Nieuwstelex: motorenprogramma nieuwe Mercedes S-klasse is bekend

0

+++ Het is nu bekend met welke motoren de nieuwe, op 2 september officieel voor te stellen, MERCEDES S klasse leverbaar wordt. Instapper wordt de S 500. Vroeger kreeg je in het kader van dit cijfergetal een V8, maar nu zit er bij deze uitvoering een 6 cilinder (lijn) motor onder de kap met een slagvolume van 3,0 liter. Die levert 435 pk en 520 Nm. Milde hybride techniek in de vorm van een 48 Volt systeem voegt daar 20 pk en 250 Nm aan toe. Wie perse een V8 motor wil, dient de S 580 te bestellen. Die heeft de bekende M176 unit onder de kap. Die is 4,0 liter groot en voorzien van 2 turbo’s. De S 580 is goed voor 503 pk en 700 Nm. Reken wel op een stevige dorst. Is dat niet de bedoeling, dan is de S 580e een alternatief. Deze stekker hybride uitvoering van de S klasse combineert bovengenoemd 6 cilinder blok met een elektromotor van 140 pk. Het systeemvermogen bedraagt 507 pk en aan koppel is er maximaal 700 Nm beschikbaar. De specificaties zijn dus blijkbaar identiek aan die van de gewone S 580, maar het verschil is dat je met de ‘e’ variant (bijna) 100 kilometer elektrisch te rijden. Voor de sportieve noot zijn er de S 63 AMG (met een V8 motor van 650 pk) en de S73 AMG (met een stekker hybride van dezelfde krachtbron en een systeemvermogen van 800 pk). Dieselen kan straks in de S 350d en S 400d. Beiden hebben een 3,0 liter 6 cilinder lijn motor onder de kap; alleen het vermogen verschilt. Rolls-Royce zal vrijwel op hetzelfde tijdstip als het debuut van de nieuwe S klasse de kersverse Ghost introduceren. Die krijgt standaard een V12 motor. Mercedes gaat deze Brit beconcurreren met de Maybach variant van de S klasse. Die heeft net zoals de Ghost ook een V12 motor onder de kap. +++

+++ Hans Dieter Pötsch, voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Volkswagen Groep en bestuursvoorzitter van PORSCHE , heeft geschikt in een zaak over markt manipulatie. Hij en andere topbestuurders van het concern werden ervan beschuldigd de financiële markten bewust te laat hebben geïnformeerd over de gevolgen van het dieselschandaal voor de Porsche Holding, de meerderheidsaandeelhouder van de Volkswagen Groep. Pötsch betaalt 1,5 miljoen euro, zo meldt een woordvoerder van het Duitse Openbaar Mininisterie. Ook de vervolging van Matthias Müller, tot april 2018 de CEO van het autoconcern en destijds bestuurslid bij Porsche, is gestaakt. Hij hoeft geen boete te betalen. De zaak tegen Martin Winterkorn, de voormalige CEO van zowel Volkswagen AG als Porsche, loopt nog wel. Porsche meldt in een statement er nog altijd van overtuigd te zijn dat de bestuursleden niet hebben verzaakt en dat de beschuldigingen nergens op zijn gebaseerd. Wel zegt het bedrijf de schikking van Pötsch te betalen. Deze topman schikte vorig jaar in een soortgelijke zaak, waarin hij en de huidige CEO van de Volkswagen Groep, Herbert Diess, er van werden beschuldigd de markten te laat te hebben geïnformeerd over het onderzoek in de Verenigde Staten inzake het sjoemelen met dieselsoftware. +++

+++ De nieuwe generatie ROLLS-ROYCE Ghost moet een van de stilste auto’s ter wereld worden. Om die reden voorziet het prestigieuze Britse automerk de limousine van meer dan 100 kilo aan geluidsabsorberend materiaal. Dat wordt verstopt in speciale holtes in het dak, in de 500 liter grote kofferbak en in de vloer. Zelfs de binnenkant van de airconditioningkanalen zijn gladgemaakt om storende geluiden te elimineren. Tegelijkertijd zal de bekende 6,75 liter V12 motor vrijwel geruisloos zijn werk doen, zo belooft Rolls-Royce. Er is gekozen voor een schutbord met dubbele wanden om de cabine aan de voorzijde te isoleren. Om maximale rust te realiseren, heeft het akoestische team de aluminium spaceframe architectuur aangepast. Dat biedt voordelen vanwege de hogere akoestische impedantie van het metaal in vergelijking met staal. Tom Davis-Reason, hoofd New Ghost Acoustic Engineering, zegt: “De buitengewone akoestische kwaliteit van de nieuwe editie is het resultaat van belangrijke technische ontwikkelingen en veeleisende aandacht voor detail. Het wordt ondersteund door de gepatenteerde aluminiumarchitectuur van het merk. Met een stalen platform hadden we eenvoudigweg niet zo’n akoestisch verfijnde omgeving kunnen creëren”. De onthulling van de nieuwe Rolls-Royce laat niet lang meer op zich wachten. De Ghost wordt later dit jaar gepresenteerd.

