Volkswagen Groep moet veranderen om relevant te blijven

0

Volkswagen moet veranderen om relevant te blijven in het huidige tijdperk van elektrische voertuigen met en digitale techniek. Daartoe zal het bedrijf voor het einde van het jaar “belangrijke stappen” nemen, zo kondigt, topman Herbert Diess aan.

“Wij moeten veranderen. Van een verzameling waardevolle merken en fascinerende modellen met een verbrandingsmotor die klanten in vervoering brengen dankzij uitmuntende techniek, dient de Volkswagen Groep een digitaal bedrijf te worden dat wereldwijd op betrouwbare wijze miljoenen mobiliteitsdiensten aanbiedt”, zo vertelde Diess aan de aandeelhouders tijdens de virtuele algemene vergadering van het bedrijf.

“Voertuigen moeten in contact blijven met klanten en wekelijks of zelfs dagelijks nieuwe diensten en comfortfuncties aanbieden”, zo zei de topman. “Wij zullen verdere belangrijke stappen zetten om de koers hiervoor uit te zetten in de rest van 2020”, aldus Diess. Hooggeplaatste managers laten weten dat de Volkswagen Groep momenteel aan het bekijken is welke rol de high performance merken Lamborghini, Bugatti, Bentley en Ducati nog kunnen spelen aangezien het bedrijf zich steeds meer richt op elektrische, digitale en autonome voertuigen.

Volkswagen, dat ook eigenaar is van Audi, Porsche, Seat en Skoda, onderzoekt of het de middelen heeft om de ontwikkeling van elektrische platforms voor bovengenoemde kleinere merken te versnellen, terwijl het miljarden investeert om zijn meer gangbare, in grotere aantallen geproduceerde, auto’s te transformeren. Frank Witter, de Chief Financial Officer van het bedrijf, zei in antwoord op een vraag of er een verkoop van Lamborghini gepland staat, dat Volkswagen geen commentaar geeft op speculaties over mogelijke desinvesteringen. Maar is het het een teken aan de wand dat de chef van het Italiaanse sportwagen fabrikant, Stefano Domenicali, deze week zijn vertrek aankondigde om een ​​nieuwe baan aan te nemen als president van de Formule 1?

Op de vraag of Ducati, die bekend staat om het maken van luidruchtige motoren met verbrandingsmotor, een elektrische toekomst heeft, zei Markus Duesmann, die toezicht houdt op onderzoek en ontwikkeling bij de Volkswagen Groep: “Het zal niet lang duren voordat we een elektrische Ducati zien”. Maar of dit dochter merk, een middelgroot premium motor fabrikant, een elektrische variant daadwerkelijk gaat aanbieden, hangt er van af of die motorfiets een rij bereik kan bieden dat vergelijkbaar is met exemplaren met een verbrandingsmotor, aldus Duesmann (op onderstaande foto naast de Audi e-Tron). “Er worden vorderingen gemaakt op het gebied van batterij technologie die dit mogelijk zouden kunnen maken”, zo voegde hij er aan toe.

De Volkswagen Groep is momenteel bezig met een brede zoektocht naar meer schaalvoordelen nu de massaproductie van elektrische auto’s topprioriteit is geworden. In dit kader is het twijfelachtig of er binnen het concern nog toekomst is voor de high performance merken Lamborghini, Bugatti, Bentley en Ducati, zo erkennen (ook) diverse topmanagers. De Raad van Bestuur en de directeuren van Volkswagen zullen tijdens een bijeenkomst in november de strategie van de autofabrikant bekijken en werken aan een nieuwe ‘to do’ lijst, aangezien het bedrijf zijn beurswaarde meer dan probeert te verdubbelen tot 200 miljard euro.

De herziening zou kunnen resulteren in technologische partnerschappen voor de high performance sportwagen- en motorfiets- merken, herstructurering of andere opties tot en met een beursnotering voor aparte divisies of verkoop van bepaalde bedrijfsonderdelen, zo zeiden 2 leidinggevenden, die weigerden bij naam te worden genoemd in dit artikel. De grimmige keuze waar Volkswagen voor staat, komt nu Diess op zoek is naar nieuwe manieren om geld vrij te maken om de overstap van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijving te financieren nadat machtige vakbond leiders en de eigen ondernemingsraad voorzitter een kostenbesparingsactie in Duitsland hebben geblokkeerd.

