3 motoren en 1.100 pk: Tesla Model S Plaid

0

In de wandelgangen viel sinds vorig jaar te vernemen dat Tesla aan een bloed snelle Model S werkt met 3 motoren. Die zou in staat zijn om het ronderecord van de Porsche Taycan af te pakken. Ook kon een prototype met bredere wielkasten en een achtervleugel worden betrapt. Nu presenteert Tesla de Model S met 3 motoren officieel. Hij heeft, zoals verwacht, de extra typeaanduiding Plaid.

Bij een elektrische auto hoor je altijd te beginnen over de actieradius, maar het meest imponerende aspect van de Tesla Model S Plaid is de tijd die nodig is om de 100 km/u aan te kunnen tikken: minder dan 2,1 seconden. Daarmee is de Tesla sneller dan de Porsche 911 Turbo S en de Nissan GT-R Nismo. Zelfs de Porsche 918 Spyder kan hem niet bijbenen. De Model S Long Range, een met 2 elektromotoren uitgeruste basisversie, sprint in 3,8 seconden naar 100 km/u. De Performance, tot voor kort de top uitvoering, klaart de beroemde acceleratieklus in 2,5 tellen.

Het prestatiepotentieel is (natuurlijk) te danken aan de aanwezigheid van 3 elektromotoren. Die hebben een gecombineerd vermogen van 1.100 pk. De Tesla Model S Plaid is daarmee een wolf in schaapskleren, want je ziet er amper aan af dat hij zo enorm krachtig en snel is. Maar misschien komt er later wel zoiets als een Track Pack, bestaande uit bredere wielkasten, dikkere remmen en een achterspoiler (zoals op het prototype).

Oh ja, de actieradius. Tesla schat die voor de Model S Plaid op meer dan 840 kilometer. De topsnelheid is 322 km/u. Logischerwijs kun je die 2 waarden niet combineren. De Model S Plaid is met 322 km/u fors sneller dan de Performance uitvoering die het tot 261 km/u schopt. Hoe groot het accupakket van de nieuweling is, meldt Tesla nog niet.

Wel is duidelijk dat ma de komst van de Porsche Taycan en de Lucid Air, Tesla nu terug slaat met de Model S Plaid. Het bedrijf van Elon Musk was voorheen de bouwer van de snelste elektrische sedan en wil dat klaarblijkelijk weer zijn. De Tesla Model S Plaid doet een rondje Laguna Seca in 1:30,3. Dat is op het niveau van een Porsche 911 GT3 RS 4.0 uit 2019. Volgens Musk kan er nog wel 3 seconden van die tijd worden afgereden.

De namen van de bizarre rij modi van Tesla zijn gebaseerd op de klassieker Spaceballs, een Star Wars parodie. Wanneer het ruimteschip in de film sneller gaat dan Ludicrous Mode, dan komen ze in Plaid terecht, wat zoiets betekent als ‘ruitjespatroon’. Tesla topman Elon Musk is namelijk dol op popcultuur referenties. Aanvankelijk zou de Model S Plaid begin 2020 op de markt zijn gekomen, maar dat wordt nu (vanaf) eind 2021.

TeslaAudiPorsche
Model Se-Tron SportbackTaycan
PlaidSTurbo S
139.990 euro109.610 euro192.125 euro

De Model S Plaid is nu al te configureren op de website van Tesla. De prijs is minimaal 139.990 euro. Daarmee is hij weliswaar 40 mille duurder dan de Performance uitvoering, maar ook een stuk extremer. Er is keuze uit 2 soorten velgen (19 inch of 21 inch), 5 lak kleuren (wit, grijs, zwart, blauw en rood) en 3 kleurstellingen voor het interieur (zwart, wit of beige). Met 21-inch wielen, rode lak en een eikenhouten interieur ben je 149.000 euro kwijt. Ook met dat bedrag is de Model S Plaid, voor de prestaties die je krijgt, een absoluut koopje. De Tesla is reeds te bestellen, maar er is wel een aanbetaling van 1.000 euro vereist.

 

Reageren is niet mogelijk.