Eerbetoon aan GT modellen van Ferrari: Omologata

0

Op verzoek van een klant veranderde Ferrari zijn 812 Superfast in deze Omologata. Inspiratie werd opgedaan bij de GT racewagens van het merk uit de jaren ’50 en ’60, zoals de 250 LM en de 250 GTO.

Het unieke ombouwproject nam 2 jaar in beslag; een periode waarin het designteam van Ferrari een volledig nieuwe carrosserie ontwierp. De Omologata deelt enkel de voorruit en de koplampen met de 812 Superfast die zoals gezegd als basismateriaal diende. De rest is speciaal voor deze unieke Ferrari ontwikkeld.


De Ferrari Omologata is Rosso Magma van kleir en draagt het nummer 7 op de flanken. De voorzijde is opvallend slank en sierlijk, maar de achterzijde schudt agressief met zijn gespierde heupen. Dubbele achterlichten ontbreken. In plaats hiervan monteerde Ferrari enkele, diepliggende ronde units. De subtiel in de carrosserie geïntegreerde spoiler genereert extra neerwaartse druk. Grootste aandachtstrekkers zijn echter de ouderwetse lamellen op de achterklep. De grille van de Ferrari Omologata is nu ovaal van vorm en de neus loopt scherper toe.

Alle carrosseriepanelen zijn van aluminium vervaardigd en niet van koolstofvezel zoals tegenwoordig gebruikelijk is. Er is gekozen voor deze metaalsoort omdat dit materiaal ook voor eerdere GT modellen van Ferrari is gebruikt. De klant wilde klaarblijkelijk een zo historisch verantwoord mogelijke sportwagen. Wel is er koolstofvezel toegepast voor sierdelen aan de buitenkant, zoals de front splitter, de zij schorten en de diffusor.

Ook het in zwart gehulde interieur bulkt van de knipogen naar het rijke verleden van Ferrari. De met 4-punts gordels uitgeruste sportstoelen zijn bekleed met leder en jeans, terwijl de metalen onderdelen op het dashboard, het sportstuur en de middenconsole een hoog nostalgisch gehalte hebben door een visuele link te slaan naar de GT racewagens uit de jaren vijftig en zestig. In het interieur is koolstofvezel rijkelijk toegepast.

Technisch veranderde er niet of nauwelijks wat. En daar was ook geen aanleiding voor, want de Ferrari 812 Superfast is een van de leukst sturende supersportwagens van dit moment. In de lange neuspartij schuilt een atmosferische, liefst 800 pk (bij 8.500 toeren) en 718 Nm sterke 6.496 cc grote V12 motor. En die maakt ook de Omologata ‘super fast’: accelereren naar 100 km/u neemt 2,9 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt meer dan 340 km/u. De inlaatgeometrie van de 812 Superfast is variabel, net als bij Formule 1 auto’s. Een transmissie met dubbele koppeling brengt het vermogen naar de achterwielen.

Wie de koper is, maakt Ferrari niet bekend. Wel is duidelijk dat hij er meerdere miljoenen euro’s voor heeft moeten betalen. Maar dan weet je 100 procent zeker dat er niemand anders is met exact dezelfde auto. De sportwagenfabrikant meldt dat Fabio Manzoni de leiding over het design had. De Omologata is de tiende ‘front engined V12 one-off’ van Ferrari sinds de P540 Superfast Aperta uit 2009.

Reageren is niet mogelijk.