Tesla maakt Cybertruck kleiner en braver

0

Elon Musk weet perfect hoe hij de sociale media moet bespelen. Hij communiceert zeer veel over Tesla via Twitter. Zo heeft hij recent aangekondigd dat hij nadenkt over een kleinere en beter voor de Europese markt geschikte versie van de Cybertruck.

De 49-jarige CEO van Tesla laat al een tijdje doorschemeren dat de productieversie van de Cybertruck iets (3 procent) minder groot zal zijn dan het Amerikaanse prototype dat eind vorig jaar werd voorgesteld. Nu zegt Musk dat er “zeer waarschijnlijk” ook een nog kleinere, en tegelijkertijd minder opzichtige versie van de pick-up komt.

Het is inderdaad moeilijk om je voor te stellen dat een gevaarte als de Cybertruck op onze wegen gaat rijden, in de eerste plaats om veiligheidsredenen. Ook andere Amerikaanse pick-ups zijn eigenlijk nauwelijks geschikt voor het Europese wegennet. Ze zijn zeer groot en dus lastig te parkeren. Verder is manoeuvreren vanwege de buitenmaten in binnensteden een drama, even rijden op onze smalle plattelandsweggetjes.

Tesla heeft daarom een plan B voor het geval het opvallende design goede verkoopcijfers van de Cybertruck in de weg staat. Je zou dat niet verwachten aangezien wereldwijd al meer dan 650.000 orders zijn geplaatst, maar je weet maar nooit. “Er zijn veel traditionele pick-ups en die lijken allemaal op elkaar. Natuurlijk kan Tesla ook zo’n model bouwen. Dat is gemakkelijk. Het is onze back-upstrategie”, zo laat Musk weten. Tesla heeft dus niet één maar meerdere varianten van de Cybertruck in de steigers staan.

Voor het kleinere broertje van de Cybertruck moeten wij wel nog een tijdje geduld hebben. Tesla zal zich eerst gaan focussen op de bijna 6 meter lange, 2 meter hoge en 2 meter brede ‘normale’ versie, waarvan de productiestart voor eind 2021 gepland staat. Musk geeft in een interview toe dat het hele Cybertruck project eigenlijk een grote gok is. De topman weet dat de bijzonder gevormde truck niet bij iedereen in de smaak valt en wellicht een gigantische flop kan worden. De 650.000 orders zijn namelijk nog niet definitief, al moest men hiervoor wel een aanbetaling doen.

De achterwiel aangedreven basisversie moet zo’n 400 km op één lading ver kunnen komen. De middelste variant met vierwielaandrijving en 2 motoren heeft een actieradius van 480 km. De topversie komt ruim 800 km ver op één acculading. De Cybertruck moet in die uitvoering maar liefst 6.350 kilo kunnen rekken en in pakweg 3 seconden naar 100 km/u accelereren. De middelste variant trekt 4,5 ton en de instapper 3.500 kilo. In de Verenigde Staten gaat de Cybertruck minimaal 40.000 dollar kosten.

Tesla gaat de Cybertruck bouwen in een nieuwe fabriek in Austin, Texas. Daarvoor moet de eerste steen nog gelegd worden. Musk kijkt er in ieder geval halsreikend naar uit om de Cybertruck op de markt te brengen: “Het wordt gewoon een typische Amerikaanse kont schopper (‘kick-ass’). Het doel van deze pick-up is om een betere sportwagen te zijn dan de Porsche 911 en een betere truck dan de Ford F-150. Hij is gepantserd en ziet er futuristisch uit. Dat is althans het doel”.

Volgens de CEO heeft Tesla zich niks van de bestaande markt aangetrokken toen het de Cybertruck ontwikkelde: “Wij hebben gewoon een auto gemaakt waarvan wij denken dat die geweldig is en er super raar uitziet. Ik wilde gewoon een futuristische gevechtstank die zo uit Blade Runner of Aliens lijkt te komen, maar ook heel inzetbaar is”, aldus Musk. “Maar als blijkt dat niemand een raar uitziende pick-up wil kopen, dan bouwen we gewoon een normale truck. Geen probleem”.

Tesla heeft naar eigen zeggen geen idee of de Cybertruck bij het publiek in de smaak gaat vallen, want het bedrijf heeft volgens Musk geen marktonderzoek gedaan. Hij sluit af met een uitspraak die nog nooit door een algemeen directeur van een autofabrikant is gedaan: “De Cybertruck is waarschijnlijk erg handig als de Apocalyps uitbreekt. Dingen zijn momenteel vrij apocalyptisch. En ik zal je vertellen: de truck die je wilt hebben na de Apocalyps is die van Tesla”.

Reageren is niet mogelijk.