Automobilisten die rode kruizen boven de snelweg negeren, moeten harder worden aangepakt. Dat vindt Madeleine van Toorenburg, Tweede Kamerlid voor het CDA. Zij pleit zelfs voor spijkermatten op de weg, inbeslagname van de auto of andere hoge straffen.
Van Toorenburg ziet dit soort gedrag steeds vaker bij wegwerkzaamheden. Daardoor lopen met name wegwerkers groot gevaar, zo zei ze in een overleg met de ministers Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) en Sander Dekker (Rechtsbescherming). Een strengere aanpak is volgens haar nodig, omdat “het gaat om meer dan een verkeersovertreding. Een auto is een moordwapen”, aldus Van Toorenburg. Ze wil dat de ministers onderzoeken of spijkermatten op de afgesloten baanvakken dit gedrag kunnen tegengaan, of dat die de situatie ter plekke juist nog gevaarlijker maken. Als de verkeersveiligheid hierdoor niet verslechtert, steunt ook de VVD deze oplossing.
De inzet van spijkermatten is vaak omstreden. Lekke banden kunnen auto’s immers onbestuurbaar maken en dat kan juist een op een snelweg levensgevaarlijk zijn. Bij in- of uitritten worden dit soort maatregelen soms wel genomen, dan gaat het bijvoorbeeld om een rij scherpe tanden die uit het asfalt steken. In het verleden werden spijkermatten in Nederland ook regelmatig toegepast door de zogeheten veldpolitie in de jacht op stropers. Maar in dat soort situaties zijn de rijsnelheden doorgaans veel lager dan op de snelweg en zijn er veel minder risico’s voor het overige verkeer.
De campagne tegen het negeren van rode kruizen is bepaald niet nieuw. Al in 2015 kwam Rijkswaterstaat met een nieuw bord om automobilisten nog eens extra te wijzen op de betekenis van het kruis. Klaarblijkelijk was dit niet effectief genoeg, want eind 2019 startte Rijkswaterstaat de campagne ‘#nietvoorniX’ om te benadrukken wat voor gevolgen het kan hebben als je een rood kruis negeert. Rijkswaterstaat wil niet reageren op het voorstel van Van Toorenburg omdat het “een beleidskwestie” is.
Dat veel mensen geen boodschap hebben aan een rood kruis, werd vorige week opnieuw duidelijk uit videobeelden die Rijkswaterstaat deelde. Daarop was te zien hoe automobilisten en vrachtwagens achter elkaar een afgesloten afrit op de A12 alsnog nemen. Daarbij negeerden zij niet alleen een rood kruis, maar ook een auto van Rijkswaterstaat, een afzetting met pionnen en een weg inspecteur.