+++ Niet alleen de nieuwe Volkswagen Golf kampt met kinderziektes, ook zijn neef SKODA Octavia is in productie gegaan op een moment dat hij nog niet goed uitontwikkeld was. Dat leidt tot frustratie onder het fabriekspersoneel. Volgens de werknemers van Skoda is het herstellen van de software problemen in de nieuwste generatie Octavia een gigantische tijdrovende klus, waardoor het hele productieproces flinke vertraging oploopt en de werkdruk toeneemt. Volgens het fabriekspersoneel duurt het per auto 30 minuten om dit euvel handmatig te verhelpen. Inclusief het herstel van andere mankementen gaat het om een vertraging van 3 uur. “Dit zijn wij nog nooit tegengekomen”, aldus een vakbondsman. “Het is zeer betreurenswaardige dat Skoda het bouwlicht op groen heeft gezet op een moment dat de Octavia eigenlijk nog niet geschikt was voor serieproductie”. Fabrieksmedewerkers stellen dat ook de aanstaande Envaq iV waarschijnlijk kampt met diverse softwareproblemen. Afgelopen mei staakte Skoda de levering van de nieuwe Octavia vanwege problemen met het eCall assistentiesysteem. In juni werd de levering weer hervat. In augustus volgde een terugroepactie voor alle reeds geleverde exemplaren van de Octavia die tussen 21 november 2019 en 11 mei 2020 geproduceerd zijn. +++

+++ Via zijn favoriete communicatiekanaal heeft TESLA topman Elon Musk laten weten dat de auto’s van het merk binnenkort liftmuziek zullen kunnen spelen via hun externe luidsprekers. In een aantal landen (waaronder de Verenigde Staten en Japan) moeten elektrische auto’s namelijk verplicht een waarschuwingsgeluid maken wanneer ze stapvoets rijden. In Europa is dat trouwens ook zo, maar enkel voor nieuwe modellen die na september 2019 op de markt zijn gekomen, waardoor het huidige Tesla gamma nog aan die regel ontsnapt. De meeste fabrikanten kiezen een soort monotoon zoemend of gierend geluid, maar Musk wil de creatieve toer opgaan. In een tweet schrijft hij dat de auto’s van Tesla binnenkort “Polynesische liftmuziek”door hun externe luidsprekers zullen kunnen spelen. Wanneer volgend jaar de Model Y in Europa op de markt komt, zal die ook een waarschuwingsgeluid moeten verspreiden. Autointernationaal.nl is benieuwd welke andere gekke soundtracks Tesla tegen die tijd dan bedacht zal hebben … +++

+++ Anders dan Mini (Hatch Electric), Opel (Corsa-e) en Peugeot (e-208) heeft TOYOTA geen plannen voor een volledig elektrische versie van de nieuwe Yaris. De Japanners houden het in het B segment bewust bij een hybride aandrijflijn. Dergelijke techniek is inmiddels volkomen ingeburgerd bij de autoconsument. Vorig jaar ging liefst 60 procent van de Yaris kopers voor de hybride uitvoering. Een dergelijk afzetaandeel zit er voor bovengenoemde concurrenten niet in. Merken als Mini, Opel en Peugeot zijn gedwongen om volledig elektrische auto’s aan hun gamma toe te voegen omdat zij anders de nieuwe CO2 uitstootnorm van de Europese Unie niet halen. Maar met haar hybride aanbod verkoopt Toyota reeds veel auto’s met een relatief lage emissiewaarde. Het Japanse merk heeft bij de ontwikkeling van de jongste Yaris dus geen rekening hoeven houden met een elektrische variant. Dat maakt de auto goedkoper om te produceren en dat voordeel wordt aan de consument doorgegeven in de vorm van een scherpere prijsstelling. Het gevolg is dat de Yaris koper daardoor al snel voor de relatief schone hybride versie kiest en dus bijdraagt aan de lage gemiddelde CO2 uitstoot van Toyota. Het niet hoeven investeren in een elektrische variant, betekent dat de Japanners geld over hielden voor andere leuke dingen. Zoals een sportieve, krachtige versie die in het gamma van de Corsa, 208 (en Clio; Renault komt nu pas met hybride techniek, waardoor er geen budget meer was voor een RS uitvoering) schitteren door afwezigheid. Op basis van de nieuwe Yaris komt er daarom een waanzinnig rallymonstertje: de GR uitvoering met 260 pk en vierwielaandrijving. Daarmee heeft Toyota met name een troef in handen op de Franse automarkt, waar veel fans van hete B segment hatchbacks zijn, maar waar Peugeot en Renault nu nee moeten verkopen. +++

