Nissan 400Z lost 370Z af

0

Het nieuwe Z model van Nissan, die in 2022 moet verschijnen, zou de naam 400Z kunnen krijgen. De opvolger van de 370Z ziet af van een elektrische aandrijflijn.

Nissan bevindt zich middenin een ambitieus reorganisatieplan om het merk opnieuw op te bouwen, de winst te verhogen en een nieuwe generatie producten op de markt te brengen. Een belangrijke imagobouwer bij de ommekeer is de opvolger van de 370Z. De lancering van de nieuwe sportwagen, die naar verwachting tegen het einde van 2022 zal worden onthuld en het jaar daarop in de verkoop zal gaan, komt 15 jaar na de introductie van de huidige 370Z in 2008. In het korte termijn plan van het Japanse bedrijf, dat loopt tot 2023, zal Nissan zijn inspanningen richten op het uitbreiden van zijn cross-over modellengamma, meer dan 8 nieuwe elektrische voertuigen lanceren en zijn sportwagenassortiment nieuw leven inblazen. Tegelijkertijd zal de autofabrikant zijn totale productportfolio met 20 procent verkleinen door oudere modellen of voertuigen die specifiek zijn bedoeld voor één regio te saneren. De 370Z opvolger, die naar verluidt 400Z genoemd wordt, zal worden verkocht op de belangrijkste markten van Nissan, namelijk Noord-Amerika, China en Europa, om de winstgevendheid te maximaliseren. Sportwagens maken slechts 1 procent uit van de totale verkoop van nieuwe auto’s in Europa.

Eerder dit jaar kwam de bevestiging van de nieuwe Z, samen met een wazige plaagfoto van de 2-deurs coupé. Hoewel ontwerpdetails moeilijk te onderscheiden zijn, onthulde de afbeelding dat de sportwagen zijn gestroomlijnde silhouet met ver naar achteren geplaatste cabine zal behouden. Dit silhouet debuteerde voor het eerst op de 240Z in 1969. Spionageopnames hebben aangetoond dat Nissan al bezig is met de ontwikkeling van de nieuwkomer, waarbij de huidige 370Z als test muilezel wordt gebruikt. Deze computertekeningen geven jou een idee van hoe de voltooide auto eruit zou kunnen gaan zien. Over de styling van de aankomende sportwagen zei Nissan’s senior vice president voor design, Alfonso Albaisa: “De Z is de auto die sportwagens in de jaren zestig democratiseerde. Het huidige model heeft lang in de dealers gestaan, dus je zou je kunnen voorstellen dat de ontwerpers aan een opvolger werken. Wij zouden het sportwagen segment nooit kunnen verlaten. Het zit in onze ziel. Je voelt dat ook in andere ontwerpen van Nissan, zoals de nieuwe elektrische cross-over Ariya. Het gaat ons niet alleen om efficiëntie, wij willen ook dynamiek bieden uit liefde voor autorijden”.

Om ervoor te zorgen dat de Toyota Supra rivaal winstgevend wordt voor Nissan (iets dat in het sportwagensegment geen vanzelfsprekendheid is vanwege de kleine verkoopvolumes), zal het bedrijf zo goed mogelijk proberen te roeien met de riemen die men heeft. In plaats van een nieuw platform voor de 400Z te ontwikkelen, zal Nissan waarschijnlijk een evolutie van de architectuur gebruiken die ten grondslag ligt aan een bestaande reeks modellen, waaronder de Infiniti Q60 coupé. Dit platform is ontworpen voor voertuigen met de motor voorin en achterwielaandrijving en is al compatibel met een 3,0 liter V6 motor met dubbele turbo’s die meer dan 400 pk kan produceren. Met een dergelijke configuratie kan Nissan het volgende Z model snel ontwikkelen, omdat componenten direct beschikbaar zijn, terwijl de prestatie cijfers de nieuwkomer competitief maken in zijn klasse. Er is ook de mogelijkheid dat de Nismo divisie later een krachtigere hardcore variant ontwikkelt. Ondanks dat Nissan zich concentreert op elektrische en e-Power hybride systemen, is er voor de vervanging van de 370Z geen elektrificatie voorzien. Het vermogen zal dus uitsluitend door een verbrandingsmotor geleverd worden.

Reageren is niet mogelijk.