Europese divisie verpest winstfeestje van Ford

0

Ford heeft in het derde kwartaal in eigen land fors meer auto’s aan de man weten te brengen. Met name de pick-ups en de SUV modellen van de Amerikaanse fabrikant vonden gretig aftrek. Daarmee herstelde Ford sterk van de in de eerste jaarhelft opgelopen corona schade.

De resultaten van Ford waren ruimschoots beter dan verwacht. Het bedrijf zag de omzet op 37,5 miljard dollar uitkomen. Dat was ruim meer dan de 34 miljard dollar waar analisten in doorsnee op hadden gerekend. De omzetstijging was mede te danken aan het feit dat het Ford lukte om har auto’s gemiddeld 8 procent duurder te verkopen dan een jaar eerder.

De bruto winst was met 3,6 miljard dollar dan ook fors hoger dan voorzien. Op jaarbasis was zelfs sprake van een verdubbeling. Netto werd er in het derde kwartaal 2,4 miljard euro verdiend. Met name de nieuwe F-150 pick-up verkoopt bijzonder goed. Daarbij profiteerde Ford net als branchegenoten ook van de sterk aantrekkende automarkt in de Verenigde Staten. Ford staat sinds kort onder leiding van Jim Farley. Die nam op 1 oktober het stuur over van Jim Hackett. Farley rekent naast aanhoudend hoge verkopen voor de F-150 ook op succes voor de elektrische Mustang Mach-E. Een gegarandeerde hit is de reïncarnatie van de Bronco terreinwagen. De belangstelling voor dit Ford model wedijvert met die voor de iconische Mustang uit 1964.

 

Europa bederft het winstfeestje

Toch zijn er ook zorgen. In Europa drukt het ‘Kuga probleem’ op de cijfers van de Europese divisie. Ford zou in onze marktregio in het derde kwartaal winstgevend zijn geweest als de kosten voor het brandgevaar bij de stekker hybride uitvoering van deze SUV niet waren meegeteld. Ook is de autofabrikant veel geld kwijt aan reductie van de CO2 uitstoot van haar modellen. Door die posten kwam Ford in Europa uit op een verlies van 440 miljoen dollar. Daarmee deed de divisie het een stuk slechter dan in dezelfde periode van 2019, toen er 297 miljoen dollar verlies werd geleden. Ford is weliswaar haar Europese activiteiten driftig aan het herstructureren (sinds 2018 is daarmee al voor meer dan 1 miljard dollar oftewel omgerekend 852 miljoen euro structureel op uitgaven bespaard), maar het blijft dweilen met de kraan open.

In Europa daalde de afzet met 20 procent naar 239.000 auto’s. Het aantal verkochte voertuigen kwam hierdoor mondiaal 5 procent lager uit (er gingen 1.178.000 exemplaren over de toonbank), ondanks dat Ford in China wist met 164.000 registraties juist 22 procent meer auto’s wist te verkopen. Voor heel 2020 mikt Ford nu op breakeven of hooguit 500 miljoen dollar verlies. Maar als het tegen zit, dan zal de broekriem verder aangehaald moeten worden. Het valt nog steeds niet uit te sluiten dat Ford in navolging van General Motors de Europese markt zal verlaten. Een teken aan de wand is dat er voor onze marktregio helemaal geen elektrische modellen worden ontwikkeld, op een cross-over met Volkswagen techniek na. Voor een fabrikant die nu nog goede zaken doet met modellen als de Fiesta, Puma, Focus en Kuga in Europa is dat volstrekt onvoldoende. Ford profiteert nu van de populariteit van haar SUV modellen. Die zijn goed voor een verkoopaandeel van meer dan 30 procent. Vorig jaar was 21 procent van de door Ford in Europa verkochte auto’s een SUV.

