Eco Poule helpt Tesla aan kwartaalwinst

0

Tesla heeft voor het vijfde kwartaal op rij winst gemaakt. Er werd netto 331 miljoen dollar (297 miljoen euro verdiend, oftewel 131 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op 8,77 miljard dollar, hetgeen een toename van 39 procent betekende. Tesla leverde in het derde kwartaal 139.300 auto’s af. Dat waren er 44 procent meer dan in de periode juli t/m september van 2019.

Opvallend is dat Tesla in het derde kwartaal voor 428 miljoen dollar een milieu credits verkocht, voornamelijk aan Fiat Chrysler Automobiles. Zonder deze inkomstenbron zou de autofabrikant dus rode cijfers hebben geschreven. In totaal heeft Tesla dit jaar al 915 miljoen dollar aan de milieu credits verdiend. De autofabrikant meldt daardoor haar kaspositie te hebben kunnen versterken. Die nam met 5,9 miljard dollar toe tot 14,5 miljard dollar. Het bedrijf meldt er zodoende uitstekend voor te staan en over voldoende geld te beschikken om haar groeistrategie verder uit te rollen. In Europa is Tesla onder andere bezig met de bouw van een grote fabriek in Duitsland. Daar zullen ook batterijen geproduceerd gaan worden met hulp van ATW. Deze accuproducent werd deze week door Tesla overgenomen.

Tot en met het derde kwartaal bedraagt de winst van Tesla 451 miljoen dollar. Ten opzichte van het tweede kwartaal was er sprake van meer dan een verdubbeling van de winst. De omzet van de autodivisie bedroeg in de afgelopen 3 maanden 7,61 miljard dollar; een toename met 42 procent in vergelijking met de periode juli t/m september 2019. “Dit was op veel niveaus een recordkwartaal. Over de laatste 4 kwartalen hebben wij 1,9 miljard dollar aan vrije kasstroom kunnen genereren, terwijl wij 2,4 miljard dollar uitgaven aan nieuwe productiecapaciteit, service centra, Supercharger locaties en andere kapitaalinvesteringen”, aldus het kwartaalbericht. Tesla zit dankzij de goede resultaten bij de autoproductie nu op een brutomarge van 27,7 procent. Dat is bijna 5 procent meer dan in dezelfde periode van 2019. Over de hele linie realiseerde het bedrijf (dat ook zonnepanelen vervaardigd) een brutomarge van 9,2 procent.

Zoals eerder door Autointernationaal.nl werd gemeld bouwde Tesla in het derde kwartaal 142.036 auto’s, waarvan 128.044 exemplaren van de Model 3. De productie lag daarmee de helft hoger dan in 2019. In het kwartaalbericht valt ook te lezen dat er wereldwijd voor niet meer dan 14 verkoopdagen nieuwe auto’s in voorraad zijn bij Tesla. Een voorraad van 60 à 70 dagen wordt voor de branche als normaal beschouwd. Het aantal Supercharger stations bedroeg op 30 september 2.181 stuks; een derde meer dan een jaar eerder.

Tesla gaat zich nu focussen op de volgende groeiperiode. De fabriek in Sjanghai draait inmiddels op de geplande capaciteit. Tesla heeft eerder deze week meegedeeld dat aldaar gebouwde exemplaren van de Model 3 ook verscheept gaan worden naar Europa. De autofabrikant gaat ook veranderingen aanbrengen in de architectuur van haar modellen om de productiekosten te verlagen. Om de efficiëntie te verbeteren, zullen ook de montagelijnen worden aangepast. Bovendien gaat Tesla meer onderdelen van buiten inkopen. “We blijven een toenemende belangstelling zien voor onze auto’s en blijven gefocust op kostenefficiëntie, terwijl wij de productiecapaciteit zo snel mogelijk willen opvoeren”.

Met de meest recente kwartaalwinst ligt Tesla goed op koers om voor het eerst in haar bestaan een geheel jaar winst te maken. “Dit was het beste kwartaal uit onze geschiedenis”, zei topman Elon Musk bij de bekendmaking van de cijfers. Ondanks de corona pandemie verwacht Tesla nog altijd dat het dit jaar het streefaantal van 500.000 geproduceerde voertuigen kan halen. Indien de autofabrikant daar in slaagt, dan zou dat een output toename van 36 procent ten opzichte van 2019 betekenen. “Hoewel die doelstelling nu moeilijker is te realiseren, blijft het ons voornemen om dit jaar een half miljoen voertuigen af te leveren”, aldus Musk. Tot en met september leverde Tesla in totaal 318.350 auto’s af, waardoor het in het laatste kwartaal 181.650 exemplaren moet verschepen om aan het streefaantal te komen. Dat wordt dus nog hard doorwerken.

Musk rekent voor 2021 op een verdere stijging van de productie en het aantal klantleveringen. Hij sluit niet uit dat de teller volgend jaar ergens tussen de 840.000 en 1 miljoen exemplaren zal eindigen. Maar daarvoor is Tesla wel afhankelijk van een tijdige productiestart in de nieuwe fabriek in Berlijn. Ook in de Amerikaanse staat Texas moet een productiefaciliteit worden geopend. Musk verwacht echter niet dat Tesla op die nieuwe locaties direct op volle toeren kan draaien. In China is dat inmiddels zoals gezegd wel het geval. De Tesla topman onderstreepte nogmaals dat er op termijn een betaalbare Tesla met een basisprijs van omgerekend 28.000 euro. dollar komt. Daarnaast worden mogelijk eind volgend jaar al de eerste exemplaren van de Cybertruck afgeleverd. In 2022 moet de productie van deze elektrische pick-up echt op gang komen.

Tesla geeft ontwerpfout Model 3 toe

Tesla weet dus gestaag haar productietempo op te voeren, dat maar proces verloopt niet helemaal vlekkeloos. De fabrikant kwam de afgelopen jaren diverse keren negatief in het nieuws vanwege kwaliteitsproblemen met de auto’s. Er brak nog wel eens wat af, of er vloog zo nu en dan wat weg. Ook waren er klachten over de kwaliteit van de lak of dat er al beschadigingen op de Tesla zaten bij de levering. Een van de opvallendste kwalen was het losraken van de achterbumper van de Model 3 en die productiefout geeft de fabrikant nu toe.

Als een Model 3 (met bouwjaar van 2017 tot mei 2019) door een stevige plas rijdt, dan is er een kleine kans dat de achterbumper losraakt. Dit geldt volgens een servicebulletin van Tesla voor exemplaren uit alle landen, dus ook auto’s die in Nederland geleverd zijn. Tesla gaat de auto’s inspecteren en zo nodig wordt de achterbumper vervangen. De klant krijgt dan direct een exemplaar waar een gat voor een trekhaak in zit. Die zou beter bestand zijn tegen water. De opening voor de trekhaak zit overigens niet in het zicht.

 

Reageren is niet mogelijk.