Waarom wil niemand een McLaren Elva?

0

McLaren stelt de productieoplage van de Elva opnieuw naar beneden bij. Aanvankelijk zouden de Britten 399 exemplaren gaan maken van de topless versie van de Senna, maar inmiddels is men al blij als er 149 klanten gevonden kunnen worden.

De Elva is een radicale roadster op de uit koolstofvezel opgetrokken basis van de McLaren Senna en wordt aangedreven door een 815 pk sterke variant van de overbekende, dubbel geblazen 4,0 liter V8. Dankzij de zogeheten AAMS technologie, de afkorting van Active Air Management System, heeft de Elva geen voorruit nodig. Middels een speciaal 15 centimeter hoog paneel wordt de luchtstroom over het hoofd van de inzittenden geleid zodat men ook zonder helm kan rijden, al valt dat niet aan te raden. Deze slechts 1,2 ton wegende Elva heeft aan 6,7 seconden genoeg om naar 200 km/u te kunnen accelereren.

Het kan allemaal niet baten. McLaren krijgt de Elva maar niet verkocht. In april was de productieoplage al neerwaarts bijgesteld naar 249 stuks. Dat werd toen gedaan “omdat klanten vinden dat de Elva exclusiever moet worden”, al kon je er een signaal in zien dat de Elva moeilijk verkoopt. Nu schroeft McLaren de oplage van de roadster verder terug naar 149 exemplaren. Dit keer is het argument “dat het moeilijk is om aan onderdelen te komen”. Maar vermoedelijk is er meer aan de hand.

De Elva kost in Nederland 1.774.745 euro. Dat is een stevig bedrag, maar voor een supersportwagen niet onoverkomelijk. Althans niet bij het kapitaalkrachtige cliëntèle dat McLaren voor ogen heeft. Maar die verzamelaars happen niet toe. Misschien is / was de Elva inderdaad niet exclusief genoeg, want Aston Martin plant slechts 88 stuks van de vergelijkbare V12 Speedster en Ferrari bouwt niet meer dan 250 exemplaren van de SP1 en SP2 Monza. Dan klinkt een oplage van 399 eenheden voor de Elva haast als massaproductie.

De krimp van de economie, die in Groot-Brittannië veel groter is dan bij ons op het vaste land van Europa, zal ook wel een rol spelen. Dergelijke misère vergroot de onzekerheid over de inruilwaarde van auto’s die primair als beleggingsobject zijn bedoeld. Op een McLaren schrijf je nou eenmaal meer af dan op een Ferrari. Dat is een structureel probleem waarmee de modellen van de Britse sportwagenbouwer kampen. Wat ook niet helpt dat McLaren er financieel slecht voorstaat. Een faillissement wordt niet uitgesloten. En sportwagens van een fabrikant die op de fles is gegaan, zijn toch een beetje melaats. Het kan dus zijn dat de doelgroep de aanschaf van een miljoenen kostende Elva een te groot financieel avontuur vinden.

Maar volgens insiders vinden potentiële klanten de Elva gewoon niet mooi genoeg. Het retro moderne lijnenspel blijkt niet ieders kopje thee te zijn. Aan de andere kant: de McLaren Senna is evenmin een schoonheid en verkoopt wel probleemloos. Misschien is de AAMS technologie ‘over the top. En vindt de doelgroep voor de Elva alles leuk en aardig, maar willen zij wel een voorruit op hun bolide hebben. Want een supersportwagen mag best onpraktisch zijn, maar niet té onpraktisch.

Voor McLaren is de gang van zaken (of beter: het gebrek daar aan) extra vervelend, want zij heeft de centen momenteel hard nodig. De sportwagenfabrikant uit Woking verkeert zoals gezegd in financieel zwaar weer. De kans is groot dat er uiteindelijk nog minder exemplaren van de Elva gebouwd zullen worden dan de geplande 149 stuks, want er is geen garantie dat McLaren nu wel voldoende kopers voor de nieuwste loot aan de Ultimate Series stam gaat vinden.

Eigenlijk hadden de Britten beter moeten weten, Want de Speedtail had een oplage van 106 stuks. De McLaren P1 GTR, Senna GTR en Senna LM zijn nóg exclusiever, want daar zijn respectievelijk slechts 58, 75 en 24 stuks van vervaardigd. Dan is de doelstelling om 499, 249 of 149 kopers voor de Elva te vinden wel erg optimistisch.

 

Reageren is niet mogelijk.