Prijs vergelijking vernieuwde Range Rover Velar

0

Land Rover heeft de Range Rover Velar (nog) aantrekkelijker gemaakt door nieuwe motoren in de prijslijst te zetten. Voor het komende modeljaar heeft de SUV ook in andere opzichten een technische update ondergaan. Visueel is er evenwel geen sprake van een facelift.

Het belangrijkste nieuws is de komst van de P400e uitvoering. Zijn reeds van de Jaguar F-Pace en de Land Rover Defender bekende aandrijflijn combineert een 2,0 liter Ingenium 4 cilinder turbobenzine van 300 pk met een 143 pk sterke elektromotor. De stroom is afkomstig van een 17,1 kWh lithium/ion accupakket, die onder de bagageruimte zit weggestopt. In totaal is deze aandrijflijn goed voor 404 pk en 640 Nm. De Velar P400e accelereert in 5,4 seconden naar 100 km/u.

De Range Rover Velar P400e heeft 3 rij modi: EV, Hybrid en Save. In de eerste modus (Electric Vehicle) drijft uitsluitend de elektromotor de auto aan. De Hybrid stand is de standaardinstelling. Dan werken beide typen motoren met elkaar samen. Het systeem past de werking van de aandrijflijn automatisch aan de rij omstandigheden en de resterende acculading aan. De functie Predictive Energy Optimization (PEO) integreert op slimme wijze route en GPS locatiegegevens om de efficiency en het comfort tijdens de rit te maximaliseren. Tot slot is er de Save modus. In deze stand wordt prioriteit gegeven aan de verbrandingsmotor om de acculading te sparen voor inzet later tijdens de reis, bijvoorbeeld bij het binnenrijden van een stedelijk gebied. Het benzineverbruik (gemeten volgens de WLTP norm) is 2,2 liter per 100 km. Volgens Land Rover kan men 53 kilometer op enkel de elektromotor afleggen. Daarnaast kan de stekker hybride versie door 50 centimeter diep water rijden. De efficiënte stekker hybride P400e uitvoering gaat voor Nederland de belangrijkste versie worden. Omdat de CO2 uitstoot met 50 gram per km relatief gezien heel erg meevalt, is de BPM laag. Met Fast Charging (32 kW gelijkstroom) is de accu in een half uur tijd weer voor 80 procent opgeladen. Stel dat jij thuis een Wallbox met een capaciteit van 7 kW hebt, dan kan dat in 1 uur en 40 minuten.


Voor diegenen die (perse) geen stekker hybride Velar willen, zijn er gelukkig ook andere nieuwe aandrijfopties. Het gaat daarbij om een tweetal 3,0 liter grote 6 cilinder lijn motoren. De P400 benzinevariant levert 400 pk en 550 Nm. De D300 diesel uitvoering produceert 300 pk en 650 Nm. Beiden hebben vierwielaandrijving én luchtvering standaard. De P400 versie is voorzien van een elektrische compressor, ‘twin-scroll’ turbotechniek en Continuous Variable Valve Lift (CVVL) voor meer efficiency en betere prestaties. Hij sprint in 5,5 tellen naar 100 km/u. De D300 dieseluitvoering heeft hier 6,5 seconden voor nodig. Het gemiddelde verbruik van deze Velar komt uit op 7,4 liter per 100 km. Dat betekent een CO2-uitstoot van 196 gram/km. Dankzij sequentiële turbo’s en nabehandeling van uitlaatgassen is de Velar D300 voorzien een van ’s werelds toonaangevende dieselmotoren. Niet voor niets voldoet deze krachtbron al aan de emissienormen Real Driving Emissions Step 2 (RDE2) en Euro 6d-Final.

Land Rover introduceert ook een nieuwe editie van de 4 cilinder Ingenium dieselmotor in de Range Rover Velar. Deze biedt meer power, minder CO2-uitstoot en een lager verbruik. De zogeheten D200 uitvoering is goed voor 204 pk en heeft een CO2 uitstoot van 168 gram/km, met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,3 liter per 100 km. Aan koppel is er tussen de 1.750 en 2.500 toeren maximaal 430 Nm beschikbaar. Er is ook een P250 benzine-uitvoering met 4 cilinders. Die is goed voor 250 pk en 365 Nm (bij 1.300 tot 4.500 toeren). Een 8-traps automaat en AWD techniek is op beide 4 cilinder motorversies standaard. Alle motoren zijn nu voorzien van 48 Volt mild hybride ondersteuning voor een lager verbruik en gunstigere emissies. Land Rover past deze geavanceerde Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV) techniek in de vorm van een Belt integrated Starter Generator (BiSG). Die kan de kinetische energie die anders verloren gaat, terugwinnen tijdens het remmen en bij ‘gas los’. De energie wordt opgeslagen in een aparte 48 Volt lithium/ion accu die onder de vloer van de bagageruimte is geplaatst. Deze batterij levert energie voor de elektromotor als die de verbrandingsmotor ondersteunt bij het accelereren. Ook zorgt hij er voor dat het stop/start systeem van de Range Rover Velar sneller en verfijnder werkt.