Volgens Amerikaanse media overweegt Volkswagen om Lamborghini op eigen benen te zetten en naar de beurs te brengen. Er zou al bij bankiers en investeerders zijn gepolst of daar animo voor is. Bij een beursgang zou het Volkswagen concern overigens wel een meerderheidsbelang willen houden.Andere plannen die zijn besproken, zijn een nauwere technische samenwerking met Audi. Over de toekomst van Lamborghini wordt, net als die van Bugatti en Ducati, in november een knoop doorgehakt. Dan bespreekt het topmanagement van Volkswagen zijn plannen voor de komende 5 jaar. 

In een interview weigerde Diess commentaar te geven op de high performance merken afzonderlijk, maar hij erkende dat Volkswagen, dat ook een vrachtwagen divisie heeft, zichzelf opnieuw moet uitvinden voor het tijdperk van elektrische en autonome auto’s. “Wij kijken constant naar ons merkenportfolio. Dit geldt met name tijdens de fase van fundamentele verandering in onze branche. Gezien de marktverstoring door de elektrificatie trend moeten wij ons concentreren en onszelf afvragen wat de transformatie betekent voor de afzonderlijke bedrijfsonderdelen van de groep”, aldus Diess. “Merken moeten worden beoordeeld op basis van nieuwe eisen. Criteria zijn elektrificatie, rij bereik, digitalisering en connectiviteit van het voertuig. De manoeuvreerruimte is veranderd en elk merk moet zijn nieuwe plek vinden”, zei de topman. Naast het bouwen van de gemeenschappelijke architectuur voor elektrische voertuigen die de basis zal vormen voor veel van de grotere merken van de groep, moet Volkswagen geld vrijmaken om met internet verbonden en autonome voertuigtechnologie te ontwikkelen. Ook voor het lanceren van nieuwe vormen van mobiliteitsdiensten is geld nodig.

Vorig jaar verkocht de Volkswagen Groep 4.554 auto’s met Lamborghini embleem. De prijzen beginnen bij ongeveer 250.000 euro in Nederland en lopen op tot in de miljoenen voor speciale edities. De Volkswagen Groep verkocht 82 bolides namens Bugatti, die 7-cijferige prijskaartjes hebben, en iets meer dan 53.000 Ducati motorfietsen. De afzet van Bentley stagneert al jaren rond de 10.000 exemplaren. Sommige insiders van het bedrijf vragen zich af of het de moeite waard is om schaarse middelen te investeren in stille elektrische versies van de producten waar deze dochter merken wereldberoemd om zijn geworden. Immers, de kans is reëel dat dergelijke nieuwe varianten de fans van de ‘luidruchtige merken met een hoog octaangehalte’ niet aan zullen spreken.

In tegenstelling tot veel Amerikaanse bedrijven die meer liquide en diepere kapitaalmarkten kunnen aanboren om geld in te zamelen voor investeringen, vertrouwt Volkswagen op de kasstroom uit de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor om zijn verschuiving naar voertuigen op batterijen te financieren. “Wij zijn een groot conglomeraat en hebben te kampen met een relatief laag rendement als gevolg van hoge overhead kosten. Ook lijkt het Volkswagen concern soms de manoeuvreerbaarheid van een mammoettanker te hebben. Maar we doen er iets aan”, zei Diess, wijzend op de verkoop van het bedrijfsonderdeel Renk en de herstructurering van vrachtwagenmerk MAN.

Diess gelooft dat de beurswaardering voor het bedrijf zal stijgen zodra de markt begrijpt hoe winstgevend de elektrische voertuigen van de Volkswagen Groep kunnen zijn, maar de onderneming staat nu eerst voor een kortetermijninvestering aangezien wetgevers van de Europese Unie hebben voorgesteld om de uitstoot van CO2 tegen 2030 met 50 procent te verminderen. Hij bevestigt dat het plan is om de marktwaarde van de Volkswagen Groep tegen 2025 naar 200 miljard euro te brengen. “Dat hebben wij als ambitieuze doelstelling geformuleerd”. Diess vulde die uitspraak aan met: “Volkswagen wordt momenteel ernstig ondergewaardeerd als je kijkt naar onze technologische competentie, onze wereldwijde positionering en misschien ook als je ziet dat wij, vergeleken met de concurrentie, de beste uitgangspositie hebben op het gebied van het ontwikkelen van toekomstbestendige technologie”.

