Europese autoverkopen augustus: Skoda rukt op

0

De verkoop van nieuwe auto’s is in augustus in Europa duidelijk teruggezakt ten opzichte van het niveau in juli. Ook vergeleken met vorig jaar kwam het aantal registraties lager uit, al mag dat geen verrassing heten.

In augustus zijn er in Europa 884.394 nieuwe auto’s op kenteken gezet, zo blijkt uit cijfers van de Europese autofabrikantenassociatie ACEA. Dat betekent een afname van 17,6 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, toen er 1.073.920 registraties waren.. Het is een opvallende terugval na een tamelijk goede juli maand. Toen werd er slechts een min van 5,7 procent opgetekend in vergelijking met dezelfde maand van 2019. Hoewel augustus traditioneel een matige verkoopmaand is, lijkt de terugval op de Europese markt te duiden op een stokkend economisch herstel. Gegeven het feit dat veel landen de status ‘code oranje’ hebben, is dat niet echt verwonderlijk. Toch is de verkoopterugval in augustus lang niet zo groot als in de maanden maart (- 55,1 procent), april (- 76,3 procent), mei (- 52,3 procent) en juni (- 22,3 procent). Op jaarbasis (januari t/m augustus) bedraagt de verkoopachterstand ten opzichte van dezelfde periode van 2019 nu 32,9 procent. De registratieteller staat op 7.267.631 eenheden versus 10.831.855 eenheden vorig jaar.

Ook in Nederland was augustus een opvallend slechte maand. Waar in juli nog een toename van 4 procent van de verkopen werd genoteerd, ging de afzet van nieuwe auto’s in augustus hard (- 21,5 procent) achteruit ten opzichte van augustus vorig jaar. De registratieteller bleef steken op 26.461 exemplaren. Europese landen die in augustus geconfronteerd werden met een grotere autoverkoop dip waren België, Bulgarije, Estland, Griekenland, Hongarije, IJsland, Kroatië, Letland, Oostenrijk, Polen, Roemenië, Slowakije en Tsjechië. In de grote autolanden Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk viel de schade relatief mee.

MerkMA 8/20MA 1-8/20MA 1-8/19MA 8/19
Volkswagen11,0%11,3%11,3%12,0%
Mercedes-Benz6,5%6,0%5,1%5,7%+ +
Peugeot6,1%6,2%6,1%5,4%+ +
Ford5,9%5,5%6,2%5,6%o
Skoda5,7%5,5%4,8%5,4%+ +
BMW5,7%5,6%4,8%4,3%+ +
Renault5,6%6,9%6,7%5,6%+
Toyota5,5%5,4%4,4%4,7%+ +
Audi4,9%5,1%5,0%5,6%o
Hyundai4,2%3,6%3,4%3,8%+ +
Kia4,1%3,6%3,0%2,8%+ +
Fiat3,9%4,1%4,8%3,3%o
Dacia3,9%3,4%3,8%4,4%– –
Opel/Vauxhall3,8%4,0%5,5%4,9%– –
Citroën3,8%3,9%4,2%3,6%o
Seat3,3%3,3%3,4%4,0%– –
Nissan2,2%2,4%3,4%2,2%
Volvo1,9%2,3%1,9%1,6%+ +
Mini1,4%1,4%1,2%1,1%+ +
Jeep1,2%1,0%1,1%1,2%
Mazda1,2%1,2%1,5%1,4%– –
Mitsubishi0,8%1,0%1,0%1,1%
Honda0,7%0,7%0,8%0,7%
Land Rover0,6%0,9%0,9%0,6%o
Porsche0,6%0,6%0,4%0,6%+
Alfa Romeo0,3%0,3%0,3%0,3%o
Lexus0,3%0,4%0,3%0,3%+
DS0,3%0,4%0,3%0,3%+
Jaguar0,3%0,4%0,5%0,3%
Lancia0,3%0,3%0,3%0,2%+
Smart0,2%0,2%0,6%1,1%– –
VW luxelabels0,0%0,0%0,0%0,0%o
Lada0,0%0,0%0,0%0,1%
Maserati0,0%0,1%0,1%0,0%o

Op concernniveau moesten de Volkswagen Groep, PSA, de Renault Groep (de 3 grootste spelers op de Europese automarkt) allemaal relatief veel inleveren. Winst qua marktaandeel was er voor de BMW Groep, de Hyundai Motor Group (inclusief Kia), Toyota (inclusief Lexus) en Fiat Chrysler Automobiles (de hybride uitvoeringen van de 500 en de Panda geven, hoewel mild van karakter, de verkopen een duw in de rug). Daimler wist haar marktaandeel stabiel te houden, hetgeen desalniettemin frustrerend moet zijn aangezien de terreinwinst van Mercedes volledig teniet werd gedaan door de verkruimelende verkopen van Smart. Bij Jaguar Land Rover deed zich geen verandering voor. Ford en Volvo wisten een grotere Europese taartpunt te bemachtigen. Bij Nissan en Honda was er qua marktaandeel winst noch verlies. De landgenoten Mazda en Mitsubishi moesten daarentegen wel terrein prijsgeven.

BMW, Mini en Kia wisten in augustus meer auto’s te verkopen dan in dezelfde maand van 2019. Op jaarbasis staat iedereen evenwel in het rood. Automerken die de verkoopschade tot nu toe beperkt weten te houden tot minder dan 30 procent, zijn BMW, DS, Mini, Kia, Lexus, Mercedes, Porsche, Skoda, Toyota, Volvo en de luxe divisie van de Volkswagen Groep. Dit betekent dat de Tsjechische dochter van het in Wolfsburg gevestigde autobedrijf haar achterstand op het hoofdlabel aan het inlopen is. Bij Volkswagen wordt men daar een beetje kriebelig van. Bij de Hyundai Motor Group wist ‘dochter’ Kia dit jaar tot nu toe meer auto’s te slijten dan ‘moeder’ Hyundai, maar in augustus waren de rollen omgedraaid.

Van de grootste spelers op de Europese automarkt worden de PSA Groep en Fiat Chrysler Automobiles op jaarbasis met respectievelijk 39,6 en 38,6 procent verkoopkrimp het hardst geraakt. Vooral Opel / Vauxhall heeft het zwaar, met een verkoopdaling van 51,0 procent. Lada leverde nog iets meer in, namelijk 52,7 procent, maar daarmee wil het merk met het bliksemlogo vast niet geassocieerd worden. De allergrootste daling deed zich echter voor bij Smart, dat in de eerste 8 maanden van dit jaar 84,2 procent minder auto’s aan de man wist te brengen dan in dezelfde periode van 2019.

Reageren is niet mogelijk.