 

Brandgevaar Kuga PHEV doet vorderingen op het gebied van emissiereductie teniet

Ford gaat samenwerken met Volvo, een voormalig dochter merk. Reden is dat de modellen die de Amerikaanse autofabrikant in Europa verkoopt te veel CO2 uitstoten nu er een levering stop voor de Kuga PHEV (foto) geldt vanwege brandgevaar. Volvo zit emissietechnisch daarentegen op rozen dankzij de populariteit van haar stekker hybride modellen die anders dan die van Ford wel kinderziektevrij zijn. Het idee is dat de Amerikanen nu gaan meeliften op het overschot dat de Zweden bij hun gemiddelde CO2-uitstoot van haar in Europa verkochte auto’s heeft (7,2 gram per kilometer; inclusief de afzet van Polestar). Het is niet bekend hoeveel geld Ford aan Volvo betaalt om de emissiewaarde te compenseren.

Ford heeft in totaal 342 miljoen euro opzij gezet om de problemen met de Kuga PHEV en de te hoge CO2 uitstoot op te vangen. De Amerikaanse autofabrikant lag voordat de problemen bij de stekker hybride SUV zich manifesteerden naar eigen zeggen op koers om haar doel van gemiddeld 98 gram CO2 per km te behalen. Dat is dus niet langer het geval, maar inmiddels heeft Ford wel een oplossing gevonden voor het probleem van de Kuga PHEV: de autofabrikant gaat het complete batterijpakket van de getroffen auto’s vervangen. In december verwacht Ford Europa met de terugroepactie te kunnen beginnen.

Na onderzoek in samenwerking met batterijleverancier Samsung heeft Ford geconstateerd dat er onzuiverheden in de cellen van het batterijpakket zitten als gevolg van een fout in het productieproces. Op basis hiervan hebben de Amerikanen besloten om van alle exemplaren preventief het batterijpakket te vervangen. Ford gaat in november contact opnemen met alle eigenaren om een afspraak bij de dealer in te plannen. De terugroepactie moet zoals gezegd in december van start gaan en duurt naar verwachting tot eind maart 2021. In Nederland gaat het om ruim 900 exemplaren.

Ford heeft de productie van de Kuga PHEV stilgelegd vanwege het probleem, maar het is nog niet bekend wanneer deze weer van start gaat. Door de tegenslagen met de plug-in hybride zag Ford zich genoodzaakt om een samenwerking met Volvo aan te gaan, zodat het merk alsnog de Europese CO2-norm kan halen. De Kuga PHEV was namelijk essentieel voor het slagen daarvan. Overigens is Ford niet het enige merk dat problemen met zijn (deels) elektrische auto’s op moet lossen. BMW, Hyundai en Polestar hebben eerder ook al terugroepacties op touw gezet. BMW moest verscheidene plug-in hybrides terugroepen, terwijl Hyundai maar liefst 7.819 exemplaren van de Kona Electric noodgedwongen terughaalt naar de dealer. Polestar heeft haar elektrische middenklasser 2 in niet goed uitgeteste vorm op de markt gebracht en krijgt daar nu de rekening voor gepresenteerd.

 

Vertrekt Ford uit Europa?

Het is dus niet duidelijk wanneer de productie van de plug-in hybride versie van de Kuga weer kan worden hervat. De importeur sprak eerder van “maanden” dan van “weken”. Dit betekent waarschijnlijk dat er dit jaar geen enkel exemplaar van de PHEV uitvoering meer afgeleverd gaat worden in Europa. Dat zal de verkopen van Ford in Europa, die sowieso al beroerd zijn, nog verder onder druk zijn. Door middel van de CO2 samenwerking met Volvo kan het emissieprobleem worden weggepoetst, maar voor de klantleveringen is dat geen oplossing. Indien Ford geconfronteerd blijft worden met tegenvallers in Europa, kan het zijn dat de autofabrikant onze marktregio onder druk van aandeelhouders de rug toe zal keren. Die geven geen cent voor de lange geschiedenis van het automerk hier, maar zullen eisen dat er een einde wordt gemaakt aan bodemloze putten óf dat de topman opstapt. Het is duidelijk waar Farley dan voor zal kiezen.

 

Reageren is niet mogelijk.