+++ Het VERENIGD KONINKRIJK maakt binnenkort geen deel meer uit van de Europese Unie en mag daardoor zijn eigen regels gaan bepalen. Inzake de CO2-uitstoot van auto’s blijven de Britten evenwel gebruikmaken van dezelfde wetten als het vasteland van Europa. Daarmee maakt het Verenigd Koninkrijk het zichzelf een stuk gemakkelijker. Britse autofabrikanten zijn daar erg blij mee, want zij hoeven hun modellen nu niet apart af te stemmen op nieuwe reglementering in eigen land. Er zijn wel enkele uitzonderingen. De kleine Britse autofabrikanten die minder dan 10.000 auto’s per jaar verkopen in Europa, inclusief het Verenigd Koninkrijk, komen op het Britse grondgebied in aanmerking voor soepelere normen. Bij een afzet van minder dan 1.000 exemplaar in eigen land, worden zij zelfs helemaal gevrijwaard van regelgeving. Een beslissing die met applaus zal worden ontvangen door de vele kleine Britse autofabrikanten. +++

+++ Vanaf 2022 wordt de manier waarop in VLAANDEREN de elektriciteitsfactuur wordt berekend, gewijzigd. Het gevolg daarvan is dat het goedkoper wordt om weer net als vroeger te kiezen voor fossiele brandstoffen. Het effect is dat het rijden in een elektrische auto daardoor in Vlaanderen minder aantrekkelijk wordt. Reden is dat niet alleen de hoeveelheid stroom die wordt verbruikt in rekening wordt gebracht, maar dat er een ‘boete’ komt op piekverbruik. Op die manier hopen Vlaamse energiebedrijven naar eigen zeggen te vermijden te moeten investeren in een opwaardering van ons verouderde stroomnetwerk. Huishoudens zonder piekverbruik zullen hun stroomfactuur zien dalen, maar de grens waarbij de ‘piekboete’ van toepassing wordt, wordt al snel overschreden. Wie tegelijk de wasmachine en de droogtrommel inschakelt, is al het haasje aangezien die dan wordt gezien als een zware verbruiker. Wie kookt op een inductieplaat, wordt onmiddellijk afgestraft. Maar ook strijken met de televisie en een paar lampen aan brengt Vlamingen al aardig in de buurt van de piekwaarde. Zeker nu hun nieuwe woningen verplicht regenwater moeten recupereren die dan met een elektrische pomp wordt gebruikt om bijvoorbeeld het toilet door te spoelen. De nieuwe maatregel zal vooral 2 soorten huishoudens hard treffen: mensen met een laag inkomen, die vaak oudere en minder zuinige toestellen in huis hebben, en gezinnen die hebben geïnvesteerd in milieuvriendelijke technologie. Een warmtepomp als ecologisch alternatief voor stoken op gas haalt al snel tweederde van het ‘piekboete’ verbruik. En een stekker hybride of volledig elektrische auto opladen is kostentechnisch al helemaal foute boel. De nieuwe maatregel zal dus Vlamingen stimuleren om zoveel mogelijk te kiezen voor fossiele brandstoffen. De omgekeerde wereld … +++

+++ Circuit Park Zandvoort, of Circuit ZANDVOORT , zoals het sinds 2017 officieel heet, krijgt een andere naam. Dat heeft de organisatie van de Dutch Grand Prix aangekondigd. Op 26 augustus wordt bekendgemaakt welke naam het circuit gaat krijgen. Welke naamopties de organisatie overweegt, is niet bekend. Het blijft tot 26 augustus een verrassing hoe het circuit gaat heten. Mogelijk krijgt het circuit een meer internationaal klinkende naam, die meer in lijn ligt met ‘Dutch Grand Prix’. De tijd zal het leren. Op 3 mei had voor het eerst sinds 1985 weer een Nederlandse Formule 1 race moeten plaatsvinden op Circuit Zandvoort, maar dat werd door het corona virus verhinderd. Wanneer het evenement in 2021 plaatsvindt, is nog niet bekend. +++

Reageren is niet mogelijk.