Concurrenten van Tesla kunnen gratis snel laden bij V3 Supercharger

0

De nieuwste snelle laders van Tesla worden geplaagd door een fout in de software. Andere elektrische auto’s blijken er gratis te kunnen opladen, terwijl dat normaal is voorbehouden aan modellen van het Amerikaanse automerk.

Wereldwijd melden eigenaren van elektrische auto’s, zoals de Kia e-Niro en de Volkswagen e-Golf, ook in Nederland, dat zij ineens gratis kunnen opladen bij de  zogeheten V3 Supercharger laadpalen van Tesla. Volgens deskundigen gaat het hoogstwaarschijnlijk om een fout, omdat er normaal gesproken een koppeling wordt gemaakt met een account van de Amerikaanse autofabrikant, waarmee ook de betaling wordt geregeld. Deze check, die normaal middels een ‘handshake’ wordt gecommuniceerd tussen auto en laadpaal via de CCS (Combined Charging System) kabel, lijkt er nu niet te zijn.

De fout komt overigens alleen voor bij de V3 Supercharger. Bij deze versie begon Tesla met het laden via CC laadaansluitingen, waar het dat eerder nog deed met stekkers van Type 2. Tesla plaatste deze zomer de eerste V3 Superchargers in Rijswijk (Zuid-Holland), waarmee het piekvermogen voor het opladen werd verhoogd naar 250 kW. Daardoor zit een Tesla nu al binnen 40 minuten vol (van 8 procent naar 90 procent). Eerder duurde dat 1 uur. Bij zo’n paal herkent de software de auto en de rekening van de gekoppelde Tesla account wordt automatisch afgehandeld. Gemak dient de mens.

Veel elektrische auto’s van andere merken gebruiken echter ook CCS stekkers, doch hun eigenaren hebben geen gekoppelde Tesla account. Verhuurder NextMove vond het een goed idee om eens te checken wat er gebeurt als je een ander merk personenwagen aansluit op zo’n V3 laadpaal. Deze specialist in elektrische auto’s kwam tot de conclusie dat vrijwel alle voertuigen met een CCS stekker gewoon opgeladen kunnen worden bij Tesla’s Superchargers. Alleen ontvangt in dat geval niemand de rekening. Nou ja, behalve Tesla zelf dan. Het ‘trucje’ lukte niet alleen met de Kia e-Niro en de Volkswagen e-Golf, maar ook met de Volkswagen ID.3, de Porsche Taycan, de BMW i3, de Opel Ampera-e, de Hyundai Kona Electric, de Hyundai Ioniq Electric en de Renault Zoé.

Normaal gesproken ‘communiceert’ de laadpaal zoals gezegd via de CCS kabel met de auto en is er een koppeling met het Tesla account. Ergens in die connectie zit nu hoogstwaarschijnlijk de fout waardoor iedereen kosteloos de laders kan gebruiken. De verwachting is (uiteraard) dat Tesla spoedig de softwarefout herstelt. Tot die tijd kunnen er lange rijen elektrische auto’s bij de Superchargers worden verwacht. Daarna kunnen bij de Superchargers weer enkel Tesla’s (betaald) opladen.

 

Reageren is niet mogelijk.