Voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog zijn er minder auto’s in België

0

Voor de eerste keer in 75 jaar noteert Statbel minder personenwagens op de Belgische wegen. Afgelopen augustus waren daar 5.888.589 exemplaren geregistreerd.

Dat is weliswaar een minimale daling (- 0,01 procent) in vergelijking met de 5.889.210 exemplaren die in dezelfde maand van 2019 nog geregistreerd stonden, maar deskundigen sluiten niet uit dat er sprake is van een historische trendbreuk. Eerder noteerde Statbel elk jaar een stijging van het aantal personenwagens. In het afgelopen decennium was die gemiddeld 1,27 procent groot. In België wonen in totaal 11,46 miljoen mensen (2019). De verhouding tussen auto’s en inwoners is dus ongeveer 1 op 2.

De reden voor de daling is onduidelijk. Vragen zijn er des te meer. Zijn mensen minder geneigd om een auto te kopen? Hebben Belgen de piek bereikt en gaan zij nu richting een gestage daling? Of is het slechts het effect van de corona lockdown, waardoor er een achterstand van het aantal registraties is ontstaan? Dat er in de afgelopen maanden minder auto’s konden worden ingeschreven, is een feit. Daarnaast hebben veel Belgen in deze financieel onzekere tijden de beslissing om een nieuwe personenwagen te kopen, uitgesteld. Ook gaan onze zuiderburen vaker lokaal winkelen, waardoor er minder behoefte is aan een eigen auto.

Maar deskundigen stellen dat er ook sprake is van een structurele evolutie. Steeds minder jongeren halen hun rijbewijs en diegenen die wel het Belgische equivalent van het Belgische roze pasje bemachtigen, doen dat steeds later. De deeleconomie is ook bij onze zuiderburen in opmars en dat is zichtbaar in het toenemende aantal deelautoplatformen. Ook de elektrische fiets is met zijn relatief forse actieradius een concurrent voor de auto.

Binnen het Belgische wagenpark valt overigens op dat het aandeel van diesels is de afgelopen 5 jaar gestaag is gedaald. Op 1 augustus jl. reden er bij onze zuiderburen 2.815.755 oliegestookte personenwagens rond, oftewel ruim 6 procent minder dan een jaar eerder. Elektrische auto’s profiteren nog niet echt van die daling. Het zijn vooralsnog vooral benzinemodellen die garen spinnen bij de afnemende populariteit van diesels. Hun aandeel nam afgelopen jaar met 5 procent toe. Diesels zijn nu goed voor 47,8 procent van het Belgische wagenpark. Personenwagens met een benzinemotor nemen 48,3 procent voor hun rekening. Elektrische exemplaren vertegenwoordigden op 1 augustus slechts 0,4 procent. Hybride auto’s zijn beter ingeburgerd bij onze zuiderburen. Zij hebben een aandeel van 2,6 procent in het wagenpark. Daarnaast rijden er in België ook nog bijna 15.000 personenwagens op gas rond.

 

Inschrijvingen augustus: plotselinge daling

Na de stabiele situatie van juni en juli heeft het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens in augustus in België een stevige knauw gekregen. Er was afgelopen maand namelijk sprake van een verkoopdaling van 24 procent. De terugval werd veroorzaakt doordat de zakelijke markt minder nieuwe auto’s op kenteken liet zetten. Als gevolg van de beperkende maatregelen naar aanleiding van de corona crisis wordt er meer thuis gewerkt. Er is daardoor minder behoefte aan een ‘auto van de zaak’.

Op jaarbasis (de eerste 8 maanden van 2020) is er in België sprake van een verkoopachteruitgang van 26,3 procent: de registratieteller stond op 31 augustus op 297.524 nieuwe personenwagens tegenover 402.534 stuks in dezelfde periode van 2019. Hoewel de zakelijke markt momenteel in België pas op de plaats maakt, laat BMW uitstekende cijfers optekenen. Met 3.457 inschrijvingen in augustus steeg de verkoop van dit automerk met 41,8 procent in vergelijking met dezelfde maand van 2019. BMW staat bij onze zuiderburen nu op een marktaandeel van 9,5 procent. In de Belgische hitparade van augustus bestaat de rest van de top-5 uit achtereenvolgens Peugeot (3.139), Mercedes (2.998), Volkswagen (2.987) en Renault (2.513). Op jaarbasis blijft Volkswagen evenwel de rangschikking aanvoeren met 29.535 inschrijvingen. De overige podiumplaatsen zijn na 8 maanden voor BMW en Peugeot.

 

Reageren is niet mogelijk.