Cupra Formentor krijgt Audi TT RS motor

0

De geblazen 5 cilinder motor uit de Audi modellen RS3, TT RS en RS Q3 komt ook beschikbaar voor de Cupra Formentor. Dit betekent dat de nagelnieuwe Spanjaard een topversie van 400 pk gaat krijgen. Op de Nürburgring Nordschleife wordt de extra gepeperde Formentor inmiddels getest.

Het kenmerkende motorgeluid van de 5 cilinder verraadde dat Cupra leentjebuur speelt bij Audi. Aan de afwijkende opstelling van de uitlaatpijpen (diagonaal) is ook te zien dat het hier niet om een 2,0 liter 4-pits exemplaar gaat. Kenners wisten de karakteristieke motor roffel direct te duiden. Voor zover er nog sprake was van twijfel, verdween die als als sneeuw voor de zon omdat er tijdens de tests een gecamoufleerde Audi RS3 over het legendarische circuit mee raasde: het is de 2.5 TFSI 5 cilinder!

Er gaan al jaren geruchten dat de 5 cilinder van Audi zijn weg zou kunnen vinden naar andere modellen van de Volkswagen Groep, bijvoorbeeld naar de Golf R 400, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Alleen op kleine schaal geproduceerde auto’s als de Donkervoort GTO en de KTM X-Bow GTX kregen de roffelende motor onder de kap. Nu mag de motor van de TT RS, RS3 en RS Q3 dus ook door Cupra gebruikt gaan worden. Verwacht een vermogen van om en bij de 400 pk, waarmee de Spaanse cross-over voor indrukwekkende prestaties kan zorgen. Ter vergelijking: de Audi RS Q3 Sportback sprint in 4,5 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 280 km/u.

De Cupra Formentor met de 2,5 liter 5 cilinder turbomotor van Audi zou in 2021 aangekondigd moeten gaan worden. Voorlopig is het topmodel de VZ 2.0 TSI uitvoering. Die heeft 310 pk en 400 Nm koppel tot zijn beschikking. ‘VZ’ staat in deze voor ‘Veloz’, het Spaanse woord voor snelheid. Snel is deze Formentor zeker: de sprint naar 100 km/u neemt slechts 4,9 seconden in beslag en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Deze variant komt in november naar  Nederland. In maart 2021 volgen er 2 stekker hybride versies: de Formentor e-Hybrid en de Formentor VZ e-Hybrid. Deze 2 varianten zijn allebei voorzien van de 1.4 TSI 4 cilinder benzinekrachtbron van 150 pk als basisunit en een accupakket van 13 kWh. Wel is er verschil in systeemvermogen: de reguliere e-Hybrid beschikt over 204 pk en 350 Nm, terwijl de VZ e-Hybrid 245 pk en 400 Nm kan mobiliseren. Elders in Europa wordt de Formentor ook leverbaar in 150 pk sterke 2.0 TDI dieseluitvoering en als 1.5 TSI met even veel vermogen.

Reageren is niet mogelijk.