Het interieur van de Velar onderging meer wijzigingen dan de buitenkant. Direct zichtbaar is het nieuwe stuurwiel en de gewijzigde keuzehendel voor de automaat. De draaiknop die eerder op de middenconsole zat, is nu geschiedenis. Een andere grote wijziging in het interieur van de Velar betreft het materiaalgebruik. Land Rover levert voortaan namelijk ook een nieuwe soort stof, dat voor 30 procent uit wol bestaat, als alternatief voor lederen bekleding. Het voordeel daarvan is volgens Land Rover dat het materiaal altijd een prettige temperatuur heeft. Is het koud, dan voelt het lekker warm aan. Is het warm, dan wordt het niet plakkerig en blijft de bekleding relatief koel. Verder beschikt de Velar voortaan over Cabin Air Ionisation: een luchtfilter dat werkt met Nano technologie en daardoor kleine deeltjes en allergenen buiten de deur houdt, zo claimt Land Rover. Andere comfortverhogende toevoegingen zijn de 3D Surround Camera en Active Road Noise Cancellation. Met de camera kan de bestuurder via het scherm rondom de auto kijken en met ‘ClearSight Ground View’ een virtueel zicht onder de motorkap krijgen. Dat is handig voor wanneer er in ruw terrein gereden wordt. Met Active Road Noise Cancellation wordt via tegengestelde geluidsgolven het rol geluid grotendeels weg gefilterd, waardoor er volgens Land Rover in het interieur van de vernieuwde Velar sprake is van een geluidsreductie van 4 dB.


Land Rover introduceert ook nieuwe Pivi infomediasystemen. Die bieden de bestuurder volgens de fabrikant nog meer digitaal gebruiksgemak. De schermen hebben een hogere resolutie dan voorheen en daarnaast is de menustructuur grondig herzien. Het 12,3 inch Interactive Driver Display is daarbij volledig naar eigen wens in te delen. Het systeem is bovendien zelf lerend, waardoor het bepaalde routines kan herkennen en daarop kan anticiperen. Uiteraard zijn Apple CarPlay en Android Auto eveneens aanwezig. Daarnaast is Spotify direct geïntegreerd in het infomedia menu. Het systeem zou een stuk sneller moeten draaien, waardoor de installatie volgens Land Rover sneller opstart en beter reageert op input. De bestuurder kan via de Remote App op de smartphone informatie over de auto raadplegen of met een druk op de knop het interieur alvast voorverwarmen. Dit soort systemen zijn op zich niet nieuw, maar het is prettig om te weten dat de Velar er tegenwoordig ook over beschikt.

De vernieuwde Range Rover Velar is gebaseerd op de geavanceerde Electronic Vehicle Architecture (EVA 2.0). Die ondersteunt een breed gamma nieuwe technologieën om ervoor te zorgen dat de auto altijd met internet verbonden is en te allen tijde geheel up-to-date blijft. Wijzigingen worden namelijk automatisch ‘via de lucht’ doorgevoerd. De nieuwe Range Rover Velar is per direct te bestellen.

Land RoverFordMercedesVolvo
RR VelarExplorerGLC CoupéXC60
P400ePHEV ST-Line300e Premium+T8 Plug-in R-Design
75.928 euro77.910 euro74.366 euro72.495 euro
Land RoverBMWJaguarLand Rover
RR VelarX4F-PaceRR Evoque
D200xDrive30dD200 SD200 SE
78.224 euro79.915 euro78.820 euro77.385 euro

De prijzen beginnen bij 75.928 euro voor de efficiënte P400e Plug-in Hybrid. De D200 uitvoering is verkrijgbaar vanaf 78.224 euro. De 575 pk sterke SVAutobiography versie met V8 motor heeft in het kader van de update het veld moeten ruimen.

Land Rover presenteerde de Range Rover Velar in 2017. De SUV werd toen tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport in gepositioneerd, waarbij zijn prijs dichter tegen die van de laatste aanschurkte. Veel van zijn techniek deelt de Velar met de Jaguar F-Pace die onlangs eveneens werd vernieuwd. Land Rover biedt de bijgepunte editie aan in 2 nieuwe carrosserie kleuren: Hakuba Silver en Portofino Blue. Daarnaast zijn er 2 verse velg designs verkrijgbaar in de formaten 19 en 21 inch. Land Rover meldt dat er nu meer personalisatie mogelijkheden zijn voor de Velar. Een nieuwe uitvoering is de Edition. Die is gebaseerd op de R-Dynamic SE versie. De Velar Edition heeft als extra’s een panoramadak dat in het zwart is uitgevoerd plus bijpassende 20 inch wielen.

Reageren is niet mogelijk.