BMW M komt met eigen versie van de elektrische i4

0

Nu de BMW M3 en de M4 gepresenteerd zijn, maakt men zich in München op voor het debuut van nóg een krachtpatser. Dit keer betreft het een model van elektrische aard: de 530 pk sterke i4M. BMW zal hem waarschijnlijk later dit jaar onthullen.

Een 3,0 liter 6 cilinder-in-lijn krachtbron met 480 pk of zelfs 510 pk (Competition uitvoering) is een prima basis voor een sportieve auto als de BMW M3 of de M4, maar iedereen die niet onder een steen leeft, weet dat de dagen van de benzinemotor geteld zijn. Dus wil de M divisie van BMW toekomst hebben, dan zal zij een sportieve invulling aan een elektrische aandrijflijn dienen te geven. Vanaf volgend jaar maart is het zover, want dan zal de wereld kennis hebben kunnen maken met de i4M.

De basis wordt gevormd door de ‘gewone’ BMW i4; een auto die wij tot nu toe alleen als Concept kennen. De productieversie zal binnenkort worden onthuld. In M uitvoering is de i4 goed voor 530 pk. Dit vermogen wordt verkregen uit een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Over het rij bereik doet BMW nog geen mededelingen, al is wel bekend dat de actieradius van de conceptversie, die over een accupakket met een capaciteit van 60 kWH beschikt, 600 kilometer bedraagt. Sprinten naar 100 km/u kan in afgerond 4 seconden.

BMW ziet de i4M (zie computertekening) evenwel niet als overtreffende trap van de M3 en M4, want dat is de elektrische Gran Coupé technisch gezien simpelweg niet, aldus Markus Flasch, de baas van de M divisie. “Wij hebben nog tijd nodig totdat onze hoog presterende batterij elektrische technologie klaar is en kan wedijveren met zeer onze sportieve modellen als de M3 of M4”, aldus de topmanager. Flasch (foto) laat weten dat ‘zijn’ divisie volgend jaar een extreme variant van de i4 voorstelt.

De i4 wordt een klasse duurder dan de Polestar 2 en de Tesla Model 3. Toch valt het elektrische model te omschrijven als een “middenklasser”. Reeds in 530 pk uitvoering biedt hij prestaties die bij een M model niet zouden misstaan. Flasch gaat daar namens BMW volgend jaar nog een schepje bovenop doen.Het wordt de eerste volledige elektrische auto van ‘zijn’ divisie. “Daarna gaan we werken aan een hybride model, maar het is nog te vroeg om te zeggen op basis van welk BMW type dat gaat zijn”, aldus de topmanager.

Flasch is niet bang dat de i4M het leven van de high performance auto’s M3 of M4 zuur gaat maken. De elektrische Gran Coupé heeft weliswaar nu al meer vermogen dan die 2 recent gepresenteerde auto’s, maar hij zal een heel andere doelgroep aanspreken. Verder moeten wij niet vergeten dat bijvoorbeeld Amerikanen nog helemaal niet warm lopen voor de transitie naar elektrisch rijden. Flasch laat bovendien doorschemeren dat de i4M wat minder puur / scherp / hardcore zal zijn dan de M3 of M4. “Het gaat bij een sportieve auto niet alleen om vermogen. Ook zaken als de besturing, de rijdynamiek, het geluid en de verpakking zijn belangrijk. Het gaat er om dat wij het ‘M gevoel’ creëren. Een uitdaging daarbij is het gewicht van een elektrische auto”.

Reageren is niet mogelijk.