Autoverkopen Europa: Volkswagen Groep vergroot haar voorsprong

0

De verkoop van personenauto’s in Europa is vorige maand met 1,1 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee was september de eerste maand van 2020 waarin het aantal registraties een plus liet zien.

De auto-industrie kreeg dit jaar door de corona pandemie een grote klap. Doordat de productie in fabrieken afgelopen lente tijdelijk stil lag, werden minder auto’s afgeleverd. Daarnaast sloten veel dealers als voorzorgsmaatregel de deuren, waardoor de verkoopcijfers kelderden. Zo was er in mei sprake van een halvering van de autoverkopen. Maar daarna herstelde de sector langzaamaan.

Dat er in september Europa breed een plus was de zien, verhult echter de grote verschillen per land. In Spanje en Frankrijk was er op jaarbasis sprake van een daling van de autoverkopen van respectievelijk 13,5 procent en 3 procent, terwijl in Duitsland (plus 8,4 procent) en Italië (plus 9,5 procent) meer auto’s op kenteken werden gezet. De nationale marktleiders Volkswagen respectievelijk Fiat konden daardoor goede zaken doen in eigen land. Dat werkte door in een hoger marktaandeel op Europees niveau. Met name het Franse PSA concern had het om deze reden echter moeilijk.

MerkMA 9/20MA 1-9/20MA 1-9/19MA 9/19
Volkswagen9,7%11,0%11,1%9,2%o
Mercedes-Benz6,6%6,1%5,6%6,9%o
Renault6,5%6,8%6,7%6,7%o
Ford6,1%5,6%6,1%6,6%– –
Peugeot5,9%6,2%6,1%5,7%+ +
Toyota5,6%5,5%4,7%5,1%+ +
BMW5,3%5,6%5,1%5,9%o
Skoda5,0%5,4%4,8%4,3%+ +
Audi4,7%5,0%4,8%3,4%+ +
Opel/Vauxhall4,2%4,1%5,6%6,4%– –
Fiat4,1%4,1%4,4%3,8%o
Kia4,0%3,6%3,2%3,9%+ +
Hyundai3,8%3,6%3,5%4,0%o
Citroën3,4%3,8%4,1%3,8%– –
Dacia3,4%3,4%3,7%2,9%o
Seat2,8%3,2%3,3%2,7%o
Nissan2,8%2,5%2,5%2,6%+
Volvo2,3%2,3%2,1%2,4%o
Mini1,7%1,4%1,4%2,1%
Mazda1,6%1,2%1,5%2,1%– –
Land Rover1,3%1,0%1,0%1,6%
Jeep1,1%1,0%1,1%0,9%o
Honda0,9%0,7%0,8%0,9%
Mitsubishi0,7%1,0%0,8%0,9%o
Jaguar0,5%0,4%0,5%0,7%– –
Lexus0,5%0,4%0,4%0,5%o
Porsche0,4%0,6%0,5%0,5%o
Lancia/Chrysler0,4%0,3%0,4%0,3%o
Alfa Romeo0,3%0,3%0,3%0,3%o
DS0,3%0,4%0,3%0,3%+
Smart0,2%0,2%0,7%0,4%– –

Op concernniveau wist de Volkswagen Groep haar marktaandeel uit te breiden van 20,2 procent naar 22,7 procent. Dat was niet alleen aan het hoofdmerk te danken, maar ook aan de dochters Audi en Skoda. Bij Seat was de groei minimaal, maar gelet op het feit dat in Spanje in september 13,5 procent minder auto’s werden verkocht, is het geboekte resultaat toch indrukwekkend.

De PSA Groep had het zoals gezegd moeilijk. Dat komt vooral doordat Opel veel minder klanten trekt dan in 2019, toen bijvoorbeeld de Karl en de Adam nog in het gamma zaten. Toch lijkt dit merk de bodem qua marktaandeel bereikt te hebben. Dat kan nog niet gezegd worden van Citroën. Dit merk kan momenteel, afgezien van de van Mitsubishi geleende C-Zero, geen enkel elektrisch model leveren. Gelukkig komt daar binnenkort verandering in als de ë-C4 bij de dealers arriveert.

Renault wist op concernniveau haar marktaandeel dankzij dochter Dacia uit te breiden, al komt dit doordat het budgetmerk in september 2019 een uitgesproken slechte maand had. Los van dit effect lijkt de groei er met het huidige gamma uit te zijn. De nieuwe Sandero kan voor een impuls zorgen, evenals de Spring Electric. Fiat Chrysler Automobiles wist dankzij 9,5 procent hoger autoverkopen in Italië haar marktaandeel uit te breiden. Het hoofdmerk wist daarvan te profiteren, evenals Jeep en Lancia. Alfa Romeo en Maserati bleven evenwel in de lappenmand liggen.

Bij de Aziatische automerken zien we een gestaag groeiend Toyota. Ook Hyundai en Kia timmeren aan de weg, zij het in bescheidener mate. Nissan lijkt het ergste qua marktaandeel verlies achter de rug te hebben. Dat geldt ook voor Honda, dat nu kan uitpakken met de leuke elektrische E. Mazda profiteerde in september nog niet zichtbaar met haar alternatief voor dit model, de MX-30. Mitsubishi moest afgelopen maand duidelijk terrein prijs geven. Herstel lijkt er niet meer in te zitten nu dit merk ons alleen nog maar een aangepaste Eclipse Cross zal serveren.

In het premium segment wist Audi zoals gezegd duidelijk te plussen, maar deze speler blijft kleiner dan haar landgenoten BMW en Mercedes. Op groepsniveau leverden beiden in. BMW deed minder goede zaken met haar eigen modellen. En verder verlies aan marktaandeel dreigt nu er een verkoopstop voor de stekker hybride auto’s is vanwege brandgevaar. Dit probleem kan ook Mini parten gaan spelen. Mercedes wist zich beter staande te houden, maar de verkopen van stadsauto dochter Smart zijn in een neerwaartse spiraal beland sinds de benzine uitvoeringen van de Fortwo en de Forfour zijn gesaneerd.

DS doet het eigenlijk alleen in eigen land goed en bij Porsche beginnen ze het te merken dat de Macan niet leverbaar is in een stekker hybride uitvoering. Een dergelijk modellenaanbod is bij Volvo dik voor elkaar en dus wist dit merk haar marktpositie redelijk goed te handhaven. Jaguar Land Rover zat in september in de hoek waar de klappen vielen. De autoverkopen waren in eigen land op zich niet slecht (-4,4 procent), maar de sedan modellen XE en XF laten de consument koud. Land Rover is duidelijk toe aan een eigen volledig elektrisch model, als alternatief voor de Audi e-Tron, Mercedes-Benz EQC en Tesla Model X.

Over de eerste 9 maanden van dit jaar gemeten bedraagt de autoverkoop dalingin Europa 29,3 procent. In totaal werden sinds de jaarwisseling 8.567.920 personenwagens geregistreerd, hetgeen bijna 2,6 miljoen stuks minder is dan in dezelfde periode van 2019.

Reageren is niet mogelijk.