Stekker hybride auto’s zijn veel meer vervuilend dan beloofd

0

Transport&Environment is een organisatie die zich onder meer tot doel heeft gesteld om elke vorm van bedrog door de Europese auto-industrie aan de kaak te stellen. De vereniging heeft in het verleden al meermaals met metingen in praktijksituaties aangetoond dat zelfs Euro6 dieselmodellen nog steeds veel schadelijker zijn voor mens en milieu dan fabrikanten zelf beweren. Nu heeft Transport&Environment een ander doelwit in het vizier: stekker hybride auto’s.

De PHEV of Plug-in hybride wordt in Europa aangeprezen met een CO2-uitstoot van gemiddeld 44 gram/km, maar in werkelijkheid ligt de emissiewaarde meer dan 2,5 keer hoger, namelijk 117 gram/km, zo heeft Transport&Environment gemeten. Dat blijkt trouwens ook keer op keer wanneer Autointernationaal.nl een testrecensie van een stekker hybride model publiceert. De verklaring daarvoor is eenvoudig: een PHEV of plug-in hybride model realiseert de gemeten, extreem lage CO2 uitstoot tijdens een testcyclus die te kort is om de batterij snel uit te putten. Zolang de auto’s elektrisch kunnen rijden, stoten ze niets uit. Maar in het dagelijkse leven rijden mensen grotere afstanden voor ze weer kunnen (of willen) opladen, waardoor de verbrandingsmotor vaak moet worden ingezet en het verbruik dus veel hoger is dan in de folder staat.

Transport&Environment berekende dat de gemiddelde stekker hybride auto op die manier over zijn hele levenscyclus 28 ton CO2 uitstoot, wat nauwelijks minder is dan een gewone, niet oplaadbare hybride als de Toyota Prius (33 ton). Ter vergelijking: een personenwagen met benzinemotor heeft een emissiewaarde van 39 tonen een dieselmodel stoot tijdens zijn hele leven voor 41 ton aan CO2 uit. Een van de redenen waarom Transport&Environment zo fulmineert tegen het veel hogere reële verbruik van stekker hybride auto’s is dat deze modellen in veel landen (waaronder Nederland) kunnen rekenen op een fiscaal vriendelijke behandeling (half tarief wegenbelasting). In andere landen, waardoor onder Duitsland en Frankrijk (naties met een sterke autolobby …) zijn er nog veel sterkere stimuli om de verkoopcijfers op te schroeven. In Nederland gebeurde dat in het verleden ook in de vorm van een lagere bijtelling voor zakelijk rijders. Het idee was om hiermee vervoer klimaatvriendelijker te maken. Maar door de verkoop van stekker hybride modellen te stimuleren, bereiken overheden een averechts effect en gaan kostbare middelen verloren. Nederland is gelukkig ten halve gekeerd. Hetzelfde geldt voor Groot-Brittannië, waar men ook wakker is geworden voor wat betreft het emissiebedrog door stekker hybride auto’s. Maar in Frankrijk en Duitsland speelt de overheid onder druk van de autolobby nog steeds voor Sinterklaas.

Benzine- en diesel- auto’s zijn volgens Transport&Environment goed voor gemiddeld 164 en 167 gram CO2 uitstoot per kilometer. Je zou dus kunnen zeggen dat met 117 gram stekker hybride modellen het desondanks een stuk beter doen dan traditioneel aangedreven personenwagens, maar daar nemen de milieuridders geen genoegen mee. Rob van Tilburg, directeur Programma’s van Natuur & Milieu (een aan Transport&Environment gelieerde organisatie), licht de kritiek toe: “Met plug-in hybrides worden consumenten op het verkeerde been gezet: Ze lijken misschien een veel milieuvriendelijkere keuze, maar valse claims van lagere emissies zijn een truc van autofabrikanten om SUV’s en benzine- en dieselmotoren te blijven produceren, de Europese CO2 normen die sinds dit jaar gelden te omzeilen en miljarden euro’s aan boetes te voorkomen. Door het bestaan van deze tussenvorm wordt de noodzakelijke transitie naar echt duurzaam en volledig elektrisch wegtransport alleen maar vertraagd. Mensen die een ‘groene stap’ maken door de aanschaf van een plug-in hybride maken namelijk lang niet de winst die ze zouden willen, en de aanschaf van een volledig elektrische auto komt er vaak mee op de lange baan”.

Stekker hybride modellen zijn er in diverse soorten en maten. Aanvankelijk werd de prijs ondergrens gevormd door de Mitsubishi Outlander PHEV, maar nu duiken merken als Hyundai, Kia, Renault en Skoda daar duidelijk onder. Dat maakt het verleidelijker om een dergelijke auto aan te schaffen. Maar bedenk dat 2 soorten techniek ook een 2 keer zo hoge kans op motorische storingen kan betekenen. Verder wijst niets er op dat stekker hybride modellen straks uitgezonderd worden van een rij verbod in binnensteden. In die zin zijn zij na 2030 dus net zo ‘waardeloos’ als auto’s met een dikke dieselmotor.

Reageren is niet mogelijk.