn modellen geschrapt die met het oog op de CO2 eisen niet de juiste technologie hebben. “Wat we hebben gedaan, lijkt inderdaad hakken met de botte bijl”. Tavares zet zijn geld nu vooral op de nieuwe Mokka die begin volgend jaar op de markt komt. De volledig elektrische versie daarvan krijgt een rij bereik van 320 kilometer, wat volgens de PSA baas een goede concurrentiepositie oplevert. Autointernationaal.nl verwacht een instapprijs onder de 36 mille. Daarmee is er sprake van een geduchte concurrent van de Volkswagen ID.3 die een kleiner accupakket heeft en een veel goedkoper ogend interieur.

Reageren is niet mogelijk.