Tesla is met spoed op zoek naar personeel

0

Tesla start liever nog vandaag dan morgen met de bouw van auto’s in haar nieuwe fabriek nabij Berlijn. Hoewel er een groot aantal robots geïnstalleerd zal worden, is mankracht natuurlijk onontbeerlijk. Daarom wil Tesla met de grootste spoed duizenden werknemers aannemen zodat de productie eind volgend jaar van start kan gaan. Er zijn minimaal 12.000 werknemers nodig want het plan is om in Duitsland op jaarbasis 500.000 auto’s te gaan bouwen.

Voor de eerste 6.000 werknemers zijn nu de taakomschrijvingen opgesteld en is de werving in volle gang. Dat gebeurt via het arbeidsbureau in Frankfurt a/d Oder, maar Tesla wil nu ook speciale zogeheten ‘recruiters high volume’ aanstellen om de sollicitatieprocedure te versnellen. Zij moeten min of meer in staat zijn in één oogopslag te beoordelen of een kandidaat geschikt is. “De recruiters high volume moeten de mouwen opstropen om de zaken snel af te kunnen handelen”,zo valt in de betreffende wervingsadvertentie te lezen. Tesla stelt dat zij “het succesverhaal van het concern mede vorm kunnen geven”. De Duitse fabriek is daarbij de volgende stap want op die manier zullen auto’s als de Model 3 in het wegverkeer van Europa nog minder weg te denken zijn. De gigafactory in Berlijn moet als uitvalsbasis gaan dienen, maar volgens Tesla zijn haar toekomstige medewerkers de belangrijkste pijler onder verdere groei. “Hun passie, motivatie en prestatiegerichtheid garanderen dat wij ons doel kunnen bereiken”.’

Vooralsnog is de machtige vakbond IG Metall sceptisch. Die stelt dat Tesla haar Duitse fabriek niet moet werken met werknemers uit Polen die genoegen nemen met een lagere beloning. IG Metall vreest dat Tesla gebruik gaat maken van een zogeheten Europese Onderneming, ook bekend als een SE, waarbij werknemers minder rechten hebben dan de Duitse wet voorschrijft . “Wij zullen kritisch volgen of Musk de lonen volgens de CAO norm wil betalen of de personeelszaken op zijn eigen houtje wil proberen te doen”, aldus een woordvoerder van de vakbond.

Bij het produceren van 500.000 auto’s in de fabriek nabij Berlijn, vervullen niet alleen de werknemers een belangrijke rol, maar ook de beschikbaarheid van batterijen. Tesla topman Elon Musk sluit niet uit dat in 2022 daar een tekort aan kan ontstaan. Momenteel worden batterijcomponenten ingekocht bij onder andere Panasonic en LG, maar verschillende deskundigen hebben al laten weten dat die toeleveranciers de autoproductie van Tesla mogelijk niet bij kunnen benen. Musk bevestigt dat hij na 2022 een tekort verwacht. “Onze leveranciers draaien op maximale snelheid, maar wij denken dat een tekort in 2022 onvermijdelijk zal zijn als wij zelf geen actie ondernemen”.

Tesla zal, als er daadwerkelijk een tekort aan batterijen optreedt, mogelijk de productiestart van de Semi, Cybertruck en Roadster moeten uitstellen. Om dat doemscenario te vermijden, wil Musk een nieuwe accutechniek gaan ontwikkelen waardoor hij niet afhankelijk meer is van externe leveranciers. Afgelopen juni meldde de Tesla topman nog dat het tijd was om de Semi, een elektrische vrachtwagen, te gaan bouwen. De Cybertruck, een pick-up, volgt daarna. Die zou eind volgend jaar het levenslicht moeten zien. Maar de kans is dus groot dat de introductie van deze 2 langverwachte modellen, samen met die van de extreme Roadster, nog een keer moet worden uitgesteld.

Met het oog op de nieuwe accutechniek wil Tesla zijn eigen lithium gaan delven in plaats van het extern in te kopen. Lithium is een controversieel maar essentieel element van de batterijen voor elektrische auto’s omdat een groot deel van de wereldwijde voorraad zich in Bolivia bevindt, waar bij de ontginning ervan veel ecologische schade optreedt. Tesla heeft zijn lithium daarom nooit in Bolivia willen inkopen en laat het in plaats hiervan vanuit Australië verschepen. De autofabrikant heeft echter nu een terrein van 4.000 hectare gekocht in de Amerikaanse staat Nevada, waar het zijn eigen lithium zal kunnen ontginnen.

Tesla wil die ontginning bovendien op een andere, veel minder milieubelastende manier gaan doen dan tot nu toe gebruikelijk is. “Wij hebben ontdekt dat wij met gewoon tafelzout, sodium chloride genaamd, het lithium van het erts kunnen scheiden. Voor zover ik weet heeft niemand dat ooit eerder gedaan”, aldus Musk. “Wij scheppen een hoop aarde uit de grond, halen het lithium er uit en stoppen de rest van de aarde weer terug. Het terrein zal er nadien nagenoeg hetzelfde uitzien als ervoor”. Het winning proces is niet alleen weinig vervuilend, het zou ook nog eens 33 procent goedkoper zijn. En Tesla’s batterijfabriek bevindt zich al in de staat Nevada, dus ook de logistiek is een stuk minder complex.

 

Reageren is niet mogelijk.