Daimler verwacht dit jaar gelijkblijvend resultaat

0

Daimler verwacht dat het resultaat voor belastingen dit jaar op hetzelfde niveau uitkomt als in 2019. Dat meldt het autoconcern naar aanleiding van de presentatie van haar cijfers over het derde kwartaal. Daimler verkocht in deze periode 8 procent minder voertuigen dan in hetzelfde tijdvak van 2019. De omzetdaling was met 7 procent iets minder groot en kwam uit op 40,3 miljard euro.

Het resultaat voor belastingen steeg in het derde kwartaal echter met 14 procent naar 3 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 2,2 miljard euro. In dezelfde periode van 2019 bleef er ‘slechts’ 1,8 miljard euro aan de strijkstok hangen. “Ons sterke modellengamma en het marktherstel hebben tot deze goede resultaten geleid”, aldus financieel directeur Harald Wilhelm. Vorige week liet Daimler al weten de winstverwachting naar boven te zullen bijstellen.

De divisie Mercedes Benz Cars & Vans zag zijn verkoopvolume in het derde kwartaal afnemen, namelijk met 4 procent tot 673.000 voertuigen. Het resultaat voor belastingen kwam bij dit bedrijfsonderdeel wel hoger uit: 2,4 miljard euro tegenover 1,9 miljard in dezelfde periode van 2019. De winst werd echter gedrukt door herstructureringskosten. Het concern kondigde namelijk aan fors te gaan reorganiseren. Anders had er nog meer in het vat gezeten.

Dat de personenwagen en bedrijfsvoertuig divisie van Mercedes het beter deed dan het Daimler concern als geheel, komt doordat de afdeling vrachtwagens en bussen zware klappen kreeg. Als de economie hapert (en dat is nu als gevolg van de corona pandemie het geval), dan worden truck producenten als eerste geraakt. Ook speelt mee dat de automarkt in China zich alweer hersteld heeft. Daar doet Mercedes goede zaken met haar personenwagens.

Daimler stelt dat de economische condities in de belangrijkste markten normaliseren en dat er op jaarbasis geen sprake zal zijn van een grote terugval als gevolg van de corona pandemie. Toch wordt de sterke verkoopdaling in met name de eerste 6 maanden van dit jaar slechts gedeeltelijk goedgemaakt. Daardoor zal de afzet en de omzet dit jaar flink lager komen te liggen dan in 2019. Maar voor de winst heeft dat geen gevolgen. Daimler verwacht dat het resultaat op hetzelfde niveau uitkomt als in 2019.

 

Uber wil taxidiensten Daimler en BMW kopen

Uber wil FreeNow, het bedrijfsonderdeel voor taxidiensten van BMW en Daimler, overnemen. De aanbieder van taxiritten is bereid ruim 1 miljard euro neer te tellen voor de directe concurrent. Een andere optie is dat Uber als derde partner bij FreeNow aanschuift.

FreeNow maakt deel uit van YourNow, de joint venture waarin BMW en Daimler in februari vorig jaar hun diensten op het gebied van nieuwe mobiliteit hebben gebundeld. Daartoe behoren ook de autodeel activiteiten van ShareNow, het platform voor opladen van elektrische auto’s ChargeNow en het parkeerbedrijf ParkNow. Duitse bronnen stellen dat ook voor ParkNow, waarvan het hoofdkantoor is gevestigd in Diemen, een koper wordt gezocht. Aan dat bedrijfsonderdeel hangt een prijskaartje van 300 miljoen euro.

Concreet betekent dit dat de samenwerking van Daimler en BMW op het gebied van nieuwe mobiliteit wordt afgebouwd. Eerder werden de diensten van ShareNow al drastisch ingekrompen. Verder gaan beide autofabrikanten ieder een eigen koers varen op het gebied van de ontwikkeling van technologie voor autonoom rijdende voertuigen.

Daimler en BMW hebben gezamenlijk 1 miljard euro in YourNow geïnvesteerd. Deze bedrijfsactiviteit heeft tot nu toe echter nog geen winst opgeleverd. Zowel BMW als Daimler zouden de opbrengsten goed kunnen gebruiken om de gevolgen van de corona pandemie (lagere verkopen en omzet) te compenseren. Onlangs drong de machtige voorzitter van de ondernemingsraad van Daimler, Michael Brecht, er nog openlijk op aan om de hele tak met mobiliteitsdiensten te koop te zetten.

Reageren is niet mogelijk.