Renault plaagt met elektrische SUV

0

Hoewel Renault een pionier is geweest op het gebied van elektrische mobiliteit, werd het na de Zoé (plus de Fluence Z.E, de Kangoo Z.E. en de Twizy) nogal stil. Dit betekent dat diverse concurrenten, die pas later het toekomstpotentieel van volledig emissievrije auto’s zagen, inmiddels de orderboeken voor een SUV zonder verbrandingsmotor geopend hebben. Maar die ‘vergissing’ wordt door Renault binnenkort rechtgezet.

Ongetwijfeld ter compensatie van de geannuleerde autosalon van Parijs organiseert Renault van 15 tot 26 oktober haar eigen digitale evenement eWays. “10 dagen lang zal Renault de toekomst verkennen van mobiliteit, steden en technologie met experts, partners en burgers, om zo een discussie over elektrische mobiliteit op te starten”, zo kondigt de Franse autofabrikant aan. Om het publiek naar het digitale evenement te lokken, belooft Renault aldaar een elektrische wereldpremière te onthullen. Het betreft de presentatie van een conceptversie van een toekomstige elektrische SUV. Die zal worden gebaseerd op het nieuwe, modulaire platform CMF-EV. Dat is specifiek voor elektrische modellen ontwikkeld en beleefde eerder dit jaar zijn debuut onder zijn neef Nissan Ariya.

Van die elektrische SUV, die dus in prototype vorm op 15 oktober debuteert, heeft Renault deze plaagafbeelding verspreid. Op de foto is alleen een stukje koplamp en grille te zien. Over het formaat valt dus nog niet veel te zeggen. Wordt de SUV even groot als de Nissan Ariya, dan kunnen wij rekenen op een circa 4,6 meter lange elektrische Renault die leverbaar wordt met voorwielaandrijving óf vierwielaandrijving (respectievelijk 1 of 2 elektromotoren), een vermogen dat varieert van 218 pk tot 306 pk en een accupakket met een capaciteit van 63 kWh of 87 kWh. Afhankelijk van de gekozen versie zal de elektrische SUV van Renault 360 tot 500 km ver kunnen komen met een volle accu (gemeten volgens de WLTP norm). Een CCS aansluiting voor snel laden wordt standaard. De 87 kWh variant zal daarnaast worden geleverd met een 3-fasen aansluiting. Daarmee kan thuis sneller worden bijgeladen.

Maar …. het kan ook zijn dat Renault prioriteit geeft aan een elektrische SUV voor het B segment. Een klasse kleiner dus dan de Nissan Ariya. In de Franse pers valt te vernemen dat Renault inderdaad de voorkeur geeft aan een kleiner model (de C segment SUV zou een jaar later volgen). Voor het CMF-EV platform maakt dat niet uit, want dat is modulair. Het ligt voor de hand dat de elektrische SUV voor het B segment heel andere specificaties krijgt dan in bovenstaande alinea zijn opgesomd. Voor beide modellen geldt echter dat hun design gebaseerd zal worden op de Morphoz conceptstudie die vorig jaar werd getoond. Dat showmodel (zie tweede afbeelding) stond ook op het CMF-EV platform.

Reageren is niet mogelijk.