Elke dag beter: Tesla Model 3 krijgt meer rijbereik en snelheid

0

Elke dag beter. Dat was jarenlang de slogan van supermarkt keten Jumbo. En nog steeds communiceert het bedrijf met een variatie op dat thema: elke dag euro’s goedkoper. De ambitie om elke dag beter te zijn, heeft Jumbo geen windeieren gelegd. Ooit, voor de eeuwwisseling was het een tamelijk onbeduidende keten met vooral winkels in Brabant. Maar inmiddels is Jumbo na Albert Heijn de grootste supermarktketen van Nederland. Hoe is het bedrijf van de familie Van Eerd hierin geslaagd? Enerzijds door de ambitie elke dag beter te willen zijn, maar anderzijds ook door acquisities te doen die branchegenoten niet aandurfden.

Er is een duidelijke parallel met het bedrijfsbeleid van Tesla. Dit bedrijf heeft in de autobranche net zo’n vooraanstaande positie weten op te bouwen als Jumbo in supermarktland. Beide ondernemingen vaarden scherp aan de wind. Om te kunnen groeien, werden zowel door Jumbo als Tesla financieel grote risico’s genomen. Een portie bluf kon en kan de bedrijven uit respectievelijk Veghel en Palo Alto niet worden ontzegd. Tesla waagt zich nu aan een nieuw batterij avontuur en Jumbo denkt te kunnen slagen waar anderen jarenlang faalden: Hema weer winstgevend maken. Maar investeringen waar de buitenwereld met gefronste wenkbrauwen naar keek, is geen van beide ondernemingen noodlottig geworden. Wat Elon Musk wereldwijd met Tesla doet, dat doet Frits van Eerd in Nederland (en België) met Jumbo.

Tesla wil haar auto’s elke dag beter maken, net zoals Jumbo haar supermarkten. In plaats van facelifts wordt de voorkeur gegeven aan een constante stroom van updates, subtiele esthetische aanpassingen en bijgepunte aandrijflijnen. Deze week werd de Model 3 onderhanden genomen. Wie nu naar de website van Tesla surft, krijgt een licht vernieuwde versie te zien. De productie van de verbeterde elektrische sedan is namelijk stilletjes van start gegaan.

Het meest zichtbare verschil zijn de nieuwe velgen. Zowel de Aero, Sport en de Überturbine exemplaren hebben een ander design gekregen (het laatste type is in de Verenigde Staten reeds leverbaar op de Model Y). Standaard zijn nog steeds 18 inch velgen, terwijl optioneel 19 inch wielen leverbaar zijn. De basis exemplaren (de zogeheten ‘Aero Wheels’) zijn subtiel strakker dan voorheen, met hoekiger inkepingen en plattere vlakken. De 19-inch optie voor de Standard Range Plus en Long Range wordt vervangen door een gehele nieuw design, met 5 dubbele, platte spaken. De Model 3 Performance wordt wederom af fabriek geleverd met 20 inch exemplaren, maar nu in bovengenoemde, zwarte Überturbine look. Die waren voorheen niet leverbaar en zijn herkenbaar aan de brede, in turbine-vorm geplaatste spaken. Aan de buitenkant zijn verder alle chroomelementen (raamomlijsting, deurklinken, behuizing van de Autopilot zij camera’s achter de voorwielen) voortaan matzwart uitgevoerd. Er wijzigt trouwens niets aan de leverbare carrosseriekleuren: wit is standaard, terwijl zwart, grijs, blauw en rood tegen meerprijs leverbaar zijn.

Verbeterd werd ook het rijbereik, dat nu is toegenomen tot 430 km voor de Standard Range (+21 km; met dank aan een accupakket met een opslagcapaciteit van 50 kWh), 580 km voor de Long Range AWD (+20 km; opslagcapaciteit 75 kWh) en 567 km voor de Performance AWD (+37 km; idem). De sprinttijden van de Long Range en de Performance uitvoeringen van de Model 3 zijn respectievelijk met 0,2 en 0,4 seconde verkort, waardoor de snelste versie al in 3,3 seconden op 100 km/u zit. Daarmee is deze middenklasser even snel als de McLaren 570S … De Model 3 Long Range AWD tikt nu in 4,4 seconden de 100 km/u aan. De Standard Range versie is nog even snel dan wel langzaam en heeft 5,3 seconden nodig voor de sprintklus.

Recente spionagefoto’s verklapten het al: ook het interieur van de Model 3 werd door Tesla verbeterd. De kleine opfrisbeurt komt tot uiting in een hoogwaardigere uitstraling dankzij leder look met stiknaden rond de middenconsole (waarvan het achterste bergvak voortaan niet meer gesloten is), terwijl de krasgevoelige, glanzende pianolak is vervangen door een matte satijn afwerking. Dat moet de kwaliteitsbeleving van het interieur ten goede komen. Een draadloze telefoonlader is en blijft standaard. De kleurkeuze voor het interieur blijft gelijk: standaard krijgt de Model 3 een zwart interieur met een houten dashboard strip en als optie wordt dat alles in het wit uitgevoerd. De kofferklep gaat nu elektrisch open in plaats van handmatig.

In de afgelopen maanden kreeg ook de rij hulpsystemen van de Model 3 een software-update ‘via de lucht’. De Tesla herkent voortaan verkeerslichten en kan er op anticiperen. De snelheidswaarschuwing houdt voortaan naast kaartgegevens ook rekening met verkeersborden. De camera’s kunnen die namelijk nu lezen. Laat jij jouw portier of de kofferklep van de Model 3 langer dan 10 minuten open staan, dan krijg jij daar nu een melding van op jouw app.

Verbeteringen zijn relatief als de klant voor het gewijzigde product duurder uit is, maar dat is bij de Tesla Model 3 niet het geval. De prijs is gelijk gebleven. De fiscale prijs van de Standard Range uitvoering bedraagt 48.980 euro. Voor de Tesla Model 3 Long Range wordt 58.980 euro gevraagd, terwijl de Performance versie 64.580 euro kost. Dit is overigens allemaal zonder afleverkosten, die de prijs met 1.015 euro opdrijven. De Autopilot, waarmee de mateloos populaire Amerikaanse leasetopper op termijn zelf rijdend wordt, kost 7.500 euro.

 

Reageren is niet mogelijk.