Op dit moment is Volkswagen 78 miljard euro waard, ver onder de waarde van de 187 miljard dollar van rivaal Toyota, ook al verkocht het vorig jaar meer voertuigen dan het Japanse bedrijf. Volkswagen trok toen 10,96 miljoen klanten (het hoogste aantal van alle autofabrikanten ter wereld), terwijl Toyota tweede werd met 10,74 miljoen orders. Analisten zeggen dat dai komt doordat Volkswagen meer merken heeft, minder efficiënt is en hogere kosten heeft. De Groep telde eind vorig jaar 671.205 medewerkers, oftewel ruim meer dan de 359.542 personeelsleden die Toyota aan het einde van haar laatste boekjaar had.

Bankiers vestigen hun hoop op het enthousiasme van investeerders voor bedrijven die streven naar duurzaam transport en op de steun van vakbondsleiders voor financiële transacties die Volkswagen kunnen helpen geld in te zamelen voor investeringen. “Het belangrijkste is nu om de overgang naar elektromobiliteit te managen. Dat is verreweg de grootste hefboom voor ons in deze fase”, aldus Diess. “Individuele mobiliteit zal drastisch veranderen. Elektrificatie is verantwoordelijk voor slechts 10 tot 20 procent van deze wijziging. De grote duw zal komen van de toenemende intelligentie van voertuigen”. Maar de nieuwe generatie software voor de 10 miljoen voertuigen van het bedrijf zal pas in 2023 of 2024 op de markt komen, zei de topman, waardoor het voor investeerders moeilijker wordt om het potentieel van de Volkswagen Groep nu te herkennen.

De waarde van Tesla is dit jaar gestegen tot meer dan 400 miljard dollar omdat investeerders de Amerikaanse pionier steunden om te profiteren van een revolutie in elektrische voertuigen. Hoewel analisten zeggen dat een radicale operatie nodig is om de aandelenkoers van Volkswagens te verhogen, is het winnen van de steun van de Raad van Toezicht, waar werknemers de helft van de zetels controleren, misschien wel het moeilijkste deel. “De strategie van het bedrijf is goed. Het heeft al voorzien dat er hier en daar aanpassingen zullen plaatsvinden”, aldus Hans Dieter Pötsch (rechts op de foto met Diess), voorzitter van de Raad van Commissarissen van de Volkswagen Groep, verwijzend naar enkele reeds aangekondigde desinvesteringen.

Volkswagen heeft geen plannen om Porsche of Audi op de verkooplijst te zetten, en andere plannen zullen alleen serieus worden overwogen als die banen op de lange termijn beschermen, aldus een woordvoerder van IG Metall, de grootste vakbond van Duitsland. De leider van deze bond, Jörg Hofmann, vertelt dat hij er niet fundamenteel op tegen is om divisies op de verkooplijst te zetten of af te stoten. “Wij hebben ons nooit tegen plannen van een bedrijf verzet om groei op de aandelenmarkt te financieren”, zei hij. “Maar als het doel is om een ​​bedrijf op te splitsen om een ​​hogere waardering te krijgen, of om‘ Bad Industry’ af te scheiden, dan zeggen wij ‘nee’ “, aldus Hofmann. In plaats van weg te lopen van slecht presterende activa, heeft het bedrijf de verantwoordelijkheid om te investeren in de toekomst van zijn werknemers en fabrieken, zei hij. “Ik denk dat Diess de goede weg inslaat”.

Na verschillende botsingen met Volkswagen’s machtige ondernemingsraad voorzitter Bernd Osterloh, zei Diess dat hij zijn aanpak had veranderd. “In de afgelopen 5 jaar heb ik hier veel geleerd. In Wolfsburg hebben wij onze eigen cultuur en ook bijzondere machtsstructuren. Dit vereist een zeer integratieve managementstijl. Met mijn soms confronterende aanpak heb ik mijn grenzen bereikt. Ik moet dat erkennen en mij daarom aanpassen”.

Reageren is niet mogelijk.