Elektrische Range Rover komt later

0

Jaguar Land Rover heeft bekendgemaakt dat de marktintroductie van de elektrische Range Rover vertraagd is. Oorzaak zijn de sterk gedaalde bedrijfsinkomsten tijdens de corona pandemie. Jaguar Land Rover heeft daardoor haar investeringen moeten terugschroeven.

In plaats van september zal de elektrische Range Rover nu in november worden voorgesteld. Ook het debuut van de nieuwe Jaguar XJ, die gebruik maakt van dezelfde techniek en eveneens zal worden gebaseerd op het zogeheten MLA platform, is vertraagd. Beide modellen gaan in de Castle Bromwich fabriek gebouwd worden. Jaguar Land Rover is momenteel bezig met aanpassing van deze productiefaciliteit. Daarmee is meer geld gemoeid dan aanvankelijk werd begroot, reden voor Adrian Mardell, de Chief Financial Officer van het bedrijf, om op de rem te trappen. De nieuwe Range Rover en Range Rover Sport zijn niet getroffen door het lagere investeringstempo. Ook de Defender 90 is ‘veilig’. Jaguar Land Rover had aanvankelijk 4,5 miljard euro vrijgemaakt voor toekomstige nieuwe modellen, maar dat bedrag heeft Mardell met een kwart teruggeschroefd.

Over de elektrische Range Rover is nog maar weinig bekend, alleen lijkt het een zekerheid te zijn dat het model lager wordt dan de Velar. In verband met de noodzaak tot bezuinigingen kan het zijn dat Jaguar Land Rover minder varianten zal introduceren dan gepland. Het MLA platform wordt in de toekomst de enige architectuur waarop het merkenduo in de toekomst haar modellen zal baseren. Mardell (foto) denkt dat er dan met een jaarverkoop van 480.000 à 500.000 auto’s leuk geld kan worden verdiend. Voordat het corona virus toesloeg, trokken Jaguar en Land Rover samen afgerond 550.000 klanten op jaarbasis.

Mocht de mondiale economie zich volledig herstellen en de verkoop stijgen richting de 600.000 auto’s, dan zal het Britse merken duo (weer) zeer winstgevend zijn. Volgens Mardell is daarbij een sleutelrol weggelegd voor de Defender. Die wordt door hem omschreven als een ‘game changer’. Hij kondigt aan dat er nieuwe versies van de terreinwagen in de pijplijn zitten en dat de modelreeks op jaarbasis 100.000 verkopen moet kunnen genereren.

Reageren is niet mogelijk.